Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny PlugIn- PowerControl for forenklet prisstyring av strømforbruk


ottob

Anbefalte innlegg

Join skrev (14 timer siden):

Det ser tilsynelatende ut til at estimert timeforbruk ser ut til å følge straumforbruket.

Til en viss grad vil den det, men ikke med så store sprang. Det kan se ut som om det er en del støy i input data? 

Kan du plotte de to devicene du henter data fra, 216 og 584.

Og så skjønner jeg ikke helt plottet. Er det to variabler som er plottet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (På 10.3.2023 den 15.04):

Hm, sier du det. Jeg bruker POW-U og Aidon måler. Den gir akkumulert total kontinuerlig. Men fullt mulig POW-U summerer opp dette på egenhånd og syncher en gang i timen.

Hvordan fungerer TibberSeer i så måte?

Tror det er en del av spesifikasjonen at den reelle telleverdien skal oppdateres hver time, POW-U kan jo summere forbruk siste time med tellerverdien... Men bombesikker er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (50 minutter siden):

Tror det er en del av spesifikasjonen at den reelle telleverdien skal oppdateres hver time, POW-U kan jo summere forbruk siste time med tellerverdien... Men bombesikker er jeg ikke.

Jeg vil helst bruke Akkumulert Total til beregninger. Jeg testet å bruke øyeblikksforbruk og summere opp denne, men det driftet ganske fort bort fra total. Vil jo sample på forskjellige tidpunkt i program og måler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ny versjon kommer snart. Den har fått grafikk som viser pris og strømforbruk for 48 timer. Nyttig verktøy for å vurdere automatikken.
Her er en graf som viser to siste døgn. Legg merke til hvordan forbruket øker mellom klokken 3 og 6 om natten. Da er strømmen nesten gratis, og da slår gulvvarme seg på smtidig som vamepumper settes til høy temperatur. Dette slår til når strømprisen går under forventet strømstøtte som programmet kontinuerlig beregner.

 

I tillegg ser jeg forbruket øker klokken 9 og 22. Skal sjekke hva som skjer da. Lurer på å legge inn grafikk som viser hva som slås på også. (lese device status i HS)

 

1869767568_Prices24_03.JPG.d4ebfeb3bdc86f1938d0194221545aa8.JPG

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 🙂

 

Takk for bra arbeid @ottob!

 

Eg har ikkje fått inn pris-info siste 3vekene, men eg resette api-token i går og starta HS på ny. Kanskje eg kun kan benytte ett plugin pr. api-tilgang?

 

I dag ser det ut til eg har prisar igjen. Planen er å legge inn alle styrbare forbrukerar og legge dei inn med prioritet 1-10. 

Sette på pause dette regelstyrte systemet eg har nøsta sammen over tid. 🙂

 

Spørsmål 1: Er det mulig å legge inn en ekstra komponent i tillegg, som kan bestemme om man skal kjøre strømsparing eller ikkje, basert på deviasjon mellom høg og lav pris?

 

Eksempel: Prisen er mellom 90 og 95øre heile dagen. Då er det ikkje like lønnsomt å redusere temperatur, om det betyr man må varme opp igjen med lik strømpris?

 

Spørsmål 2: Er det mulig å legge inn et slags "panikkmodus" ved uvanleg høg strømpris, der man kan legge inn verdi sjølv? Til dømes over 5kr/kWt har eg lyst å spare strømforbruk, nesten uansett. Då er alternativ oppvarming vedfyring.

 

Spørsmål 3: Effektledd. Kan denne verdien vere et HS-device? Slik det er no, legg eg inn manuelt t.d 5kWt som grense. Kjem eg over denne betaler eg for 10kWt, så då vil eg automatisk bytte til neste effekt-trinn, for då kan eg bruke meir når strømmen er billigst.

