Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart styring av vannbåren gulvvarme


Anbefalte innlegg

Bor i liten leilighet på 80 m2 med vannbåren gulvvarme. Kostnaden for varmen er inkludert i felleskostnadene, men er et årsoppgjør med utgangspunkt i virkelig forbruk (ISTA målere for vann og varme).
Har Homey Pro som i dag stort styrer lys i alle rom (automatisert ved sensorer - alt lys er LED). Videre er også markise, terrassevarmer, vær/klima måling, «lyd og bilde» løsning, vaskemaskin, tørketrommel og kaffemaskin tilknyttet Homey, men ikke noe videre automatisering eller måling av strømforbruk på noe av dette. Bil-lading er foreløpig også på «fellesen» med årlig avregning (er måler ved hvert punkt, ikke smart ladeboks).
Ser at noen har «smartifisert» vannbåren varme ved å installere løsning for det (Heatit Z-Water og Z-temp2). Om jeg skulle gjort tilsvarende krever det en investering på minst 8.000, og mye mer hvis dette ikke er noe jeg kan fikse selv.
Er noe slikt da bare «nice to have» (for en som synes det er morsomt å drive med slike ting) og egentlig bare tull å bruke penger på?
Dagens løsning vet jeg ikke så mye om annet enn at den funker, og at det er trådløse termostater som dekker 7 soner. Bilde av dagens løsning vedlagt.

IMG_1592.JPG

IMG_1599.JPG

IMG_1601.JPG

IMG_1591.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal tjene stort på annen type automasjon på det anlegget må du nok ha en slags spotpris/timepris på fellesvarmen slik at det vil svare seg å kjøre på med varme når den er lavt priset. Tror jeg ville bare latt den delen av anlegger gå som det går...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (19 timer siden):

Hvis du skal tjene stort på annen type automasjon på det anlegget må du nok ha en slags spotpris/timepris på fellesvarmen slik at det vil svare seg å kjøre på med varme når den er lavt priset. Tror jeg ville bare latt den delen av anlegger gå som det går...

Takk for tilbakemelding. Får vel da la fornuften styre og la det være, men må da finne på noe annet å drive med i Jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke 868mhz, men jeg har et veldig tilsvarende opplegg med aktuatorer som jeg kan kontrollere med Home Assistant sin KNX-integrasjon. Har flere vannsløyfer med aktuator enn jeg har dyre KNX-termostater, så jeg bruker en smart termostat-komponent i HA for å kontrollere flere rom uavhengig av hverandre, og har sånn sett fått bedret komfort (ble f.eks. for varmt på hobbyrommet fordi det var koblet sammen med entreen). I tillegg kan jeg lese temperatur mer robust, og ikke akkurat der hvor romkontrolleren tilfeldigvis er, ta med utetemperatur, fjernstyre hele greia osv.

 

Så oppsummert: Hvis du kan finne en billig måte å snakke med aktuatorene dine på, kan du gjøre mye artig med Home Assistant. Om det er noe særlig å spare på det er en annen sak :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mikaeln skrev (22 timer siden):

Hvis du kan finne en billig måte å snakke med aktuatorene dine på, kan du gjøre mye artig med Home Assistant.

Han kan gjøre stort sett det samme med Homey'en han allerede har også. :)

 

Jeg hadde vurdert å bytte ut den eksisterende styringen med f.eks. HeatIt Z-WATER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.