Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny PlugIn- PowerControl for forenklet prisstyring av strømforbruk


ottob

Anbefalte innlegg

@OlexDet er noe som ikke stemmer ser det ut til. MinLenght og stretch skal resultere i en sammenhengende event. Har fått melding om en annen bug også, så skal prøve å rette det samtidig i dag.

Join skrev (16 timer siden):

Det kunne kanskje fungert om du hadde et "Input"-device å skrive verdi til, som PowerControl kunne hente data frå. 🙂

@Join Re: "Eg prøvde å få strømforbruket inn i PowerControl via ei bakdør.. "

Men hvorfor det? Du har neppe noe nytte av den der. For å få den kommende maks-styringen til å virke så å det over i PowerControl plugin.

Det er ganske greit. Jeg må lese den devicen som holder forbruket, Tibberseer Realtime Power. 

Hvor ofte oppdateres denne?

Kan du ta en snap av alle Tibberseer devicene.

Endret av ottob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten feedback: Vet ikke om pluginet er testet på Linux, eller kun på Windows. Init-biten av pluginet hang inntil jeg flyttet PowerControl-mappa fra Bin-mappa til bin-mappa. Mulig HS4 på Linux er mer case sensitive på små og store bokstaver enn Windows 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @ottob

 

Takk for svar.

 

Slik eg har skjønt det, er det 2-3sekund imellom kvar oppdatering frå Pulse.

 

Eg har lagt ved alle Power-device som kjem med tibber. @Moskus veit kva som kjem frå api-et, men accumulated consumption last hour kjem frå api-et, i tillegg til Realtime Power og målerstand.

 

I tillegg til device frå Tibber, så vart eg nøydd å opprette et device som held greie på om tibber er online eller ikkje. Er data frå tibber offline, er du "blind", so då har eg definert at om device realtime power har uendra verdi i 1 min, går dette devicet i "offline".

 

Dette skjer av og til, nesten kvart døgn, og har ført til overskridelser på effektleddet.

 

Det går tilbake til "online" umiddelbart når devicet endrer seg igjen.

 

Så en fail-safe er lurt å ha.

 

Eg håper du sette opp ditt plugin slik eg I innstillinger kan definere Power-device (og dei andre som trengs) via device ref, slik eg i mitt tilfelle kan definere device (212) som "Power"-device.

 

Andre ting som forsvann då eg måtte bytte, var dagsforbruk, vekeforbruk, månadsforbruk og årleg. Men dét er kanskje ei heilt anna historie. 🙂

SmartSelect_20230115_002723_Chrome.jpg

SmartSelect_20230115_002749_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får fremdeles ikkje dette til å virke 100%, godt mulig at eg ikkje ser «skogen for bare trær»...
 

DevMin2 har ein limit på 200 øre og det er vel fult mulig å få 8 sammenhengende timer her, både i dag (16.1) og i morgen (17.1). Likevel blir det ikkje generert noen events.
 

DevMin1 fungerer heilt fint, den finner dei 3 timene med lavest strøm mellom klokka 22:00 og 06:00.
DevMin3 er ein kopi av DevMin1, med unntak av timespan frå 07:00 til 17:00, likevel virker ikkje DevMin3 som forventet.
 

DevMin4 og DevMin5 har begge timespan mellom 12:00 og 21:00, forskjellen er «Use24average som er henholdsvis «false» og "true". Verken DevMin4 eller DevMin5 genererer events selv om "mandatory=true".
Og eg skjønner heller ikkje hvorfor DevMin6 ikkje generer events.
 

