Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny PlugIn- PowerControl for forenklet prisstyring av strømforbruk


ottob

Anbefalte innlegg

ottob skrev (3 timer siden):

@OlexStrømstøtte er på plass allerede i den siste versjonen. 

Hvordan blir dette beregnet?


Priser mellom klokka 13:00-14:00 i dag, sone NO1 (Oslo):

VG opererer med strømpris på 188,54 øre og 102,03 øre med strømstøtte.

Tibber viser ein strømpris på 192 øre. 
Begge disse med MVA, avgifter og nettleie.

 

Power control viser 125 øre under "price now".

 

En annen ting:

Når du endrer sone i Powercontrol, er det nok å stoppe/starte plugin igjen for å gjøre dette gjeldende?
(Restart powercontrol virker ikkje når du ikkje er innlogget lokalt). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@OlexGjennomsnitt og strømstøtten beregnes med prisdata som lastes ned, så når du starter opp litt ut i en måned må du legge det inn dagens gjennomsnitt under config. Se siste pdf-help. Deretter går det av seg selv. Men som sagt er ikke dette gjennomtestet. Er ferdig med en ny release, men litt testing gjenstår. Kommer i løpet av helgen.

 

Ja, stoppe/starte plugin igjen leser ini fil på nytt. 

 

Re: Restart powercontrol virker ikkje når du ikkje er innlogget lokalt: Hvordan er du logget inn?

Det fungerer med Restart og endre parameter når jeg gjør det fra andre PC'er på det lokale nettverket mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Fikk tips om å sjekke ut dette plugin'et, det ser lovende ut! :)

 

Eg ser i brukermanualen under effektstyring,at man kun kan benytte amsleser.no. Sitat under:


Effektstyring
Foreløpig kan kun POW-U fra https://amsleser.no/ benyttes. Har du ikke en leser kan jeg anbefale denne. Meget driftsikker og lett å sette opp. Om noen ønsker andre lesere og er behjelpelig med dokumentasjon eller testdata, eller kanskje en programsnutt, helst i vb, kan jeg legge inn dette.

 

Om man allerede har Tibber pulse eller anna løysing, kunne man ha lagt inn deviceid eller deviceref fra desse for å få lagt inn data som option?

 

Er det mulig/ praktisk?

 

Med venleg helsing. :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (37 minutter siden):

@OlexGjennomsnitt og strømstøtten beregnes med prisdata som lastes ned, så når du starter opp litt ut i en måned må du legge det inn dagens gjennomsnitt under config. Se siste pdf-help. Deretter går det av seg selv. Men som sagt er ikke dette gjennomtestet. Er ferdig med en ny release, men litt testing gjenstår. Kommer i løpet av helgen.

 

Ja, stoppe/starte plugin igjen leser ini fil på nytt. 

 

Re: Restart powercontrol virker ikkje når du ikkje er innlogget lokalt: Hvordan er du logget inn?

Det fungerer med Restart og endre parameter når jeg gjør det fra andre PC'er på det lokale nettverket mitt. 

Mange takk for informasjon, dette ser bra ut!

 

PC med HS4 er "stuet" bort, normalt bruker eg remote desktop

Prøver for øyeblikket via VPN og remote desktop, fungerer ikkje.
Tester igjen lokalt (via remote desktop) i løpet av helgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Join
jeg tror det vil være fullt mulig. Tibber har vel et API hvor man kan lese målerverdiene, uten at jeg kjenner til det. Tror @Moskussom har laget TibberSeer er rette til å svare på hvor vrient dette er.
Foreløpig brukes ikke målerverdiene til noe annet enn at de sendes videre til HS i devicer. Planen er å bruke effektmålinger til å styre totalforbruk pr time for å unngå fordyrende effektledd.

 

Endret av ottob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Olex Veldig rart det ikke virker via Remote Desktop. Da er du jo teknisk sett på lokal maskin.  Som sagt virker det over lokalt nettverk. Det er jo standard HS WEB funksjonalitet som brukes her. Eneste jeg kan tenke meg er rettigheter til å lese/skrive til fil på lokal maskin remote. Sjekk rettigheter til Config remote. Prøv feks å opprette en txt fil og redigere denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar.

 

Eg tenkte at om eg som bruker kan legge inn deviceref frå et HS-device, eller dei devices som trengs, treng du ikkje noke ekstra koding.

