Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av gulvvarme med laveffekt rele


ottob

Anbefalte innlegg

Av-på styring av gulvvarme krever releer som tåler en del strøm, 10 16 A. Jeg tenker å bruke Shelly wi-fi moduler til dette. Selv om disse er ratet til 10A tviler jeg på om de små releene tåler mange av-på ved 10A. Jeg har opplevd at sånne små-reeler brenner etter kort tid.

 

I stedet tenker jeg å lure termostatene til å tro at det er varmere enn det er. Føleren til termostaten er en NTC motstand hvor motstanden synker ved økende temperatur. På Microtemp termostatene er motstanden på 10k ved 25 grader.

 

I stedet for å sette releet direkte inn i kabelen til gulvvarmen tenker jeg å koble en motstand i parallell med sensoren. Denne motstanden styrer jeg da av på med Shelly releet.

 

Derved kan jeg narre termostaten til at det er 30 grader. For å være sikker på at den er slått helt av tar jeg utgangspunkt 1 motstanden ved 10 grader, 18k, og beregner en parallell motstand som gir 8k totalt, altså motstand ved 30 grader.

 

18k || 15|k gir ca 8k. Formel for parallell beregning= R|| = (R1 x R2) / (R1 + R2)

 

Høres dette fornuftig ut?

NTC10k_piler.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.