Neste steg blir å stoppe plugin, slette alle devicer og starte plugin igjen.
Kanskje devicer må slettes og genereres på nytt ved oppdateringer av powercontrol?

image.thumb.png.8f8d74939a3d3d006fad42896e7c8bc2.png

 

[DevMin1]
DeviceMaxType=False
ValidMaxPointLimit=5
AbsoluteLimit=False
Priority=7
Power=2000
IgnoreLimit=500
Floor=PwrCntrl
Room=Elbil
MinLength=3
Merge=False
TimespanStart=22
TimespanEnd=6
Mandatory=True
Use24average=False
UsePowerSupportLimit=False
 

[DevMin2]
DeviceMaxType=False
ValidMaxPointLimit=200
AbsoluteLimit=True
MinLength=8
StretchMin=2
Priority=7
Power=2000
IgnoreLimit=500
Floor=PwrCntrl
Room=Gulvvarme
DefAct0=23
DefDeAct0=5
 

[DevMin3]
DeviceMaxType=False
ValidMaxPointLimit=5
AbsoluteLimit=False
Priority=7
Power=2000
IgnoreLimit=500
Floor=PwrCntrl
Room=Test3
MinLength=3
Merge=False
Timespanstart=7
TimespanEnd=17
Mandatory=True
Use24average=False
UsePowerSupportLimit=False
 

[DevMin4]
DeviceMaxType=False
ValidMaxPointLimit=5
AbsoluteLimit=False
Priority=7
Power=2000
IgnoreLimit=500
Floor=PwrCntrl
Room=Dag
MinLength=3
Merge=False
TimespanStart=12
TimespanEnd=21
Mandatory=True
Use24average=False
UsePowerSupportLimit=False
 

[DevMin5]
DeviceMaxType=False
ValidMaxPointLimit=5
AbsoluteLimit=False
Priority=7
Power=2000
IgnoreLimit=500
Floor=PwrCntrl
Room=Test5
MinLength=3
Merge=False
TimespanStart=12
TimespanEnd=21
Mandatory=True
Use24average=True
UsePowerSupportLimit=False
 

[DevMin6]
DeviceMaxType=False
Priority=7
Power=2000
IgnoreLimit=500
Floor=PwrCntrl
Room=Test6
MinLength=3
Merge=False
Mandatory=False
Use24average=False
UsePowerSupportLimit=True
 

[DevMax1]
DeviceMaxType=True
MaxShutoff=4
TotalMaxShutoff=8
ValidMaxPointLimit=2
AbsoluteLimit=False
CheckShoulderHeight=False
IgnoreLimit=0
Priority=1
Power=2000
Floor=PwrCntrl
Room=VVB
DefAct0=6
DefDeAct0=11
DefAct1=16
DefDeAct1=19
Use24average=True
UsePowerSupportLimit=True

Endret av Olex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Olex 

 

DevMin2 fungerte med en gang hos meg når jeg testet. Så den skjønner jeg ikke.

 

De andre feilet på grunn av en bug i timespan for neste dag (17.02). Når du tester etter 15:00 vil den kun lage eventer for neste dag hvis du bruker timespan. Eventer for i dag (16.02) ble beregnet i går under normal drift.

Starter du før 15 beregner den for dagens dato.

Har fikset bug. Se under

Test denne. Hvis det ser greit ut oppdaterer jeg på hovedposten, så gi tilbakemelding.

 

Re: Kanskje devicer må slettes og genereres på nytt ved oppdateringer av powercontrol?

Svar: nei, det er ikke nødvendig.

 

PS

Husk at Eventer som beregnes tidligere på samme dag ikke vises. Men du kan se de i filen Minima- eller MaximaDataGraph.csv. Hvis WriteDebug=True vil den også vise de forskjellige beregningstrinnene.

 

HSPI_PowerControl.zip

Endret av ottob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. 

Da ser det slikt ut:
image.png.66021bafdb06d267fb80821e0161cd9a.png

 

Hvorfor DevMin2 ikkje vises, kan eg ikkje skjønne.

Den virket jo delvis på lørdag, og da ble gjort noen endringer med minlenght og stretch.
Etter det, virket den ikke med samme ini fil.

 

 

Endret av Olex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (7 timer siden):

@Olexmerkelig. Hvordan ser det ut i MinimsDataGraph.csv. Noen feilmeldinger i loggen? Skrivefeil i ini fila? Jeg kopierte den, så lite trolig. 

17:32 i går stoppet eg plugin, slettet alle devicer, og startet plugin igjen. Ser i loggen at devicer, også for DevMin2 blir laget. 