 

Håper du har ei fin helg. 🙂

 

Edit: Angåande spørsmål 2 og "panikkmodus", der kan eg få til dette ved å benytte virtuelle device med forskjellige parametre, som igjen styrer forbruker. 🙂

Endret av Join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Join  Gode forslag, jeg skal se litt på det.

 

Spørsmål 1: Er det mulig å legge inn en ekstra komponent i tillegg, som kan bestemme om man skal kjøre strømsparing eller ikkje, basert på deviasjon mellom høg og lav pris?

 

Svar: Dette har du vel tildels i dag ved at devicer kan slås av/på når prisen avviker en viss prosent fra gjennomsnittet. I tillegg beregner jeg allerede standardavvik som er et mål for hvor mye prisen varierer. Lavt standardavvi= flat pris. Denne er ikke lagt ut som device i dag, men jag kan gjøre det.

 

Spørsmål 2: Er det mulig å legge inn et slags "panikkmodus" ved uvanleg høg strømpris, der man kan legge inn verdi sjølv? Til dømes over 5kr/kWt har eg lyst å spare strømforbruk, nesten uansett. Då er alternativ oppvarming vedfyring.

 

Svar På MIN devicer har du allerede dette: IgnoreLimit. Hvis prisen er over denne grense i øre vil det uansett ikke lages en event, selv om pris er under gjennomsnitt.

Max devicer er vanligvis på. Jeg kan legge inn en grense der så de slår seg av om prisen går over en grense. Det er forsåvidt det allerede ved å bruke AbsoluteLimit og ValidMaxPointLimit. Men da kan du ikke samtidig bruke avvik fra gjennomsnitt.Men jeg kan endre så begge kan brukes samtidig. Dette bør gjøres på device-nivå. For noen ting, som varmtvannsbereder vi du ikke slå av.

 

Spørsmål 3: Effektledd. Kan denne verdien vere et HS-device? Slik det er no, legg eg inn manuelt t.d 5kWt som grense. Kjem eg over denne betaler eg for 10kWt, så då vil eg automatisk bytte til beste effekt-trinn, for då kan eg bruke meir når strømmen er billigst.

Svar: Jeg kan legge inn automatikk for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler en slik plug-in med oss!

Tips til hva som kan være galt her...

 

Utdrag fra log (PowerControl.log.txt):
27.03.2023  22:57:13  LOG   Power  No Power Reader found.
27.03.2023  22:57:13  LOG   PowerControl  Starting version 1.3.0.0

 

INI filen ser slik ut:

[General]
TestRun=False
TestDateStr=05-12-2022
RunOnce=False
DebugWriteToFile=True
DefEURrate=9,99
Currency=NOK
FilePath="C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS4\DATA\PowerControl\Prisstyring Data\"
WriteToFile=True
PriceFetchTime=15
PriceFetchAttempts=5
CheckShoulderHeight=False
SecurityToken=*******
PriceArea=NO5
PriceDevice=PriceDevice
TimerIntervalSec=60
PriceCheckInterval=10
MaxArraySize=20
PowerSupportLimit=70
SupportPercentage=90
SupportTrustDay=10
SupportAddAmount=40
DefaultPSupportLimit=0
VATpercentage=25
UseVAT=True
DayStart=6
DayTariff=0
NightTariff=0
NightStart=18
[Power]
PowerReader=Hsdevice
LogDailyPower=True
LogHourlyPowerInterval=0
LogCurrentPowerInterval=0
PowerDevice=PowerDevice
AMSdeltaError=20
PowerLimit=5
PowerLimitCheckInterval=5
StartPowerLimitingMinute=10
SimulatePowerStart=0
HS_AccTotal=394
HS_AccHour=1042

AMS_URL=blank

 

Får ikke plug-in til å hente data fra Tibber-pulse som jeg har gående. Den ser slik ut:
image.png.9a0f8679aca672d4e75aeaaad6c3a79e.png

 

I PowerControl GUI ser det slik ut:
image.png.89917c27a70404492e86b67ddba34a3a.png

 

Skal det være slik? Videre er mine HS_* verdier satt i ini-filen men vises ikke her.