 

Om eg har en ams-leser som kan lese av kun Power, kan eg beregne inneværende, forventa timeforbruk etc og legge det i ett eller fleire device, så kan eg velge løsninger etter tilgjengelighet.

 

Då må du ikkje tyde alle api for direkte input til PowerControl. 

Det var berre en tanke, så vil det kanskje vere lettere å bruke egne løsninger uten at du må jobbe for det? 🙂

 

I mitt tilfelle har eg tibber Pulse, og alle realtime data som Power, forbrukt hittil i timen og måleravlesning. 

Endret av Join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (På 10.12.2022 den 17.55):

PowerControl kan også lese effektforbruk ved hjelp av en AMS måler på HAN porten, og sende data til HS. En senere versjon av programmet vil også inneholde styring av effekt for å holde forbruket under en bestemt grense pr time for å redusere nettleie.

Jeg tror det etterspørres at pluginen heller leser realtime-verdiene fra Pulse som allerede ligger inne i HomeSeer i en device. Da er det jo vilkårlig hvilken løsning man bruker for AMS-avlesning, og det kan være Pulse, over MQTT eller en hjemmesnekret løsning, plugin'en kan bare lese fra devicen i HomeSeer. 🙂 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus og @Join.

 Re tibber. Takker, jeg skjønte det vel slik. Det er ikke noe problem å få til. Men det har liten hensikt før funksjonalitet for styring av devicer basert på estimert timeforbruk er på plass. Estimere gjør jeg allerede men må lage noe for prioritert stopp av devicer. Har det nogenlunde klart som design, men du vet, det tar litt tid. Har prioritert strømsparing nå. Tipper om 2 til 3 uker. 

Endret av ottob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (55 minutter siden):

@Moskus og @Join.

 Re tibber. Takker, jeg skjønte det vel slik. Det er ikke noe problem å få til. Men det har liten hensikt før funksjonalitet for styring av devicer basert på estimert timeforbruk er på plass. Estimere gjør jeg allerede men må lage noe for prioritert stopp av devicer. Har det nogenlunde klart som design, men du vet, det tar litt tid. Har prioritert strømsparing nå. Tipper om 2 til 3 uker. 

Effektstyring:

Eg har tenkt litt i baner der en lager et device for kvar varmesone som angir %varmebehov i forhold til avvik fra satt temperatur på et rom.

 

Sei at badet har settpunkt på 28grader. Ved 28grader har badet 0% oppvarmingsbehov. Om vi setter at avvik på 3grader gir 100% oppvarmingsbehov, vil det ved 25grader vise 100% oppvarmingsbehov.

 

Planen er at rommet med størst oppvarmingsbehov skal få prioritet.

 

I dag kjører eg 8 faste trinn, med fast prioritering, inklusive varmevatn. Her kan det til tider gå litt utover temperatur på rom med lavast prioritet. 

 

Om effektstyringa di gir et device med prioritering 1, 2, 3, 4, 5 etc, så kan eg lage regler ut frå dét? Eller avgir en flytende verdi frå 0% - 100% oppvarming kanskje, i forhold til estimert timeforbruk ihht gjeldende effektledd. 

 

Effektleddet hos meg er et eget device. Når gjennomsnittet av 3 timerekordar går over effektleddet, bytter det over til neste effektledd automatisk. 

Screenshot_20230106-195043_Chrome.jpg

SmartSelect_20230106_195153_Chrome.jpg

Endret av Join
Eksempel på effektstyring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (19 timer siden):

@Olex Veldig rart det ikke virker via Remote Desktop. Da er du jo teknisk sett på lokal maskin.  Som sagt virker det over lokalt nettverk. Det er jo standard HS WEB funksjonalitet som brukes her. Eneste jeg kan tenke meg er rettigheter til å lese/skrive til fil på lokal maskin remote. Sjekk rettigheter til Config remote. Prøv feks å opprette en txt fil og redigere denne.

Takk, du var inne på noe her.

Prøvde å åpne ini filen og lagre endringer og måtte da lagre den som noe annet.
Fikk ordnet med rettigheter, og det ser greit ut for øyeblikket.

Rart, da eg fikk endret ini filen dagen før. Antar det skyldes restore av windows etter en mislykket windows update.