Senest nå klokka 07:42 stoppet/startet eg plugin igjen, i loggen ser eg ingen spor etter events for DevMin2:

 

image.thumb.png.b1f81554ecfe14635501e73a6d20b40f.png

MinimaDataGraph.csv

Endret av Olex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Olex  Mysteriet er oppklart. Du kjører ex MVA, jeg med MVA. Tenkte ikke over det med en gang. Så da fant jeg feilen.

Det viste seg at når jeg fikset en bug på min verdier i forrige versjon så lagde jeg en ny feil hvis det var ekstra lange eventer. Beklager det.

Spørsmål til deg:

Nå virker det slik at hvis en event er kortere enn MinLength + StretchMin, om disse brukes, så vil den slettes. Synes du det er ok? Eller burde det være en parameter som overstyrer dette. Men da faller noe av vitsen med MinLength bort og parametere er det nok av allerede.

 

En annen ting. Slik ser eventene dine ut nå. Egentlig skulle klokken 23 også være på,  men for å unngå problemer rundt midnatt så slettes den siste timen. Meningen er at dette skal dekkes inn av nye eventer etter at neste dag lastes 15:00 som tar seg av overlapp mellom dagene. Kan du følge litt med på hva som skjer akkurat da.

 

Vedlagt er en fiks.

 

image.thumb.jpeg.b910db12a0c507cddfaa5b0f006eb021.jpeg

 

 

HSPI_PowerControl.zip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (2 timer siden):

@Olex  Mysteriet er oppklart. Du kjører ex MVA, jeg med MVA. Tenkte ikke over det med en gang. Så da fant jeg feilen.

Det viste seg at når jeg fikset en bug på min verdier i forrige versjon så lagde jeg en ny feil hvis det var ekstra lange eventer. Beklager det.

Spørsmål til deg:

Nå virker det slik at hvis en event er kortere enn MinLength + StretchMin, om disse brukes, så vil den slettes. Synes du det er ok? Eller burde det være en parameter som overstyrer dette. Men da faller noe av vitsen med MinLength bort og parametere er det nok av allerede.

 

En annen ting. Slik ser eventene dine ut nå. Egentlig skulle klokken 23 også være på,  men for å unngå problemer rundt midnatt så slettes den siste timen. Meningen er at dette skal dekkes inn av nye eventer etter at neste dag lastes 15:00 som tar seg av overlapp mellom dagene. Kan du følge litt med på hva som skjer akkurat da.

 

Vedlagt er en fiks.

 

image.thumb.jpeg.b910db12a0c507cddfaa5b0f006eb021.jpeg

 

 

HSPI_PowerControl.zip 52.77 kB · 1 Last ned

Takk.
Tester denne ut nå.

For meg er det greit at events slettes hvis den er kortere enn MinLength + StretchMin, andre har kanskje andre preferanser.
Kommer nok til å unngå slike lange eventer i praktisk bruk, men den var med når eg testa ut hva som er mulig med powercontrol plugin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join skrev (På 15.1.2023 den 0.44):

Andre ting som forsvann då eg måtte bytte, var dagsforbruk, vekeforbruk, månadsforbruk og årleg. Men dét er kanskje ei heilt anna historie

Ikke noe problem å få lest inn forbruk via Ref til device. Jeg kan legge inn dagsforbruk, men de andre vet jeg ikke helt.

Skal se på det. Kan bruke RealtimeLastmeterConsumption sannsynligvis.

Olex skrev (8 minutter siden):

Takk.
Tester denne ut nå.

For meg er det greit at events slettes hvis den er kortere enn MinLength + StretchMin, andre har kanskje andre preferanser.
Kommer nok til å unngå slike lange eventer i praktisk bruk, men den var med når eg testa ut hva som er mulig med powercontrol plugin.

 

Fint. Bra at du tester grenser. Jeg har nok testet mye, men det er såpass mange variabler (parametere og strømpriser) at det er umulig å få testet alt.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (3 timer siden):

@Olex  Mysteriet er oppklart. Du kjører ex MVA, jeg med MVA. Tenkte ikke over det med en gang. Så da fant jeg feilen.

Det viste seg at når jeg fikset en bug på min verdier i forrige versjon så lagde jeg en ny feil hvis det var ekstra lange eventer. Beklager det.

