Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny PlugIn- PowerControl for forenklet prisstyring av strømforbruk


ottob

Anbefalte innlegg

@Olex@Join @psv021 Da jeg begynte med HS for et drøyt år siden var jeg også opptatt av at HS ikke skulle stoppe på grunn av dustete ting som Win update. Etter å ha googlet litt fant jeg ut at mange skrev de hadde problemer med å kjøre som service. så jeg droppet det.

I stedet fant jeg mange som brukte Startup Delayer, som psv021 nevner, så jeg bruker den. Systemet har når kjørt i ett år, uten stopp.

I tillegg har jeg disablet automatisk win update og kjører heller en manuell update en gang i mellom.

 

Hvis det er problemer med service går det jo an å strate som en vanlig app, konfigurere, og så kjøre som service. Eller gjøre som psv021 og jeg.

Her disabler du auto update: Legger også ved en kokebok jeg laget for meg selv om Startup Delayer.

 

1005563804_StoppWindowsautoomstart.thumb.png.4463f99b339f695846e677b35e5052ed.png

 

 

 

 

Autostart.odt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Olex & @Join  Har dere opplevd problemer med plugins og HS som service tidligere? Powercontrol bruker en standard mal for grensesnittet mot HS, så jeg har problemer med å se dette gjordt anderledes. Og fungerer fint når HS kjører som vanlig program.

@Moskus-du har jo laget flere plugins som generer devicer i HS. Har du hatt noen probler med HS som service?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (44 minutter siden):

@Olex & @Join  Har dere opplevd problemer med plugins og HS som service tidligere? Powercontrol bruker en standard mal for grensesnittet mot HS, så jeg har problemer med å se dette gjordt anderledes. Og fungerer fint når HS kjører som vanlig program.

@Moskus-du har jo laget flere plugins som generer devicer i HS. Har du hatt noen probler med HS som service?

Først: det er jo ikkje slått fast at problemene eg opplever skyldes at eg kjøre HS4 som ein service, håper andre kan teste dette og.

Testet 5-6 ganger med HS4 som service, og ein gang uten. Kan jo være tilfeldig at det at det virket siste gangen. 
Skal prøve igjen med neste versjonen når den er klar.  

 

Har opplevd ein plugin som ikkje kjørte, det var ein av jon00 sine plugin. Ellers har det gått greit.
Hadde ein dialog med jon00 og problemet ble løst. 

 

Ser at det er delte meininger med tanke på å kjøre HS4 som service eller ikkje.

Hadde lenge eit oppsett med automatisk innlogging og oppstart av HS4 etter strømbrudd/update, men opplevde ofte at det ikkje virket. Familien var ganske frustrert innimellom, når automasjonen ikkje virket som tiltenkt.

Etter at eg begynte å kjøre HS4 som ein service, har det ikkje vært avbrudd.

 

Takk for tips/oppskrift @ottob, skal lese og det kan hende at eg prøver det ut igjen.

Men som nevnt, er ganske fornøyd med oppsettet for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @ottob.

 

Eg skal sjå om eg får anledning å teste plugin ein av dagane.

 

I fyrste omgang blir det kun 1 max-device, som får aktivere "sparemodus" og ett min-device som får aktivere "Normalmodus" på ØKO-modus devicet.

 

Då blir det strømsparing etter PowerControl anbefaling, og effektregulering etter mitt gamle opplegg, inntil det er mulig i PowerControl.  🙂

Endret av Join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tester den siste versjonen, ser jammen meg ut som at den virker på HS4 kjørt som service!

Er noe endret med tanke på det?

La til to devicer, og begge dukket opp.

Tester mer utførlig i morgen.

 

Fantastisk arbeid du legger i dette 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (10 timer siden):

@OlexNei, ikke endret selve HS grensesnittet. Takker, det er litt jobb, men en hobby skal en jo ha. 

Hvis det ikkje er gjort endringer, må eg innrømme at eg ikkje kan skjønne hva som skjer hos meg.