 

En ting med devicer:
Opprettet ein device uten å definere room/floor, men kan ikkje finne den igjen under devicer i HS4, eg ser den under events.

Prøvde med å legge den inn under allerede eksisterende rom/etasjer, men det gikk ikkje. 

Er det ikkje mulig å legge nye devicer inn under allerede eksisterende rom/etasjer?
 

Har opprettet 3 nye devicer med lik fremgangsmåte, ser kun den ene under devicer. 

Noe er gått i stå her, enten HS4, powercontrol eller hos meg.

Har tatt omstart av HS4 og da powercontrol, gjenstår omstart av meg...

Noen tips her?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join skrev (28 minutter siden):

@OlexKan det ligge under "unknown"? 

Eg trur "unknown" er standard om du ikkje definerer anna?

Takk for svar.
Den ligg heller ikkje der.


Har nå gjort følgende:

Fjernet plugin og alle filer, lagt inn på nytt (med den "uoffisielle" exe filen lenger oppe i tråden. 

Slettet alle devicer i HS4 og endret ini filen slik at berre VVB_Max_OFF er der.

Berre godt så langt.

 

Legger til ein ny device (Oppvaskmaskin_Min_ON) i ini filen under "general/devicer" og starter plugin på nytt via "restart powercontrol".

Går så inn på "config" og ser at devicer ligger dobbelt i listen.

image.png.6b9cbfcd23bbdb479c4c01d7b278b0f9.png

Det eneste som fjerner dette, er å stoppe/starte plugin, restart plugin via "restart" løser ikkje problemet. 

Redigerer så den nye devicen og skriver til fil (save to file).

Men den nye devicen finnes fremdeles ikkje i HS4.

 

Derimot, det som fungerte EN gang var følgende:

Legge til ein ny device under "general/devicer" og editere den direkte i ini filen.

Kopierte parameter fra VVB_Max_OFF og endret room til test, og da dukket test opp som ein ny device.
Prøvde dette ein gang til, test2, men da fungerte det ikkje.

Virker som at noe går i stå ein plass, kanskje med ini filen.

Noen som klarer å opprette flere devicer uten problemer?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Olex  Hm, rare greier. Jeg har slettet og opprettet devicer mange ganger, men ikke sett at de ikke dukker opp. Av og til tar det riktignok litt tid og jeg må refreshe browser, men de dukker opp. 

 

Jeg la inn en ny device i INI fil uten Room/Floor. Den dukket rett opp.

Men du har funnet en bug: Hvis du redigerer på parametere i Web og trykker restart så dukker de opp to ganger i dropdown. Varaibel som ikke er clearet. Takker!

De fins bare i en utgave, men forvirrende, seff

Det web grensesnittet var ikke helt ferdig, så det kommer endringer der. Bare rediger ini-fil i texteditor inntil ny release. Antagelig i morgen.

Jeg har også fått fikset så save to file fra web ikke roter til ini-filen slik det gjør nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (30 minutter siden):

@Olex  Hm, rare greier. Jeg har slettet og opprettet devicer mange ganger, men ikke sett at de ikke dukker opp. Av og til tar det riktignok litt tid og jeg må refreshe browser, men de dukker opp. 

 

Jeg la inn en ny device i INI fil uten Room/Floor. Den dukket rett opp.

Men du har funnet en bug: Hvis du redigerer på parametere i Web og trykker restart så dukker de opp to ganger i dropdown. Varaibel som ikke er clearet. Takker!

De fins bare i en utgave, men forvirrende, seff

Det web grensesnittet var ikke helt ferdig, så det kommer endringer der. Bare rediger ini-fil i texteditor inntil ny release. Antagelig i morgen.

Jeg har også fått fikset så save to file fra web ikke roter til ini-filen slik det gjør nå.

 

Mange takk.

Da venter eg i spenning på neste versjon 🙂

Avventer inntil da tenker eg, får ikkje dette til å virke.

Har opprettet noen devicer som dukker fint opp under events:

image.png.4dbf742900aeb69fd6c1e9a02e8ed4ba.png

 

Men ikkje tale om at Test,Test2 eller Test3 dukker opp som devicer i HS4.2.16.0

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kaster eg inn håndkledet...

 

Testet følgende:

Slettet plugin og alle filer.

