Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibbers prisestimater for desember


Anbefalte innlegg

Ser ikke helt problemet med at Tibber må dekke de faktiske utgiftene de har, hvis dere da ikke er av de såkalt "nyfattige" (som slett ikke er noen skam, men jeg har bare ikke inntrykk av at den gruppen er den vanligste innenfor hjemmeautomasjonsmiljøet). Da er det snakk om et rentetap for pengene man innbetaler på kanskje 1-2 prosent, altså noen tiere i måneden. For min del sparer jeg ganske mye mer enn det bare på smartladingen av bilen.

 

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg og tenker at jeg ikke betaler for mye for strømmen til Tibber summasumarum, men jeg fikk regning på 5500, og vil nok betale for det jeg har brukt tilslutt. Men hva om de da går konk, og en har betalt på forskudd, da betaler en plutselig for dobbel strøm i 14 dager.

Men så er alternativene strømselgere eid av store kraftprodusenter, og hva om de små uavhengige forsvinner. Da får de plutselig markedet for seg selv. Worst case scenario. Eller det har jo vi nå med disse strømprisene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første forsøk med chatroboten:

 

write a home assistant automation in yaml that turns on a heater based on nordpool price

 

imponerende resultat.   Dette burde integreres i home assistant B|

heater:
  - platform: template
    turn_on_action:
      - service: climate.set_temperature
        data:
          entity_id: climate.heater
          temperature: 21
    turn_off_action:
      - service: climate.turn_off
        entity_id: climate.heater
    sensors:
      - nordpool_price:
          friendly_name: Nordpool Price
          value_template: "{{ states('sensor.nordpool_price') | float > 0.20 }}"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (På 3.12.2022 den 20.12):

Tibber henger i en svært tynn tråd her i huset...

Da er også jeg blitt "Tibbet"... Ligger an til en strømregning for november på kr 970 som inkl strømstøtte skulle bli ca kr 570 men fikk regning fra Tibber på kr 4500...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (20 timer siden):

Ser ikke helt problemet med at Tibber må dekke de faktiske utgiftene de har, hvis dere da ikke er av de såkalt "nyfattige" (som slett ikke er noen skam, men jeg har bare ikke inntrykk av at den gruppen er den vanligste innenfor hjemmeautomasjonsmiljøet). Da er det snakk om et rentetap for pengene man innbetaler på kanskje 1-2 prosent, altså noen tiere i måneden. For min del sparer jeg ganske mye mer enn det bare på smartladingen av bilen.

 

Hva er dette for en arrogant holdning? For min del har dette med måten de driver forretning, de laster risiko over på kunde og overestimerer forventet pris (vel, i hvert fall for november, desember vet vi som kjent ikke). Disse vilkårene kom "ut av det blå" med ekstremt kort varsel. Samtidig er det mange andre selskap som fortsatt opererer med etterskuddsvis fakturering. Som nevnt av andre ønsker ikke jeg å sitte med risiko for at Tibber skal gå konkurs og tape tusenvis som er betalt inn akonto. For min del er fordelene med Tibber minimale, de fleste som automatiserer kan lage en minst like god løsning selv basert på åpne data. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp skrev (3 timer siden):

Som nevnt av andre ønsker ikke jeg å sitte med risiko for at Tibber skal gå konkurs og tape tusenvis som er betalt inn akonto.

Har du forfall den 14. i måneden så blir det estimert for de første 14 dagene. Og regningen jeg skal betale har forfall den 14. Så egentlig er det fryktelig liten risiko for meg i tilfelle Tibber skulle gå konk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (10 minutter siden):

Har du forfall den 14. i måneden så blir det estimert for de første 14 dagene. Og regningen jeg skal betale har forfall den 14. Så egentlig er det fryktelig liten risiko for meg i tilfelle Tibber skulle gå konk.

Ja, men hva er estimatet for disse 14 dagene? Jeg har forfall 27. Desember, og faktura jeg mottok i dag var på 13.000 kr, altså over 4 kr/kWh i snitt. Samtidig viser Tibber-appen meg en estimert kostnad på 5.900 kr for desember, gitt det som er påløpt så langt. Hvis dette er det beste de klarer å få til som "teknologiselskap" så er jeg ikke imponert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp skrev (43 minutter siden):

Ja, men hva er estimatet for disse 14 dagene? Jeg har forfall 27. Desember, og faktura jeg mottok i dag var på 13.000 kr, altså over 4 kr/kWh i snitt. Samtidig viser Tibber-appen meg en estimert kostnad på 5.900 kr for desember, gitt det som er påløpt så langt. Hvis dette er det beste de klarer å få til som "teknologiselskap" så er jeg ikke imponert. 