 

Har testet dette i dag:

Fjernet 1.1.0.0, inkludert alle filer

Omstart

Lagt inn den første versjonen

Omstart (plugin vil ikke vises uten at eg tar omstart, kankskje andre måter å gjøre dette på?)

Endret ini filen med nødvendige parametre (token, power=, Runonce=false og sone)

Starter plugin, og devicer fra opprinnelig ini fil blir generert

Hvis eg nå prøver å legge til ein device i ini filen, blir den ikkje generert.

 

Fjerner opprinnelig versjon, inkludert alle filer

Omstart

Legger inn versjon 1.1.0.0 igjen

Omstart

Endret ini filen med nødvendige parametre (token, power=, Runonce=false og sone)

Starter plugin, og devicer fra opprinnelig ini fil blir generert

Hvis eg nå prøver å legge til devicer, blir dei generert

 

Tenker eg må ringe åndenes makt...


Logger inn på min HS installasjon via remote.

Forsto det slik at på events fanen så vil funksjonene "edit ini file" og "view log file" fungere i ein fremtidig versjon når du logger inn via remote. 
Doner knappen fungerer heller ikkje, eg synes det er ryddig å støtte opp om gode plugin's som eg tar i bruk der det er mulig. 

 

 

Endret av Olex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Olex Du må ta omstart for at HS skal finne plugin. Det gjelder alle plugins. Da finner HS alle exe filer som begynner med HSPI_  

Dette skjønte jeg ikke: "Starter plugin, og devicer fra opprinnelig ini fil blir generert"  Mener du at devicer fra ini filen du fjernet blir generet?

"edit ini file" og "view log file" fungerer fortsatt bare lokalt og vil alltid gjøre det.

Men under Meny Plugins/Powercontrol/Config kan du redigere parametere for devicer i nettleseren remote. Det står en del om det i brukerdokumentasjonen. 

Glemte å legge inn i ny ini fil: hvis du vil ha priser med MVA må du legge til UseVAT=True under [General]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (21 minutter siden):

@Olex Du må ta omstart for at HS skal finne plugin. Det gjelder alle plugins. Da finner HS alle exe filer som begynner med HSPI_  

Dette skjønte jeg ikke: "Starter plugin, og devicer fra opprinnelig ini fil blir generert"  Mener du at devicer fra ini filen du fjernet blir generet?

"edit ini file" og "view log file" fungerer fortsatt bare lokalt og vil alltid gjøre det.

Men under Meny Plugins/Powercontrol/Config kan du redigere parametere for devicer i nettleseren remote. Det står en del om det i brukerdokumentasjonen. 

Glemte å legge inn i ny ini fil: hvis du vil ha priser med MVA må du legge til UseVAT=True under [General]

Takk.

Med "Starter plugin, og devicer fra opprinnelig ini fil blir generert"  mener eg at devicer som lå som standard i ini filen ved installasjon blir generert ved første oppstart, som det skal være.

Det er etterpå problemene oppstod, devicer som eg la til i ini filen dukket ikkje opp i HS4.
Men som nevnt fungerer det med 1.1.0.0.

Eg bare lurer på om det er noe riv ruskende galt med min HS4 installasjon siden 1.1.0.0 virker men ikkje 1.0.8.0.


Har sett at eg kan redigere parametre for devicer via meny Plugins/Powercontrol/Config. 
Men doner knappen virker ikkje via remote, du kan jo legge det til i pdf filen 🙂

 

Endret av Olex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takker, da er jeg med. Nei, det skal ikke være noen forskjeller på HS grensesnittet, så dette med å lage devicer kan ha vært tilfeldig. På den annen side har jeg jo rettet noen bugs her og der, så noe kan være forskjellig.

Når jeg ser i bug listen min så står det 21.11.2022: Nye Devicer blir ikke opprettet når du trykker Restart knappen. Må stoppe og starte Plugin. Har du brukt Restart eller start/stopp av plugin?

