Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny PlugIn- PowerControl for forenklet prisstyring av strømforbruk


ottob

Anbefalte innlegg

Ein liten bug?
Endringer gjort på "power support limit øre" under config blir reflektert i ini fila.
Men går eg ut av config vinduet og tilbake igjen, står det 0(null) som bildet viser. ini fila viser fortsatt riktig verdi. 
Endringer av "power support limit øre" direkte i ini fila, blir heller ikkje synlig i config vinduet, som stadig vekk står til null.
Regner med at så lenge ini fila er riktig, blir og beregningen riktig.

 

image.png.de101893a8ad9a051298e2c87a301c80.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olex skrev (1 time siden):

Regner med at så lenge ini fila er riktig, blir og beregningen riktig.

Takker, en bugger det der. Jeg endret navn på parameter en tid tilbake og det glapp litt. Det visr seg at den leser inn en annen parameter:  PowerSupport=70, men skriver til PowerSupportLimit fra web skjermbildet. Så beregningen blir feil.

Du må legge PowerSupport=70 direkte inn ini filen. Retter opp i ny release.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trash2000 skrev (14 timer siden):

Basert på inndataene burde vel estimated support bli 59 øre, ikke 139 øre? Hva misser jeg på?

Hei. Jeg testet dette og alt ser riktig ut. Så tipper RunOnce var problemet. Alle oppdateringer styres av en timer, og når RunOnce er aktiv kjører denne kun en gang. Oppdatering på skjermen kan komme inntil ett minutt forsinket på grunn av timeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join skrev (15 timer siden):

Er det mulig i dagens oppsett å ta hensyn til straumpris over 24timers gjennomsnitt, i tillegg til dag/natt-tariff? 🙂 (Sjølv om differansen her er kun ca 10øre)

 

Håpet er å flytte ein del forbruk over på natt-tariff, når dette er lønnsomt, "totaløkonomisk". 

 

Hei OK, sett mer på det. Pr i dag legges det ikke til et fastledd på prisene i beregningene, men jeg kan legge det inn slik at dette legges til avhengig av pris. Misforsto litt til å begynne med.
 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (22 timer siden):

Takker, en bugger det der. Jeg endret navn på parameter en tid tilbake og det glapp litt. Det visr seg at den leser inn en annen parameter:  PowerSupport=70, men skriver til PowerSupportLimit fra web skjermbildet. Så beregningen blir feil.

Du må legge PowerSupport=70 direkte inn ini filen. Retter opp i ny release.

Er litt usikker på forskjellen mellom PowerSupport og PowerSupportLimit.

Limit er jo ei grense, men hvordan fungerer dette?

Hos meg endte både  PowerSupport og PowerSupportLimit opp med 70 øre for begge to, noe skurrer vel her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olex skrev (4 minutter siden):

Er litt usikker på forskjellen mellom PowerSupport og PowerSupportLimit.

Det er det samme. Men PowerSupport skal bort. Jeg endret navn til PowerSupportLimit, og så glapp det i innlesing av parametre. Hadde vært bedre med norsk, men er vant til å bare bruke engelsk når jeg programmerer så da ble det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig bug?
 

Alle virtuelle devicer eg nå oppretter, får ein "powercontrol" settings:
image.png.710867986c6f6940563c148c5405a45c.png

image.png.455ae3b149d04ab82cfb39c28ecdfe42.png
Ser ut som at plugin legger til ein device type string, "powercontrol".
image.png.af33bf7141fe5e54c11abb9d23013bc8.png


Prøver å fjerne stringen, men det hjelper ikkje.
Det skal vel ikkje være slik?
Hva er denne kontrollen til?

Alle andre virtuelle devicer oppretta før installering av power control, viser ikkje denne fliken.
Hvis eg stopper plugin og oppretter ein virtuel device, blir devicen opprettet normalt.


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olex skrev (1 time siden):

Ser ut som at plugin legger til ein device type string

Plugin gjør det på de devicer den oppretter. Mener bestemt jeg har lest en post på HS forumet om dette, men klarer ikke å finne den nå. Mener det var en HS bug. Skal prøve å Google litt til. Kanskje noen andre her som vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (29 minutter siden):

Plugin gjør det på de devicer den oppretter. Mener bestemt jeg har lest en post på HS forumet om dette, men klarer ikke å finne den nå. Mener det var en HS bug. Skal prøve å Google litt til. Kanskje noen andre her som vet? 

Takker.
Mulig at eg roter litt her, men stusser på at dei virtuelle devicene eg har oppretta før installering av powercontrol ikkje lager den fanen. Og når eg stopper powercontrol plugin, dukker ikkje den fanen opp på dei virtuelle devicene eg lager.