La inn plugin på nytt, og brukte den siste versjonen som lagt ut over i tråden.
Endret ini filen til dette:

 

[General]
TestRun=False
TestDateStr=05-12-2022
;02-11-2022
RunOnce=False
DebugWriteToFile=True
Devices=Test1_Min_ON,Test2_Min_ON,Test3_Min_ON
DefEURrate=9,99
Currency=NOK
FilePath=C:\DATA\Prisstyring Data\
WriteToFile=True
PriceFetchTime=15
PriceFetchAttempts=5
CheckShoulderHeight=False
SecurityToken=
PriceArea=NO1
PriceDevice=PriceDevice
TimerIntervalSec=60
PriceCheckInterval=10
MaxArraySize=50

 

[Power]
PowerReader=
AMS_URL=http://192.168.xx.xx
LogDailyPower=True
LogHourlyPowerInterval=300
LogCurrentPowerInterval=60
PowerLimitSummer=5000
PowerLimitWinter=10000
PowerDevice=PowerDevice

 

[Test1_Min_ON]
Mandatory=True
StretchMin=3
CheckShoulderHeight=False
DeviceMaxType=False
UsePowerSupportLimit=False
AbsoluteLimit=False
TimespanEnd=4
Floor=PwrCntrl
Room=Tullball1
Use24average=False
MinLength=3
Merge=False

 

[Test2_Min_ON]
Mandatory=True
StretchMin=3
CheckShoulderHeight=False
DeviceMaxType=False
UsePowerSupportLimit=False
AbsoluteLimit=False
TimespanEnd=4
Floor=PwrCntrl
Room=Tullball2
Use24average=False
MinLength=3
Merge=False

 

[Test3_Min_ON]
Mandatory=True
StretchMin=3
CheckShoulderHeight=False
DeviceMaxType=False
UsePowerSupportLimit=False
AbsoluteLimit=False
TimespanEnd=4
Floor=PwrCntrl
Room=Tullball3
Use24average=False
MinLength=3
Merge=False

 

Stoppet/startet HS4 igjen, måtte ta omstart for at plugin skulle vise seg under plugins.

Sjekker under devices, og det er berre Test1 og Test 2 som vises her.

Tullball3 vises ikkje, men den er da helt lik som dei to andre.

 

Kjører HS4 som service, kanskje problemet ligger her?

 

 

Endret av Olex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (45 minutter siden):

@Olexfilen ser helt riktig ut. Jeg skal prøve den i morgen. Har desverre ikke erfaring med å kjøre som service. Burde holde å ta F5 etter at plugin starter om den ikke synes. Men mulig anderledes som service. 

Det ser nesten som at plugin ikkje virker når HS4 kjører som service.

Slo av den funksjonaliteten, og da kan eg legge til devicer.

Noen andre som kjører HS4 som service?

Er dette noe som kan implementeres i plugin på sikt?

Ønsker ikkje å gå bort fra å kjøre som service.

 

Grunnen til at eg kjører HS4 som ein service, er å slippe alle problemene med at HS4 ikkje startet opp etter windows update.

Hvordan har dere andre løst det her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olex skrev (2 timer siden):

Det ser nesten som at plugin ikkje virker når HS4 kjører som service.

Slo av den funksjonaliteten, og da kan eg legge til devicer.

Noen andre som kjører HS4 som service?

 

Grunnen til at eg kjører HS4 som ein service, er å slippe alle problemene med at HS4 ikkje startet opp etter windows update.

Hvordan har dere andre løst det her?

 

Eg køyrer HS4 som service. Det var ein heilt anna verden å få kjøre HS som service.  🙂 Har ikkje lagt inn plugin endå, har ikkje hatt tid å prøve. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join skrev (11 timer siden):

Eg køyrer HS4 som service. Det var ein heilt anna verden å få kjøre HS som service.  🙂 Har ikkje lagt inn plugin endå, har ikkje hatt tid å prøve. 

Blir spennende om du, eller noken andre, som kjører HS som ein service, får dette til å virke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olex skrev (16 timer siden):

Grunnen til at eg kjører HS4 som ein service, er å slippe alle problemene med at HS4 ikkje startet opp etter windows update.

Hvordan har dere andre løst det her?

Startup Delayer har fungert bra for min del (jeg kjører HS på Windows 11). Sørger for at HS, Deconz, og alt annet som skal starte automatisk (ikke bare HS for min del) starter opp etter strømbrudd eller Windows update.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.