Så det har vært et problem en gang, men jeg trodde det var rettet når jeg la det ut på forumet 10.12. Jeg kan ta feil. Men håper det er OK nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (1 time siden):

OK, takker, da er jeg med. Nei, det skal ikke være noen forskjeller på HS grensesnittet, så dette med å lage devicer kan ha vært tilfeldig. På den annen side har jeg jo rettet noen bugs her og der, så noe kan være forskjellig.

Når jeg ser i bug listen min så står det 21.11.2022: Nye Devicer blir ikke opprettet når du trykker Restart knappen. Må stoppe og starte Plugin. Har du brukt Restart eller start/stopp av plugin?

Så det har vært et problem en gang, men jeg trodde det var rettet når jeg la det ut på forumet 10.12. Jeg kan ta feil. Men håper det er OK nå. 

Prøvde begge måter, via restart og stopp/start av plugin.

Ser greit ut for øyeblikket. 

En annen ting: er det ikkje mulig å legge devicer inn under eksisterende etasjer/rom?

Prøvde ein device med floor=2 etasje og room=stue, men den dukket aldri opp i HS4.

Ser at devicer i ettertid kan allokeres til rett etasje/rom, så det er ikkje eit problem.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JoinTipper det er antivirusprogrammet ditt. Har skjedd meg og. Prøv å starte på nytt etter at virussjekk er over, eller legg det inn som OK i antivirusprogrammet.

Hvis ikke det funker, hva står det i loggene? Både HS og Powercontrol logg. Har du forresten opprettet mappe for Powercontrol filer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan ein kan fjerne "spøkelses devicer" i HS4?

Når eg hadde problemer med Powercontrol som ikkje genererte devicer som var synlige i HS4, må noe ha skjedd i bakgrunnen. 
Når eg i dag skulle lage noen events, dukker tidligere devicer opp i listen, men de er ikkje synlige under devicer ellers:

 

image.thumb.png.ce835bc218b5d45d86dda0e540256006.png

 

 

Har tatt på brillene og leita under rom og etasjer, men disse devicene (Test/Test2/Test3) finnes ikkje der.

Regner med dei ligg i ei eller anna fil som kan editeres?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn @ottob

 

I natt fikk eg litt tid og fekk laga mappe for Powercontrol filer etc. 

Eg fekk oppdatert device's, men plugin-et fekk fortsatt samme type feil, med "Plugin disconnected"

 

Eg gjekk inn på Entsoe-api heimesida, men der såg det tilfeldigvis ut som den var nede for planlagt vedlikehald.

 

Det ser imidlertid ut til å ha fungert etter klokka 02.00 i natt, og etter dette har ikkje plugin fått feilmelding om "disconnected".

 

Status er at det ser ut til eg får inn prisdata og AV/PÅ for devices. Kult! 🙂 

 

No blir det forsking på implementering av PowerControl.

 

Spent på effektbiten din etterkvart! :)

Olex skrev (24 minutter siden):

Noen som vet hvordan ein kan fjerne "spøkelses devicer" i HS4?

Når eg hadde problemer med Powercontrol som ikkje genererte devicer som var synlige i HS4, må noe ha skjedd i bakgrunnen. 
Når eg i dag skulle lage noen events, dukker tidligere devicer opp i listen, men de er ikkje synlige under devicer ellers:

 

image.thumb.png.ce835bc218b5d45d86dda0e540256006.png

 

 

Har tatt på brillene og leita under rom og etasjer, men disse devicene (Test/Test2/Test3) finnes ikkje der.

Regner med dei ligg i ei eller anna fil som kan editeres?

 

 

Dei ligg ikkje under "unknown"? Eller om du skriv "Test3" eller lignende i tekstsøket på device-sida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JoinHei. Så fint du har fått den opp. men den skal ikke disconnecte selv om den ikke får lastet ned priser. Står det noen feilmeldinger i logger, både HS og Powercontrol?

 

@Olex Re spøkelser. Sjekk om Jon00 har noen verktøy. Han har mye rart...