Slik som denne (med powercontrol plugin stoppet):
 

image.png.663017c253fce2c0970a18904f332eb0.png


Noen her som har ein forklaring? 

 

Edit:
Den fanen lager nok ikkje noe krøll.
Men hvorfor dukker den opp på alle nye devicer med plugin kjørende og hva er hensikten med den fanen?

Endret av Olex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olex skrev (1 time siden):

Den fanen lager nok ikkje noe krøll.
Men hvorfor dukker den opp på alle nye devicer med plugin kjørende og hva er hensikten med den fanen?

Hei

Jeg skjønner ikke hva du mener med fane? Det dukker opp PowerControl i Device Type String, men ikke noen fane vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (9 minutter siden):

Hei

Jeg skjønner ikke hva du mener med fane? Det dukker opp PowerControl i Device Type String, men ikke noen fane vel?

Beklager, "fiken" eller hva den no kalles.
Den til høyre her:

image.png.91ceb44f3ea1a7a329cd3acd95e85240.png

 

Den "fiken" dukker opp på alle nye virtuelle devicer eg lager så lenge powercontrol plugin kjører.
Skjønner ikkje hensikten med den på alle VD eg lager.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olex skrev (20 timer siden):

Den fanen lager nok ikkje noe krøll.
Men hvorfor dukker den opp på alle nye devicer med plugin kjørende og hva er hensikten med den fanen?

@Olex Nå har jeg funnet ut av det. PowerControl er bygget på en eksempel-plugin, MoskusSample. I den var det en parameter som var satt som lagde fane og satte Device Type. Har ingen praktisk betydning, men jeg tar det bort i neste release.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny versjon er releaset, V1.2.0.0
Høydepunkter:

Effektbegrensning. Effektforbruk kan måles med AMS måler tilkoblet strømmåler, eller overføres fra HomeSeer om du har feks Tibber måledata her.

Devicer kan settes opp til å slå seg av i prioritert rekkefølge for å unngå og gå over en grense.
Ny device PowerLimit kan brukes for devicer som ikke styres av pris. Pris-devicer kan også brukes til effektbegrensning.

 

Ny device type: Shadow Device. Knyttes til en eksisterende HS device. Kan brukes som Max, Min eller PowerLimit. Kan sette HS OFF/ON eller til en verdi, feks temperatur setpunkt.

Les mer i oppdatert brukermanual.

 

@Join har du anledning til å sjekke om du får lest Tibbermålinger fra HS?

Du må legge inn Ref ID til device som viser akkumulert total fra måleren. Det er vel denne:


592385220_TibberAccumulated.JPG.e07dafeb03014e359cbf3c75864e7c7a.JPG

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (1 time siden):

 

 

@Join har du anledning til å sjekke om du får lest Tibbermålinger fra HS?

Du må legge inn Ref ID til device som viser akkumulert total fra måleren. Det er vel denne:


592385220_TibberAccumulated.JPG.e07dafeb03014e359cbf3c75864e7c7a.JPG

Hei. 🙂

 

Eg skal prøve. Det er problemer med meg med å få TibberSeer til å holde måledata i live. Om dette er api-relatert eller ikkje, vites ikkje. Men eg kan få litt data inn ved kvar Restart av plugin.

 

Eg må vel til å bite i det sure eplet og kjøre igang zigbee og deconz, eg har en Develco han-måler eg ikkje har satt i drift enda.

 

Då får eg trulig Power verdi og målerstand .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir denne meldingen noe mening, @ottob?

 

Log:

 

Initializing plug-in(2): PowerControl Instance::Value cannot be null. Parameter name: valueSTACK: Server stack trace: Exception rethrown at [0]: at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke (System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy rp, System.Runtime.Remoting.Messaging.IMessage msg, System.Exception& exc, System.Object[]& out_args) [0x0014d] in :0 at (wrapper managed-to-native) System.Object.__icall_wrapper_mono_remoting_wrapper(intptr,intptr) at (wrapper remoting-invoke) HomeSeerAPI.IPlugInAPI.InitIO(string) at Scheduler.PluginHolder.InitIO (System.String PortNumber) [0x0000b] in :0 at HSCore.clsHSPI.CheckInterfaces () [0x000bc] in :0

 

Plugin-siden:

WARNING: Failed getting InterfaceStatus from PowerControl - the interface was not found in the list of active interfaces, the list may need to be refreshed.
 

Får den etter oppgradering til 1.2.0.0. Ikke feilsøkt veldig mye, men kan jo være at det er breaking changes som Linux ikke er veldig glad i.