Alle tips mottas med takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (På 25.3.2023 den 13.40):

....

 

Spørsmål 3: Effektledd. Kan denne verdien vere et HS-device? Slik det er no, legg eg inn manuelt t.d 5kWt som grense. Kjem eg over denne betaler eg for 10kWt, så då vil eg automatisk bytte til beste effekt-trinn, for då kan eg bruke meir når strømmen er billigst.

Svar: Jeg kan legge inn automatikk for dette.

Fine ting. 🙂

 

Angåande spørsmål 3 og effektledd, er dette ikkje likt overalt. I mitt tilfelle har eg trinn på 2,5,10,15,20 og over 25kWt, basert på snittet ev dei 3 høgste timane med forbruk.

 

Derfor kan det kanskje vere litt trøblete å lage eit fast oppsett? Med mindre du kan legge inn brukervalg som egne effekt-trinn, snittet av x-høgste timar eller noko? 

(Det var derfor eg tenkte at det kunne løysast med et HS-device der bruker definerer effektleddet. )

 

Angående varmtvannsbereder så kan denne stå ganske lenge av no i dag, for eksempel om slutten av døgnet og starten på neste har høg pris. (Over 24timar, brennvarmt om man ikkje har brukt mykje vatn.) Dette går fint, og 3stk kan dusje på 200L tank om man dusjer normalt uten å fryse, uten oppvarming. 

 

Eg veit @Moskushar laga eit script som varmer på dei 2 billigste tidspunkta på dagen ved større behov, men eg har ikkje sett meg inn i det endå.

 

Generelt om oppvarming og prioritering, er drømmen å definere settpunkt-temperatur pr rom(kan varieres med strømstyring), der eg får opp avvik frå settpunkt i %. For eksempel 100% ved settpunkt og 0% ved 2grader lavere. Ved 2grader høgare temperatur f.eks 200%.

 

Då er planen å prioritere oppvarming på rommet med lavest prosent alltid, slik det blir jevnere temperatur.

I dag kan det bli litt kaldt på rom med lavast prioritering, ved høgt strømforbruk nær tariffgrense.

 

Eg har Ikkje hatt nok tid til å få til varmebehov pr rom enda, og har heller ikkje tenkt meg fram til ei løysing som prioriterer trinn etter varmebehov. 🙂

 

Enn så lenge skal eg køyre i gang PowerControl for varmestyring også. 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (58 minutter siden):

🙂
 Eg må berre finne ut korleis eg kan begrense strømforbruket på nettariff i slike tilfeller der det er mulige overskridelser på gang.

Først er det pris, men det scriptet tek seg av dét.

 

Ok. 🙂

Prøver oss med å ta ut varmtvannsbereder ut av strømstyringa og legge inn virtuelt device i scriptet, som igjen styrer vvb på både script kommando og strømsparingsbehov. I verste tilfelle vil det redusere litt på den tida vvb blir PÅ, men det vil ikkje bli så veldig lenge kvar time.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenvp skrev (På 27.3.2023 den 23.12):

Takk for at du deler en slik plug-in med oss!

Tips til hva som kan være galt her...

 

Utdrag fra log (PowerControl.log.txt):
27.03.2023  22:57:13  LOG   Power  No Power Reader found.
27.03.2023  22:57:13  LOG   PowerControl  Starting version 1.3.0.0

Hei Espen. Beklager treg tilbakemelding, men mailen min har vært nede noen dager, så har ikke fått beskjed.

 

Tror problemet er: 
PowerReader=Hsdevice.  Det skal være HSdevice. Altså stor S. Autokorrekt i Word og case sensitivt program...

 

Skal fikse det så det ikke er case sensitivt.

 

UseAMS_Reader vil hukes av av programmet når den finner en godkjent verdi i PowerReader parameteren.