Endret av ottob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (2 timer siden):

@JoinHei. Så fint du har fått den opp. men den skal ikke disconnecte selv om den ikke får lastet ned priser. Står det noen feilmeldinger i logger, både HS og Powercontrol?

 

@Olex Re spøkelser. Sjekk om Jon00 har noen verktøy. Han har mye rart...

Takker.
Eg hører med Jonathan.

Join skrev (4 timer siden):

Morn @ottob

 

I natt fikk eg litt tid og fekk laga mappe for Powercontrol filer etc. 

Eg fekk oppdatert device's, men plugin-et fekk fortsatt samme type feil, med "Plugin disconnected"

 

Eg gjekk inn på Entsoe-api heimesida, men der såg det tilfeldigvis ut som den var nede for planlagt vedlikehald.

 

Det ser imidlertid ut til å ha fungert etter klokka 02.00 i natt, og etter dette har ikkje plugin fått feilmelding om "disconnected".

 

Status er at det ser ut til eg får inn prisdata og AV/PÅ for devices. Kult! 🙂 

 

No blir det forsking på implementering av PowerControl.

 

Spent på effektbiten din etterkvart! 🙂

Dei ligg ikkje under "unknown"? Eller om du skriv "Test3" eller lignende i tekstsøket på device-sida?

Nope, finnes ikkje under unknown eller ved søk.
Eg tar kontakt med Jonathan som ottob foreslår, han har mange triks på lur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Er det en måte å beskrive at om timeprisen er ganske lik, så er det ikkje nødvendig med strømsparing?

 

For eksempel, om strømprisen er innafor (X-øre) 30øre/kwh blir ikkje strømsparing aktivert? Eller om neste time har nesten samme pris som inneværende og man skal ut av strømsparing, så kan man vente med å slå på strømmen til besparelsen er større?

 

Eg ser at dagens resultater gir litt av/på med kun få øre forskjell, brukar kun DevMax1 endå til å aktivere/deaktivere ØKO-modus.

 

 

Takk for fint nytt leiketøy! 🙂

 

Mvh

SmartSelect_20230110_221821_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (21 minutter siden):

Hei. Må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du prøver her. 

Hei. 🙂

 

Eg prøvde å få strømforbruket inn i PowerControl via ei bakdør.. 

 

Først prøvde eg å legge Power-verdien frå Tibber inn i Current Usage, men då fekk eg kun opp klokkeslett for endring, men det stod fortsatt 0 Watt som verdi. :)

 

Eg rekna ikkje med eg kunne få Power delen til å funke på denne måten, men det var et forsøk på å flytte data inn i PowerControl.  :)

Screenshot_20230113-193342_Chrome.jpg

Endret av Join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (36 minutter siden):

Hei. Må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du prøver her. 

Det kunne kanskje fungert om du hadde et "Input"-device å skrive verdi til, som PowerControl kunne hente data frå. 🙂

Endret av Join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og tester litt for praktisk bruk.
Skjønner ikkje heilt det som skjer med DevMin2 her:
 

[DevMin2]
DeviceMaxType=False
ValidMaxPointLimit=100
AbsoluteLimit=True
MinLength=8
StretchMin=2
Priority=7
Power=2000
IgnoreLimit=500
Floor=PwrCntrl
Room=Gulvvarme
DefAct0=23
DefDeAct0=5

 

image.png.6a4135db23d645fc4dfea2d3c1231fa2.png

 

Den er satt til MinLenght=8 og da skal vel periode under prisgrense (her 100 øre) være sammenhengende 8 timer? Her er perioden 7 timer selv om stretchMin er satt til 2 timer, ein skulle vel forvente at perioden da ble strekt til klokka 09:00 (eller fra 01:00 til 08:00) for å få 8 timer sammenhengende?

Og den ene ON-perioden klokka 22:00, hvor kommer den fra? 
Er det strekke funksjonen som feilaktig legger inn den utenom resten av bolken?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.