 

(Slettet plugin-et i GUI-et, og lastet filene inn på nytt. Dukker ikke opp på nytt i GUI-et)

Endret av Trash2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Trash2000Du kan prøve denne exe'n. Jeg har lagt til litt mer exception handling for om mulig se hvor det oppstår. Denne delen av programmet er uforandret siden forrige release så skjønner ikke hva det skal være. Og Linux har jeg desverre ikke vært mue borti.

 

Edit: Exe slettet
 

 

Endret av ottob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (7 minutter siden):

@Trash2000 Jeg har funnet feilen. Hvis parameter PowerReader var blank eller manglet så feilet initialisering. Ny versjon V1.2.0.1 er lastet opp.

Opplevde akkurat det samme, init feilet. 
Ordnet det med å skrive inn "blank" under parameter PowerReader.
Siden det nå virker er det vel ingen grunn til å laste ned v1.2.0.1 hos meg?

Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olex skrev (1 minutt siden):

Opplevde akkurat det samme, init feilet. 
Ordnet det med å skrive inn "blank" under parameter PowerReader.
Siden det nå virker er det vel ingen grunn til å laste ned v1.2.0.1 hos meg?

Takk. 

Nei, det trenger du ikke. Det vil virke om det bare står ett eller annet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (På 4.2.2023 den 12.33):

Ny versjon er releaset, V1.2.0.0
Høydepunkter:

 

@Join har du anledning til å sjekke om du får lest Tibbermålinger fra HS?

Du må legge inn Ref ID til device som viser akkumulert total fra måleren. Det er vel denne:


592385220_TibberAccumulated.JPG.e07dafeb03014e359cbf3c75864e7c7a.JPG

Hei! 🙂

 

Ser på saken no.

 

1# Eg har litt trøbbel med å skjønne format på informasjon som skal inn på Powerdevice url. er det kun 212, som er Ref ID til Power device, som viser faktisk straumforbruk? Eg reknar med det er NÅ-forbruk plugin bruker for å regne ut forbruksdata?

 

2# Og så finn eg ikkje kor eg skulle lagt inn akummulert forbruksdevice frå tibber? Tibber device for akkumulert forbruk hittil denne timen har Ref ID 584 hjå meg: Realtime AccumulatedConsumptionLastHour

 

3# Eg får ikkje til å "hake" av boks for "Use AMS reader". Her skjer ingenting når eg trykker på boksa.

 

Printscreen viser korleis eg har skrive verdiane inn.

 

Mvh

Bruk av Power Device PowerControl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JoinHei. Du skal legge inn 3 sifret device id for akkumulert totaforbruk i url feltet. Altså ikke pr time eller øyeblikksforbruk. 

Powerreader må du legge inn i ini fil og restarte. Det skal stå HS_device eller noe slikt. Sjekk manual. Jeg er på ferie og har ikke manualen for hånden. Jeg måtte endre litt i forhold til det som står i manual om innlegging av Powerreader feltet for å unngå feil ved initsiering. 

Endret av ottob
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (7 timer siden):

@JoinHei. Du skal legge inn 3 sifret device id for akkumulert totaforbruk i url feltet. Altså ikke pr time eller øyeblikksforbruk. 

Powerreader må du legge inn i ini fil og restarte. Det skal stå HS_device eller noe slikt. Sjekk manual. Jeg er på ferie og har ikke manualen for hånden. Jeg måtte endre litt i forhold til det som står i manual om innlegging av Powerreader feltet for å unngå feil ved initsiering. 

Hei. 🙂

 

Takk for svar, men hugs at ferie er ferie, det her er ikkje liv eller død. 🙂

 

Tilbakemelding:

Fikk lagt inn verdier: Utklipp av Power-del i settings fila.

 

[Power]
PowerReader=HSdevice
AMS_URL=584
LogDailyPower=True
LogHourlyPowerInterval=300
LogCurrentPowerInterval=60
PowerDevice=PowerDevice
AMSdeltaError=20
DayConsumption=0
DaySetDate=31.01.2023
WeekConsumption=0
WeekSetDate=23.01.2023
MonthConsumption=0
MonthSetDate=01.01.2023
PowerLimit=8
PowerLimitCheckInterval=5
StartPowerLimitingMinute=10
SimulatePowerStart=0
PowerMarginSafety=StDev

 

Lagt ved Printscreen av innlagde data i Powercontrol.

 

Eg får imidlertid feil ved oppstart av plugin: Vedlagt printscreen av loggen:

 

God helg. 🙂

 

Bruk av Power Device PowerControl.jpg

Logg av feil på oppstart av Powercontrol.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.