 

HS_AccTotal=394   - Linkes til LastMeterConsumption
HS_AccHour=1042 - linkes til AccumulatedConsumptionLastHour

 

 

Join skrev (På 28.3.2023 den 9.55):

Angåande spørsmål 3 og effektledd, er dette ikkje likt overalt. I mitt tilfelle har eg trinn på 2,5,10,15,20 og over 25kWt, basert på snittet ev dei 3 høgste timane med forbruk.

 

Derfor kan det kanskje vere litt trøblete å lage eit fast oppsett? Med mindre du kan legge inn brukervalg som egne effekt-trinn, snittet av x-høgste timar eller noko? 

(Det var derfor eg tenkte at det kunne løysast med et HS-device der bruker definerer effektleddet. )

Ok, skjønner. 

Det var tanken å legge inn effektgrensene som parametere. Snittet ev dei 3 høgste timane med forbruk tror jeg de fleste selskaper bruker. 

Men jeg kan godt lese dette fra et device også. Men hvordan tenker du deg at dette skal gjøres? Altså, hva tenker du med "bruker definerer effektleddet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heihei, god påske. 🙂

Eg har et kjapt spørsmål, for eg får ikkje til å legge til fleire devices.

 

Har skrive inn 5-6 Max-device i ini-fila, restarta plugin, men ingen nye device dukker opp.

 

Råd, tips og triks er velkomne! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (På 29.3.2023 den 11.13):

Ok, skjønner. 

Det var tanken å legge inn effektgrensene som parametere. Snittet ev dei 3 høgste timane med forbruk tror jeg de fleste selskaper bruker. 

Men jeg kan godt lese dette fra et device også. Men hvordan tenker du deg at dette skal gjøres? Altså, hva tenker du med "bruker definerer effektleddet".

At eg kunne bestemt effektgrense via HSdevice.

Men man slepp alt det der på bildet +script for gjennomsnitt ved å benytte PowerControl til heile jobben.  🙂

 

Eg vil prøve dette, når eg får til å opprette fleire device til strømkildene mine.

 

Angåande strømforbruk pr device, skjønar eg det rett, at desse bør stemme ca med virkeligheten? Varmekabler 700W, varmtvannsbereder 2000W etc?

Screenshot_20230408-225636_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join skrev (18 timer siden):

Heihei, god påske. 🙂

Eg har et kjapt spørsmål, for eg får ikkje til å legge til fleire devices.

 

Har skrive inn 5-6 Max-device i ini-fila, restarta plugin, men ingen nye device dukker opp.

 

Råd, tips og triks er velkomne! 🙂

God påske.

Det skal ikke være noen begrensning på hvor mange devicer du kan legge til i PowerControl. Men jeg har sett at HS av og til er litt vrang med nye devicer. Og så plutselig er de der. Det gjelder både PowerControl og andre plugins.

Bare pass på at device ligger i listen under [General] Devices så vil den bli opprettet i HS.

 

Og ja, effekten på forbrukere bør stemme med virkeligheten. Algoritmen som beregner nedstengning tar hensyn til det for å avgjøre hvor mye som stenges ned.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges bank har sluttet å levere valutakurser på XML som jeg bruker for å lese de pr i dag.

Jeg skal endre til JSON. Kommer snart i ny versjon.

Men ingen krise. PowerControl bruker DefEURrate som ligger under [General] i ini fil. Pass på å oppdatere denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Release ny versjon 2.0 highlights:

  • Forbedret web brukergrensesnitt. Alle parametere du bruker ofte kan endres i web grensesnitt. Parametere lagres og du trenger ikke restarte. Devicer kan legges til og slettes. Beregninger av max og min events kan oppdateres uten restart. Dvs, lett å teste parametersetting. ToolTip hjelp på mange parametere.

  • Grafikk. Total strømforbruk og pris vises grafisk.

  • Logging av device forbruk med grafikk. Du kan sette opp logging av alle HomeSeer devicer, som varmeovner, varmtvann etc og logge dette. Resultatet vises grafisk og som HS devicer om ønskelig. Forenkler identifisering av store forbrukere og feil i automasjonsoppsett.