Stusser litt på det der selv. På faktura var estimatet de første 14 dagene ca 7000kr, i appen er det under 7000kr for hele måneden - da med flere kWh enn jeg tror jeg kommer til å bruke (har aldri brukt så mange på én måned før, og nå fyrer jeg i tillegg mye mer med ved enn tidligere…)

 

jaja, forfallet er jo ikke enda, så jeg tenker jeg avventer og ser - leste noe i går om noen som hadde justert beløp selv og kun betalt faktisk forbruk uten at det medførte problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp skrev (5 timer siden):

Hva er dette for en arrogant holdning?

Det er holdningen til en som faktisk er en arrogant jævel som bryr seg lite om andres problemer. Du kan iallfall tenke det. 😆

 

Det er rent praktisk tenkning, Tibber skal gjøre veldig mye rart før de mister meg som kunde, med Pulse i både hus og hytte, full integrering med Power Saver, meget god styring av Easee-laderen til Mercedes EQC-en og helt greie strømpriser. Man får selv bestemme akkurat hva man vil ha og hvordan man vil betale og styre det, men å sutre på grunn av noen tiere i tapte renteinntekter blir bare for dumt. Som sagt, jeg forstår det hvis det er snakk om "nyfattige" (fremdeles ingen skam, man kan ha uflaks og havne der, vi var selv innom i et par års tid tidlig i 20-årene da jobbtilgangen sviktet en stund, selv om mange (mener jeg leste 60 %) er fullstendig selvforskyldt på grunn av dårlig integrering og stokk konservative holdninger, men dette er ikke et integreringspolitisk forum), men de som bare blir forbanna på grunn av prinsippet, kan ta seg en bolle. Bare ikke fra Bolleland på Espa, for der har de omtrent ikke vann lenger...

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp skrev (5 timer siden):

og overestimerer forventet pris (vel, i hvert fall for november, desember vet vi som kjent ikke).

November havnet vel rundt 1.40 for NO2 og så langt ser desember ut til å bli 3.75 og det gir en pris langt under Tabbers estimat... men det er tidlig i måneden så kanskje de vet mer enn oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (4 minutter siden):

Estimatet har jo egentlig ingenting å si, det betyr bare at man betaler mindre neste måned,

Det er sant men de kunne ha vært bittelitt edruelige og ikke vist sin fulle grådighet i ett jafs... Hadde de lagt om faktureringen og estimert mer folkelig hadde jeg fortsatt som kunde...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordpool lager ikke estimater, men det er mange markedsaktører som kan lage estimater. Jeg har full forståelse for at det er krevende å estimere energiprisen en måned frem i tid, men da bør ikke usikkerheten alltid lastes over på kunden. Er det en ting man alltid får formant fra forbrukerøkonomer er å ikke være bank for leverandør. Om det er Tibber, Trumf, eller gudene vet hva, hvis de går på dunken er det forbrukerne som taper.

 

Det er ikke synd på Tibber fordi de har havnet i et liktiditets-problem. Da får de hente inn mer penger fra de kapitalsterke eierne de har i ryggen, ikke kreve inn tvilsomme akonto-regninger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de har garantert vilkårene i 12 mnd, slik at det er lite de kan gjøre med selve prisen for alle som har vært kunde i <12 måneder

Ser at Glitre prøvde å øke prisen fra 19 til 49 kr/mnd nå med samme begrunnelse som Tibber, men endte opp med måtte vente til sommeren fordi de hadde samme problem...

 

Dette er et resultat av Forbrukerrådets elendige strømprisportal som for det meste har anbefalt useriøse selskap som Agva & Co. De prøvde å sette et krav om uendrede vilkår i 12 måneder for å bli vist i standardsorteringen, uten at det løste noen ting. Nå gjør det at selskap som har hatt uendret vilkår i langt lengre tid ikke kan endre noe...

Så litt tragisk hvordan et av de mest nyskapende selskapene i strømbransjen ødelegger sitt rykte pga uheldige konsekvenser av Forbrukerrådets praksis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vurdere å kutte ut Tibber likevel. Ikke på grunn av forskuddsbetalingen, den driter jeg en lang marsj i. men de jævla idiotiske reklamene deres går meg på nervene når jeg ser på TV2 Nyhetskanalen (som er det eneste jeg ser på tv, bortsett fra nyhetene på NRK)! 🤬🤬🤬🤬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (14 minutter siden):

men de jævla idiotiske reklamene deres går meg på nervene når jeg ser på TV2 Nyhetskanalen

Et sikkert tegn på at de tjener for godt er masse reklame på TV...

