Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Assosiering - Z-trm3 og Aeotec Multisensor 6


Mathias

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurer på om det faktisk er mulig å sette opp assosiasjon mellom z-trm3 og multisensor 6 for å benytte temperatursensor A2 på trm3.

 

Jeg har prøvd en del på å få dette til, men ender hele tiden opp med Err5 på trm3.

 

Jeg har en z-stick gen5 som kjøres i Zwave2mqtt i Home Assistant.

 

Jeg har egentlig aldri prøvd dette før så jeg er usikker på om jeg gjør det riktig og om det faktisk er mulig. Jeg finner lite (egentlig ingen) informasjon om hvordan man gjør det, kun noe som tilsier at det skal være mulig.

 

Etter min forstand bør det se noe slik ut:

image.png.ebae6cb302617f1a165da1a773c7bd66.png

 

Noen her som kan svare meg på om det kan gjøres og evt hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias skrev (5 timer siden):

Jeg lurer på om det faktisk er mulig å sette opp assosiasjon mellom z-trm3 og multisensor 6 for å benytte temperatursensor A2 på trm3.

Jeg forstår hva du ønsker, men det er ikke mulig. Assosiasjon fungerer ikke slik, dessverre. Z-TRM3 kommer ikke til å bry seg om hva Multisensor 6 rapporterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (18 minutter siden):

Jeg forstår hva du ønsker, men det er ikke mulig. Assosiasjon fungerer ikke slik, dessverre. Z-TRM3 kommer ikke til å bry seg om hva Multisensor 6 rapporterer.

Det ante meg, ja. Det burde vært mulig da det ville gitt muligheten til å sørge for at termostaten fikk romtempen fra der jeg vil at den skal måle den :) 

 

Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du egentlig forsøker å oppnå? Styre en termostat (Z-TRM3) basert på temperaturen mål av Multisensor 6 (som da sannsynligvis er et annet sted enn temperatursensoren til Z-TRM3)? Det eneste du evt. kan gjøre for å få det til er å kjøre script / kode som leser temperaturen til Multisensor 6 og som har logiikk for å endre setpoint til termostaten, slik at den skrur seg av / på. For eksempel du måler temperatur til 20 grader og vil at termostat skal slås på. Da må du sette setpoint for termostaten til over termostatens måler. Går for eksempel temperaturen opp til 22 grader og du ønsker termostaten av, så setter du setpoint til under temperaturen til termostatens måler.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias skrev (1 time siden):

Det burde vært mulig da det ville gitt muligheten til å sørge for at termostaten fikk romtempen fra der jeg vil at den skal måle den :) 

Ja, støttes. Men termostater er generelt sett ikke laget slik. Hvis du vil ha ekstern føler må den være kablet (men det fungerer også supert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (12 timer siden):

Hva er det du egentlig forsøker å oppnå? Styre en termostat (Z-TRM3) basert på temperaturen mål av Multisensor 6 (som da sannsynligvis er et annet sted enn temperatursensoren til Z-TRM3)? Det eneste du evt. kan gjøre for å få det til er å kjøre script / kode som leser temperaturen til Multisensor 6 og som har logiikk for å endre setpoint til termostaten, slik at den skrur seg av / på. For eksempel du måler temperatur til 20 grader og vil at termostat skal slås på. Da må du sette setpoint for termostaten til over termostatens måler. Går for eksempel temperaturen opp til 22 grader og du ønsker termostaten av, så setter du setpoint til under temperaturen til termostatens måler.

Pr nå har jeg satt opp dette i Home Assistant slik at jeg får termostaten til styres av en ekstern temperaturmåler. Det fungerer forsåvidt fint og jeg holder den tempen jeg vil ha, men siden termostaten er montert på utsiden av rommet og det rommet stort sett alltid er relativt varmt så må den settes ganske høyt for at den ikke skal koble ut. Problemet er at det ikke en noen muligheter til å få inn en kablet sensor til rommet så den må derfor styres av noe annet. Jeg kunne selvfølgelig ha oppretten en generisk termostat i HA som gjør dette også. Men jeg vil helst at slike ting skal fungere også hvis wifi, HA, Z-wave/Zigbee-controller går ned for telling og da hadde det vært kult om enhetene bare snakket direkte med hverandre. Alle har vel merket hvor mye raskere og bedre en z-wave-bryter/fjernkontroll fungerer mot et lys når disse er assosiert direkte i stedet for å gå via automasjon, og ikke minst at det fungerer selv om resten av systemet er nede.

 

Bare tanken på om man kunne ha brukt en Z-wave temperatursensor direkte mot termostaten og hvor smidig det hadde vært i veldig mange tilfeller gjør at det nesten irriterer meg at dette ikke finnes. Man kan assosiere mot en bryter, så hvorfor ikke også gjøre det for å angi temperatur?

 

Ikke det at jeg har hatt nevneverdig nedetid de siste par-tre årene... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.