  • Automatisk bytte til høyere månedsmaksgrense for forbruk. Går du over grensen for effektleddet en måned så settes neste maksgrense som limit.

  • Ny max-device paramter OffAboveLimit. Går prisen over denne grensen i øre slås device helt av.

  • Lesing av Euro kurs fra Norges Bank endret til JSON på grunn av endringer i webservice.

  • Standardavvik til døgnpriser lagt til som device i HomeSeer. Kan brukes til å detektere flate priser.

  • Lesing av forbruk fra AMS leser forbedret feilhåndtering

Eksempel logging av forbrukere og grafikk:

 

image.jpeg.b637e9a004ac2cbc940fc6e0b3f14f3a.jpeg

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Flott arbeid med ny funksjonalitet!

 

Har du tips til kvar eg har gjort noko feil? 🙂 Har lagt inn alle filer + oppretta mappe. 

Har sletta alle filene på prisstyring Data, (har lagra dei)

 

Eg får feilmelding på oppstart av plugin: 

PowerControl
2.0.0.1
WARNING: Failed getting InterfaceStatus from PowerControl - the interface was not found in the list of active interfaces, the list may need to be refreshed.
Included
 
Og frå LOG: 
4.24.2023 20:41:12
HomeSeer
Error
Initializing plug-in(2): PowerControl Instance::Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.STACK: Server stack trace: Exception rethrown at [0]: ved System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg) ved System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type) ved HomeSeerAPI.IPlugInAPI.InitIO(String port) ved Scheduler.PluginHolder.InitIO(String PortNumber) ved HSCore.clsHSPI.CheckInterfaces()
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join skrev (18 minutter siden):

Hei.
2.0.0.1

WARNING: Failed getting InterfaceStatus from PowerControl - the interface was not found in the list of active interfaces, the list may need to be refreshed.
Har du lagt inn de nye ini-filene? 
Står det noe i PowerControl.log?
 
Send meg gjerne powercontol.ini Send filen, ikke past innholdet inn her.

 

 

Endret av ottob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bug i V2.0

Det var en bug i V2.0 som gjorde at oppstart feilet om en parameter i ini filen PowerControlData.ini var blank. Du kan legge inn noen dummy data her, som feks 

DayConsumptionTimes=25.04.2023;13;14;19
DayHourConsumption=0,5;0,0;0,7

 

Eller laste ned V2.0.02 hvor dette er rettet. Les også kapitlet Minimumskonfigurasjon i det oppdaterte Help dokumentet om hva som minimum må kofiguerers for å få igang plugin. 

Join skrev (14 timer siden):

WARNING: Failed getting InterfaceStatus from PowerControl - the interface was not found in the list of active interfaces, the list may need to be refreshed.

Takker, Join. du fant en bug igjen. Det må være litt data i ini filen PowerControlData.ini ellers kræsjer det slik du opplevde. Har lagt ut en oppdatering, eller legg inn dummydata som det stær i posten over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@espenvpHei. Tror ikke det gjør noe. Når du starter logging vil filen lages. Den brukes som backup for dagens data. 

Testet dette, og filen lages av seg selv, men katalogen må du lage og legge i setup under logging. Husk \ på slutten av filstien.

 

Endret av ottob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 🙂

Kult med logging av pris pr. forbruker! 🙂

 

Det ser ut til eg ikkje får PowerDevice til å fungere etter oppgradering, finn denne i loggfila:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

26.04.2023  12:50:58  ERROR  GetPowerConsumption  Indeksen og lengden må referere til en plasseringen i strengen.
Parameternavn: length

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Eg trur ikkje eg har gjort noko med filene til Powerdevices, men det har skjedd før at eg har gjort feil.. 🙂 

 

Må innrømme at klokskapen tok slutt her. 🙂 

 

Mvh

Endret av Join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.