 

Jeg har gitt opp Tibber, ikke fordi jeg får noe billigere strøm å snakke om andre steder men om jeg stilltiende godtar at de bruker meg som bank vil de fortsette med det og lignende ting i framtiden. Heldigvis sa de på radioen i dag at Tibbers omdømme var gått fra topp til 104. plass... Ikke vet jeg hvor lang den listen er men 104. er nok rimelig jamngodt med "Lite Godt -" (for de som husker gammeldagse karakterer).

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hvor lenge det varer, sånne undersøkelser kan sprette ganske voldsomt opp og ned. Men de bør ikke føle seg for trygge på meg hvis de fortsetter sånn... Jeg droppet Telenor som mobiloperatør da de begynte med de idiotiske reklamene med tullingen med kinnskjegget for noen år siden. Og hadde det ikke vært for at jeg aldri har spist Grandiosa (spy på papplate...), ville jeg kuttet det ut da den blæra Tix begynte å reklamere for dem.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det om hvordan Tibber oppfører seg ovenfor og behandler kundene sine.

 

For det første ble endringen varslet alt for seint. De brøyt fristen for varsling, og dette har blant annet Forbrukerrådet uttalt til media. Jeg synes ingenting om en leverandør som velger å gjøre endringer uten å varsle kunden i god tid først.

 

For det andre så skal Tibber (i motsetning til sine konkurrenter) være transparente og ærlige med sine kunder. Da er det jo merkelig at de begrunner endringen med at de har store kostnader knyttet til at de må betale for strømmen de kjøper til kundene, og de først får betalt 45 dager senere fra kundene - når det viser seg at det er leverandøren til Tibber som tar denne kostnaden/risikoen. Kilde her: https://energinytt24.no/2022/09/tibber-skylder-pa-balanseansvar-de-ikke-har-og-endrer-faktureringspraksis-pa-uriktig-grunnlag/

 

Det bryter altså loven (med kort frist) og de lyver. Slike vil jeg ikke være kunde hos. Så vi byttet. Men noen mener dette er ok oppførsel så lenge de sparer penger på smart styring av strømforbruk. Men jeg lurer på hvor grensen går. Hvilke endringer er for mye?

 

Så skulle en jo tro at Tibber lærte av mediastormen i oktober. Men utrolig nok, rett før desember gjorde de nok en endring når de gikk fra å bruke snittprisen fra Nordpool som grunnlag for estimatet 14 dager frem, til å bruke antatt snittpris fra Nasdaq. Noe som kan vise seg å være feil og gi folk enda større estimert kostnad.

 

Når en ser på grepene de gjør og hvor mange som flykter fra de så kan jeg ikke tippe noe annet enn at de vil slite kraftig fremover. Og med mindre de snur kan jeg ikke forstå om de fortsatt er i markedet ett år frem i tid.

 

Og da kan kundene belage seg på en av to ting. Dersom DU som kunde skylder Tibber noe om de går konkurs, så vil bostyrer uansett sørge for at et innkrevingsselskap krever inn dette beløpet fra deg til syvende og sist. Og det vil medføre medarbeid å få frem poenget om en har betalt mindre enn fakturert selv om estimatet var feil. Men er det andre veien, og du har betalt et høyt estimat og Tibber skylder DEG som kunde penger om de går konkurs, så vil ditt krav mot Tibber være helt nederst på prioriteringsslisten og det vil være mange prioriterte krav før deg (eks skatt, lønn etc). Så skylder du de vil du tape. Skylder de deg vil du og tape.

 

Eneste måten å ikke gå i tap her nå er at de enten faktisk overlever eller at en konstant går inn og endrer fakturabeløp til reelt forbruk når en betaler faktura.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (3 minutter siden):

til å bruke antatt snittpris fra Nasdaq

Nå kan det jo så langt i måneden se ut til at den prisen treffer ganske greit men hvordan de har klart å estimere et langt høyere forbruk på de første ukene i desember enn jeg hadde i hele november er verre å svelge... Det lukter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (1 minutt siden):

Nå kan det jo så langt i måneden se ut til at den prisen treffer ganske greit men hvordan de har klart å estimere et langt høyere forbruk på de første ukene i desember enn jeg hadde i hele november er verre å svelge... Det lukter...

Det lukter mange kuldegrader kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.