Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av forbuk basert på strømpriser - leverandøruavhengig


Anbefalte innlegg

Styring av forbruk basert på strømpriser er en effektiv måte for å redusere kostnader. Jeg har i et års tid styrt oppvarming og varmtvann ved hjelp av tidsbryter. Jeg bruker HomSeer og slår ganske enkelt av varmtvann og senker temperaturinnstillingen på varmeovner ved de klassiske pristoppene morgen og kveld.

Men etter hvert så jeg at prisbildet var mer komplekst, og de vanlige toppene flyttet seg, eller flatet ut.

 

Så jeg satte i gang utviklingen av min første plugin for å kunne styre direkte etter faktiske priser.

Programmet henter daglig priser fra gratistjenesten ENTSO-E og beregner når strømmen bør slås av. Det tar også hensyn til at feks varmtvann ikke bør være avslått for lenge, så det legges inn begrensninger for dette. Plugin kan du laste ned her: PowerControl

 

I tillegg kan programmet slå på forbrukere når strømmen er spesielt billig. Det bruker jeg til å slå på varmekablene som normalt ikke brukes etter at vi fikk varmepumpe. Kablene slås da på gjerne om natten, men gulvet er et godt varmemagasin så det holder seg utover dagen.

Snart kommer det også funksjonalitet for å unngå forbrukstopper for å holde nettleien nede.

 

Totalt har jeg redusert forbruket til det halve.

En viktig faktor for dette er er styring av ventilasjonsanlegget slik at dette starter kun ved høy luftfuktighet på badet. Dessuten går det en stund med faste intervall for å holde CO2% nede. Les her: Styring Flexit

 

Endret av ottob
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ny versjon av PowerControl er lagt ut.

 

Funksjonalitet lagt til:

- Strømstøtte. Plugin beregner estimert strømstøtte og du kan legge til denne som en grense slik at en forbruker slås på, eller at en annen forbruker ikke slås av i forhold til pris og støtte.

 

- Du kan konfigurere plugin-parametere direkte i web grensesnitt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ny versjon av PowerControl er tilgjengelig her:  PowerControl

 

Nytt:

  • Forbedret web brukergrensesnitt. Alle parametere du bruker ofte kan endres i web grensesnitt. Parametere lagres og du trenger ikke restarte. Devicer kan legges til og slettes. Beregninger av max og min events kan oppdateres uten restart. Dvs, lett å teste parametersetting. ToolTip hjelp på mange parametere.

  • Grafikk. Total strømforbruk og pris vises grafisk.

  • Logging av device forbruk med grafikk. Du kan sette opp logging av alle HomeSeer devicer, som varmeovner, varmtvann etc og logge dette. Resultatet vises grafisk og som HS devicer om ønskelig. Forenkler identifisering av store forbrukere og feil i automasjonsoppsett.

  • Automatisk bytte til høyere månedsmaksgrense for forbruk. Går du over effektleddet en måned så settes neste maksgrense som limit.

  • Ny max-device paramter OffAboveLimit. Går prisen over denne grensen i øre slås device helt av.

  • Lesing av Euro kurs fra Norges Bank endret til JSON på grunn av endringer i webservice.

  • Standardavvik til døgnpriser lagt til som device i HomeSeer. Kan brukes til å detektere flate priser.

  • Lesing av forbruk fra AMS leser forbedret feilhåndtering

Noen screenshots:

image.thumb.jpeg.5061509a57336931279c0c76fb52dfe3.jpeg

Eksempel på nedstengning ved høye priser (blå) og påslåing ved lave priser (rød)

 

image.jpeg.1081e0238e754342386107d37d5ed5f6.jpeg

Logging av ulike forbrukere. Legg merke til hvordan forbruket synker ved pristopper og øker ved lave priser

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.