Spørsmål til deg:

Nå virker det slik at hvis en event er kortere enn MinLength + StretchMin, om disse brukes, så vil den slettes. Synes du det er ok? Eller burde det være en parameter som overstyrer dette. Men da faller noe av vitsen med MinLength bort og parametere er det nok av allerede.

 

En annen ting. Slik ser eventene dine ut nå. Egentlig skulle klokken 23 også være på,  men for å unngå problemer rundt midnatt så slettes den siste timen. Meningen er at dette skal dekkes inn av nye eventer etter at neste dag lastes 15:00 som tar seg av overlapp mellom dagene. Kan du følge litt med på hva som skjer akkurat da.

 

Vedlagt er en fiks.

 

image.thumb.jpeg.b910db12a0c507cddfaa5b0f006eb021.jpeg

 

 

HSPI_PowerControl.zip 52.77 kB · 1 Last ned

Hmmm, lurer på om dette introduserte eit nytt problem?
DevMin1 (som finner dei 3 timene med lavest strøm mellom 22-6 og er satt som mandatory) viser ingen events som forventet for morgendagen. 
Eller er dette slik det skal se ut?


image.thumb.png.d669c73655a3a1e4017cb8a9f3ea3d16.png

 

[DevMin1]
DeviceMaxType=False
ValidMaxPointLimit=5
AbsoluteLimit=False
Priority=7
Power=2000
IgnoreLimit=500
Floor=PwrCntrl
Room=Elbil
MinLength=3
Merge=False
TimespanStart=22
TimespanEnd=6
Mandatory=True
Use24average=False
UsePowerSupportLimit=False

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olex skrev (24 minutter siden):

Hmmm, lurer på om dette introduserte eit nytt problem?
DevMin1 (som finner dei 3 timene med lavest strøm mellom 22-6 og er satt som mandatory) viser ingen events som forventet for morgendagen

Det er nok riktig. Timespan kan ikke krysse midnatt, så du må sette 0-6 i stedet. Det er ikke nevnt i Help fordi tidligere var det mulig, men det lagde andre problemer. Så jeg er redd denne begrensnigen må være der foreløpig.

 

skal se på det, men jo mer avansert, jo større sjangs for feil...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Olex Har sett på timespan som krysser midnatt og har kommet opp med en løsning. Den har den begrensning at hvis du starter opp plugin så vil den ikke beregne timespan før midnatt samme dag, men for morgendagen. Dvs, hvis du starter kl 16:00 vil den ikke bergen feks 18:00 - 22:00 idag. 

Men i vanlig drift vil ikke dette ha betydning for da beregnet den events for i dag i går. Om du skjønner...

 

Til gjengjeld tillater den timespan som krysser midnatt.

HSPI_PowerControl.zip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (1 time siden):

@Olex Har sett på timespan som krysser midnatt og har kommet opp med en løsning. Den har den begrensning at hvis du starter opp plugin så vil den ikke beregne timespan før midnatt samme dag, men for morgendagen. Dvs, hvis du starter kl 16:00 vil den ikke bergen feks 18:00 - 22:00 idag. 

Men i vanlig drift vil ikke dette ha betydning for da beregnet den events for i dag i går. Om du skjønner...

 

Til gjengjeld tillater den timespan som krysser midnatt.

HSPI_PowerControl.zip 52.77 kB · 0 Nedlastninger

Takker.

Timespan fra 22-6 er vel interessant siden nettleien da er lavest i ukedagene.
Men strømprisen er jo oftest lavest fra midnatt og noen timer etterpå, er jo derfor ikkje det største problemet om ein må bruke timespan frå 0-6. 
Skal teste denne versjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit spørsmål til:

Events og trigger value, skal det ikkje opprettes on/off som skal kunne brukes her?

Eller må ein sjøl opprette dette under devicer, status/graphics?


image.png.1f6bc018e5df6b356c6e6f20df1d45d9.png

 

 

Eller løses dette slik (for On):

image.png.8b1aec5cc7de3c5c9e46ec1c3fc94384.png

 

 

Mulig eg må finne ein ny hobby, kanskje brodering...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er riktig, men det du viser er da samme saken? Bare at det nederste viser Event når den er lagret. Devicer du oppretter i PowerCntrol opprettes i HS og slås av/på fra PC.

