Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Namron Termostat «nullstiller» seg. Zigbee - Home Assistant


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har 3 stk Namron Termostater av denne typen: https://www.namron.com/no/produkter/namron-zigbee-touch-termostat-16a-hvit/

 

Med jevne mellomrom men ganske tilfeldig, så går disse termostatene over til «Away mode» og temperaturen settes til 6 grader. Normalt sett står termostatene på «Manual mode» og jeg setter temperaturen gjennom Home Assistant. Her bruker jeg stort sett bare en nattsenking og normaltemperatur. 

 

Andre som har opplevd det samme? Jeg klarer ikke lese utifra bruksanvisningen om jeg kan deaktivere «Away mode» eller andre innstillinger som skulle hjelpe.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
tohusebo skrev (1 time siden):

Hei! 

Jeg har opplevd det samme med mine Namron termostater! Har du funnet ut noe mer rundt dette?

 

Hei,

 

Jeg har satt opp Home Assistant med to ulike Zigbee koordinatorer - både Conbee II og Sonoff 3.0. Conbee II bruker deConz og Sonoff 3.0 bruker ZHA. Da Namron termostatene var koblet til ZHA fikk jeg feilen som beskrevet og de gikk ofte i Away mode. Etter jeg byttet de over til deConz har jeg ikke hatt noen problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.
Dette skjedde akkurat nå igjen på mine 6 Namron Zigbee termostater for XX gang. Alle 6 helt samtidig. Jeg har prøvd å loggføre tidspunkt for å se om jeg finner noe mønster, men det er tilsynelatende helt random. Jeg har også hatt problemet med resetting på et par av dem, som gjorde at de falt ut av Home Assistant. Når de andre 5 da gikk i away mode ble den ene som stod utenfor ikke berørt. Jeg bruker Zigbee2Mqtt og en Sonoff 3.0. Jeg forsøkt å se i Z2M logg, men finner ikke noe. Vet ikke om jeg ser på rett sted. 

Per nå har jeg en varsling til mobil når dette skjer, men det er fryktelig irriterende. Tenker å lage en automasjon som skrur away mode av igjen. Men litt dumt om jeg faktisk skal bruke det moduset.
Kanskje en issue i Z2M sin Github er på sin plass. Jeg kan ikke se at det ligger noe åpent på dette. Men ser det skrives at det skjer med ZHA også.
Jeg hadde også problemet med visning/bruk av riktig temperatur, når man ønsker å bruke gulvsensor kontra luftsensor, men laget en workaround i Node-Red som ser ut til å funke (på de hvor jeg bruker gulvsensoren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei, kjøpte en slik termostat nå og koblet til Home Assistant via Zha, får den inn, men mangler Away mode. Får kun Varme og Av under hvac mode. Leser av manualen at man må endre system_mode attribute. Noen som får det til å funke?

Endret av tommkil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ikke away-mode, men styrer disse med tidsplan gjennom døgnet ved å endre termostat-temperaturen opp og ned. Automation fikser away mode ved å sette temperaturen lavt når vi er bortreist.

 

Off-topic men likevel relevant tema: Min erfaring er at keep-alive bedrer stabiliteten på disse termostatene betydelig (HA, ZHA og Sonoff 3.0 dongle).

 

    keep_alive:
      minutes: 1 

 

Endret av Teknor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med Namron termostater og at de går i AWAY-mode randomly skal være fikset i siste firmware som ligger tilgjengelig på zigbee2mqtt OTA firmware-repoet.
Ryktene sier at det skjedde fordi de feilaktig reagerte på tilfeldig trafikk i zigbee-nettverket.
Jeg oppdaterte 6 termostater fordelt på to lokasjoner for et par uker siden og har ikke opplevd feilen siden.

https://github.com/Koenkk/zigbee-OTA/pull/294
"This firmware update resolves the issue with this device using random zigbee devices on the network to control it's occupancy mode (aka. 
away_mode). This made it randomly activate the away_mode feature on the device."

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske greit , jeg fulgte instruksjonen her mener jeg:
https://community.home-assistant.io/t/zha-ota-firmware-update-upgrade/488960

 

Så må du legge de riktige filene i den zigpy_ota-mappa du definerer i configuration.yaml .

Så starter det enten automatisk etter restart av zha, eller du kan trigge manuelt. (Det står også instruksjon i link over)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BalleClorin: Jeg har brukt ZHA ja, bare hentet riktig firmware fra Z2M FW-repoet jeg linket over. Så hvis du bruker Z2M så har du sikkert allerede siste FW, den bruker vel det repoet direkte.

Teknor: Det funker med .ota  , altså slik du har gjort det. Vil tippe du ikke har fått folder riktig, eventuelt ikke riktig permissions.
Tror også du må restarte ZHA for at den skal plukke opp nye firmwares, så hvis du la til config for OTA og restartet før du overførte .ota-filene så ta en ny restart.

I config så betyr "/config/zigpy_ota"  at "zigpy_ota"-mappen skal ligge rett i hoved-config-mappa til Home Assistant btw. Det kan være en felle.

slik:

 

image.png.ebac55c5ce12c6237678b6c22bfb4c68.png

Endret av quackyo
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
On 17/08/2023 at 13:09, Teknor said:

Har selv ikke away-mode, men styrer disse med tidsplan gjennom døgnet ved å endre termostat-temperaturen opp og ned. Automation fikser away mode ved å sette temperaturen lavt når vi er bortreist.

 

Off-topic men likevel relevant tema: Min erfaring er at keep-alive bedrer stabiliteten på disse termostatene betydelig (HA, ZHA og Sonoff 3.0 dongle).

 

    keep_alive:
      minutes: 1 

 

Hei, jeg har samme problem med at disse termostaten blir utilgjengelige, men jeg finner ikke ut hvor jeg kan sette keep_alive? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
terjef skrev (På 25.2.2023 den 18.46):

 

Jeg hadde også problemet med visning/bruk av riktig temperatur, når man ønsker å bruke gulvsensor kontra luftsensor, men laget en workaround i Node-Red som ser ut til å funke (på de hvor jeg bruker gulvsensoren).

---

Lyst å lage guide på dette? 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg rødt kort om det er feil å gjenbruke denne tråden.
Men det er hit søk Namron sendte meg, så det er vel her jeg finner noen som har forsket på dette?

Mine Namron panelovner går rett som det er til 7C og varmer ikke.
Jeg har etter beste evne prøvd å skru av "åpent vindu" funksjonen. Det er ikke tema her å åpne vindu når det er behov for å skru på panelovner.
Prøver jeg å sette ønsket temperatur til f.eks. 20C i Home Assistant overview så faller de tilbake etter en stund. Dette gjør at de i praksis ikke kan styres fra HA!
Zigbee2MQTT - OTA rapporterer at de har firmware 6.10.3.0 og ingen oppdatering er tilgjengelig.
Om jeg går i Zigbee2MQTT - devices - <panelovnen> - Exposes så står Window open check som Disable. 
Jeg har ikke noen app for disse. Det er helt uinteressant for meg. Men om det er nødvendig for å skru av galskapen så kan jeg jo installere app midlertidig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.