Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Utendørs kamera på wifi, hva skal en velge?


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

Ønsker utendørs kamera så jeg kan finne ut hvem som sniker på eiendommen vår og hvem som stjeler ved.

 

Må være mulig å lagre opptak direkte på egen server, samt få varsel på telefonen når det oppdager personer. Fint om det fungerer bra i mørket også 

 

Må kunne spesifisere en gitt sone det skal overvåke så jeg ikke får en drøss med varsler hver gang en bil kjører forbi eller noen går langs fortauet.

 

Helst WiFi, men har mulighet for å trekke opp cat6 også dersom det er bedre løsning. Men med wifi kan jeg få tilsvarende kamera på baksiden av boligen også, så det er foretrukket.

 

Noen gode anbefalinger til kamera under 1500?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Nediskameraer fra Kjell.com/Jula utendørs hjemme og på hytte med god erfaring, lett å legge til HA. med varsling og bilde til telefon via Nedis eller Tuya app. Varslingen er brukbart stabil uten for mye alarmer, og mulig å definere ett mindre område i bildet som skal gi alarm ved bevegelse.

 

Edit: lagrer som Tapo på minnekort i kamera, men kan også lagres på server/HA  dersom ønskelig, og bilder fra bevegelses alarm sendes til app og legges lokalt på telefon. 

 

ONVIF på Nedis kameraene har koden: admin for å hente ut til server.

Endret av ArnsteinL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr Kotelett skrev (7 minutter siden):

 

En setning jeg ikke forventet å se i min levetid, men sånn er det vel blitt 

 

Plukket opp på kamera til ringeklokken noen ganger, men nå vil jeg ha kamera som dekker hele området. sykler, verktøy, ved osv vil jeg ha dekket av kamera. Fristende å legge ut video så andre kan få se hvor frekk enkelte er, men det er vel ikke helt lovlig 😅

 

DeVille skrev (15 minutter siden):

Jeg har et par HIKVision kameraer, kjøpt fra Kina. Veldig fornøyd med dem. Sammen med Blue Iris på en Windows-maskin gir det meg alt du nevner. 

 

 

Vil ha de på plass før juleferien, så da utgår Ali. Selges de i Norge også kanskje?

 

stigvi skrev (14 minutter siden):

TP-Link Tapo C320WS WiFi utendørs sikkerhetskamera - Elkjøp (elkjop.no)

Funker veldig bra. Har det du etterspør. Integrerer fint i Home Assistant, som jeg har


Edit: Lagrer ikke på egen server, men på et minnekort i kamera.

 

Ingen mulighet for å overføre video fra kamera til server uten å flytte minnekortet, eller kan det automatiseres så filer flyttes over på et gitt tidspunkt? Tenker å oppbevare video i xx dager før de slettes.

Skal se på de nevnte kameraene, se om de kan brukes mot en docker på server der jeg kan samle alle kamera og eventuelle opptak 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HikVision er bra kamera, bruker de selv. Husk at om du kjøper de fra Kina kan det fort bli problemer med oppgradering og firmware. De selges i Norge (mener jeg), men de er litt dyrere enn andre. Om jeg skulle skiftet tror jeg Reolink sine kamera hadde vært høyt på lista, de scorer bra i tester (aside: de har nettop sluppet en dørklokke-kamera som virker veldig bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge til Dahua også.

 

Skal du ha noe nå, må du nesten se hva som er tilgjengelig på markedet her i landet. Spec og pris, skal du ha 4k, eller holder det med 1080p? Kan gå både opp og ned derfra. Bullet eller dome? Man får jo og kameraer med nattfarger nå, men som med alt annet, så stiger prisen raskt jo bedre spec man ønsker.

 

Kan og anbefale Blueiris med Deepstack, veldig skjelden med feilslag der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reolink har kamera med innebygget AI deteksjon av folk og røvere samt biler. Da slipper du notifikasjon på bevegelse. Mange ulike kamera både POE, wifi og argus 3 på batteri. Har skaffet meg en POE switch nå og sikler på reolink ringeklokke.. pluss alle andre kamera..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker HikVision 2543 ute og 2432 inne. Har forresten 2 stk gamle 2432 liggende (Kina modeller) om noen skulle ønske seg noen slike til jul. Reolink sine har jeg bare lest tester på, du kan sjekke tester på youtube.com (The Hook Up pleier å lage gode tester)

 

+1 på BlueIris og Deepstack, veldig, veldig fornøyd med det

Endret av borg1n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cogliostrio skrev (48 minutter siden):

Kan jo legge til Dahua også.

 

Skal du ha noe nå, må du nesten se hva som er tilgjengelig på markedet her i landet. Spec og pris, skal du ha 4k, eller holder det med 1080p? Kan gå både opp og ned derfra. Bullet eller dome? Man får jo og kameraer med nattfarger nå, men som med alt annet, så stiger prisen raskt jo bedre spec man ønsker.

 

Kan og anbefale Blueiris med Deepstack, veldig skjelden med feilslag der.

Aner ikke hva slikt ligger på, men under 1500 pr kamera er ønskelig 🙂

 

Gjerne 4k, men så lenge en får klart og tydelig bilde i 1080p så er det godt nok. Tar langt mindre plass også da ved lagring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
stigvi skrev (På 13.12.2022 den 12.27):

TP-Link Tapo C320WS WiFi utendørs sikkerhetskamera - Elkjøp (elkjop.no)

Funker veldig bra. Har det du etterspør. Integrerer fint i Home Assistant, som jeg har


Edit: Lagrer ikke på egen server, men på et minnekort i kamera.

Kjøpte et sånt for testing. Antar du bruker https://community.home-assistant.io/t/custom-component-tapo-cameras-control/231795/1?

Sensor for bevegelse dukker ikke opp i HA her. Har også plassert kamera på IOT vlan uten internett om det skulle ha noe å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkt installert på nytt og følgt feilsøkingstips i FAQ - men no go altså. Detekterer bevegelse og person. På samme vlan som alt annet per nå.. Merkelig...

Hvor mange entiteter har ditt kamera?

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.