Slik ser det ut hos meg:   (Broderi medfører fare for å stikke seg i fingeren, så revurder det)

image.thumb.jpeg.08bd323940b0dcf8082109f403d77d79.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (8 minutter siden):

Hei. Det er riktig, men det du viser er da samme saken? Bare at det nederste viser Event når den er lagret. Devicer du oppretter i PowerCntrol opprettes i HS og slås av/på fra PC.

Slik ser det ut hos meg:   (Broderi medfører fare for å stikke seg i fingeren, så revurder det)

image.thumb.jpeg.08bd323940b0dcf8082109f403d77d79.jpeg

Takker.

Det første bildet illustrerer at eg forventa on/off verdier der.

Men då er dette og ute av verden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @ottob

 

Dei nye endringane ser bra ut.

 

Eg tenkjer på nettleige, med dag og natt-tariff.

 

I tillegg til effektleddtrinn, er det 38,87øre/kWt på natt og 46,37øre/kWt mellom 06-22.

kjelde: 6884A740CFF94C8A9A465DA229FAE352.png

 

Er det mulig i dagens oppsett å ta hensyn til straumpris over 24timers gjennomsnitt, i tillegg til dag/natt-tariff? 🙂 (Sjølv om differansen her er kun ca 10øre)

 

Håpet er å flytte ein del forbruk over på natt-tariff, når dette er lønnsomt, "totaløkonomisk". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.png.aea1ffac16decacc5ed554f59c2a17b9.png

 

image.thumb.png.6053307494de8cb0fa645bdbf98b1772.png

 

Vet ikke om jeg ble helt klok på dokumentasjonen 😅

 

Men blir dette riktig? Jeg tar utgangspunkt i at:

  • Strømstøtte gis ikke før strømpris per kwh gjennom måneden er 70 øre
  • Strømstøtten er på 90 prosent
  • Jeg stoler ganske blindt på verdien etter den 16. i måneden
  • Jeg har startet litt ut i måneden, og setter dermed månedssnitt til 155 øre og antar at den om sju dager vil være 150 øre.

Basert på inndataene burde vel estimated support bli 59 øre, ikke 139 øre? Hva misser jeg på? 😇

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join skrev (1 time siden):

tillegg til effektleddtrinn, er det 38,87øre/kWt på natt og 46,37øre/kWt mellom 06-22.

Du har en parameter for fast tillegg allerede som du sikkert vet, men jeg kan legge til en til og skifte mellom dag og natt. På den annen side er nok usikkerhet i Strømstøtte estimat større enn 10 øre. 

Om jeg skjønner deg rett? 

Trash2000 skrev (51 minutter siden):

Basert på inndataene burde vel estimated support bli 59 øre, ikke 139 øre? Hva misser jeg på?

Prøv å slå av RunOnce når du legger det inn. Den stopper oppdateringer. Funker ikke det så legg først inn estimat, sjekk resultat, og deretter pris neste 7 dager. Fint om du  gir tilbakemelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (3 timer siden):

Du har en parameter for fast tillegg allerede som du sikkert vet, men jeg kan legge til en til og skifte mellom dag og natt. På den annen side er nok usikkerhet i Strømstøtte estimat større enn 10 øre. 

Om jeg skjønner deg rett? 

Parameter for fast tillegg er Kapasitetsledd. Trinn 1-10, viser til tabell over. 

Denne er Variabel etter gjennomsnittet av 3 timerekorder inneværende måned. Gjennomsnitt over 5kWh, då blir det trinn 3, 5-10kWh for eksempel. 

 

Er det plan om å ta inn snitt av 3 timerekordar, kapasitetsledd trinn?

 

Det er litt forskjell på dei ulike modellene ser eg, so man må kanskje skrive det inn på kvart Kapasitetsledd i settings? 

 

Ellers er det energiledd dag og natt. 

 

Tilsammen er dette nettleigeutgift for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.