Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Ingen kontakt med devicer etter Win update


Christopher

Spørsmål

Hei. Håper det er noen (f.eks. @Moskus @ZoRaC) som har en quickfix på dette. Jeg vet i hvert fall ikke hvor jeg skal begynne.

 

HS4 på Win PC.

I går ble det kjørt en windows update, og jeg hadde glemt å restarte, så i natt har HS4 stått avslått. Jeg merket det på gulvvarmen (vannbåren med HeatIT termostater og Z-water) at den ikke hadde regulert ila. natta, så jeg åpner HS igjen og der er status på devicene fra i går, og leser ikke tilbake. Prøver da en "Polling", men får raskt "plugin reports error getting status" på nesten alle devicer.

 

Restart PC og restart HS fungerer heller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
PCI skrev (16 minutter siden):

Slå av PC'en og trekk ut alle usb dingser i ett pr minutter. Putt tilbake usb dingser og start PC'en på nytt. Måtte gjøre dette på en Ubuntu maskin etter at feilloggen var både gul og rød i HomeSeer4.

Takk, det gjorde susen! Nå svinger det igjen!!

 

stigvi skrev (12 minutter siden):

Slik er jo synd, men det er jo egentlig forventet. Alle slik systemer vil før eller siden (helst før) stoppe opp.

Det lureste en kan gjøre er å sørge for en plan B, at varme og lys fungerer uten at systemet på topp er i drift.

Ja, har dessverre ikke noen gode løsninger på vannbåren varme. Termostatens status er assosiert med on/off ventil på Z-wave. Eneste "plan B" jeg kan komme på er å måtte trekke signalkabel, og det har jeg ikke trekkerør for. Tar gjerne imot tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Christopher skrev (56 minutter siden):

Termostatens status er assosiert med on/off ventil på Z-wave.

Det er jo en god start (du tenker da på direkte assosiering?) Hvorfor var det kaldt i dag hvis termostatene kan åpne ventilene direkte uten at HS kjører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (49 minutter siden):

Det er jo en god start (du tenker da på direkte assosiering?) Hvorfor var det kaldt i dag hvis termostatene kan åpne ventilene direkte uten at HS kjører?

Det er jo det som er det store spørsmålet. Hvorfor fungerer ikke assosiasjonen uten HS og er det faktisk slik at den skal kunne kjøre uten HS? Her er skjermbilde fra innstillingene til termostaten på kjøkkenet:

image.png.9a7bcfbae2e929a9c1c7580da9c1d303.png

 

"Kjeller Teknisk Z-water" er on/off devicen som trigger motorventilen i fordelerskapet. "Switch 4 - kjøkken" er On/Off devicen til termostaten som har gulvføler på kjøkkenet. Dette funger bra så lenge HS kjører.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Christopher skrev (18 minutter siden):

Hvorfor fungerer ikke assosiasjonen uten HS og er det faktisk slik at den skal kunne kjøre uten HS?

Generelt sett gjør de det uten problem. :)

Det kan være at siden du har assosiert til både HS og Z-water, så fungerer det ikke. Men du kan helt fint fjerne assosiasjonen til HS på Gruppe 4, den gjør jo ingenting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (36 minutter siden):

Generelt sett gjør de det uten problem. :)

Det kan være at siden du har assosiert til både HS og Z-water, så fungerer det ikke. Men du kan helt fint fjerne assosiasjonen til HS på Gruppe 4, den gjør jo ingenting.

Prøver det, da. Så får vi se. Tnx.

 

Jeg prøver å finne tilbake til innlegget som jeg leste 100 ganger, da jeg skulle sette opp dette. Hadde nemlig først event som gjorde jobben,men assisiasjon er jo så my enklere. Husker ikke (og forstå ikke) dette med end point og life line. Dette står heller ikke i manualen til Heatit. Har du peiling på hvor jeg finner "Homeseerskolen" som omtaler denne smartnessen (+ at jeg skulle gjerne kommet et hakk videre i å integrere f.eks. PhilipsHue til HS - trenger en dummy guide for å ta i bruk min første plugin). 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er alltid en mulighet for at assosiasjoner kan komme ut av sync. Dersom for eksempel termostaten slår av varme og så sendes en kommando fra termostaten til Z-Water forå slå av varmekursen på gulvvarmen. Så slår termostaten på varmen igjen, men kanskje send kommandoen fra termostaten til Z-Water nå feilet av en eller annen grunn. Da kan en risikere at termostaten har varme på, men Z-Water kursen er av. Termostaten vil ikke sende flere kommandoer til Z-Water for å få den på.  Den sender bare første gang. Mulig at HA gjør det på en annen måte fra kontrolleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Christopher skrev (13 timer siden):

Takk, det gjorde susen! Nå svinger det igjen!!

 

Ja, har dessverre ikke noen gode løsninger på vannbåren varme. Termostatens status er assosiert med on/off ventil på Z-wave. Eneste "plan B" jeg kan komme på er å måtte trekke signalkabel, og det har jeg ikke trekkerør for. Tar gjerne imot tips.

Æsj. Ikke helt på plass enda.

image.png.2b7771173db2f7e9867e32c875600e98.png

 

Termostatene klarer ikke å bli som normal igjen. Må jeg resette dem også? Sykt irriterende. 

Plutselig måler gulvføleren 30 grader og da begynner det å bli i varmeste laget for parketten. Hvis jeg skrur av nå, og den ikke reguleres ila natta, så faller temeraturen drastisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
OlavT skrev (10 timer siden):

Det er alltid en mulighet for at assosiasjoner kan komme ut av sync. Dersom for eksempel termostaten slår av varme og så sendes en kommando fra termostaten til Z-Water forå slå av varmekursen på gulvvarmen. Så slår termostaten på varmen igjen, men kanskje send kommandoen fra termostaten til Z-Water nå feilet av en eller annen grunn. Da kan en risikere at termostaten har varme på, men Z-Water kursen er av. Termostaten vil ikke sende flere kommandoer til Z-Water for å få den på.  Den sender bare første gang. Mulig at HA gjør det på en annen måte fra kontrolleren.

Det er tydeligvis noe slark i systemet her, ja. Se innlegget mitt over. Det virker som om noen devicer kommuniserer mens andre ikke gjør det. Og det skifter litt ila. dagen. Ser i bildeeksempelet over at f.eks. sett-temperatur på kjøkkenet (Heating Setpoint1) og status on/off (Switch4) ikke funker. Akkurat de to signalen jeg trenger å få til å funke sammen. Så det er mer enn kun assosasjonene.

Er det noen måte å "reboote" Heatit Z-TRM3 på uten å miste innstillingene? Eller må jeg rett og slett kjøre factory reset og remove/add igjen, med alt det som følger med avkonfig etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Christopher skrev (2 minutter siden):

Det er tydeligvis noe slark i systemet her, ja. Se innlegget mitt over. Det virker som om noen devicer kommuniserer mens andre ikke gjør det. Og det skifter litt ila. dagen. Ser i bildeeksempelet over at f.eks. sett-temperatur på kjøkkenet (Heating Setpoint1) og status on/off (Switch4) ikke funker. Akkurat de to signalen jeg trenger å få til å funke sammen. Så det er mer enn kun assosasjonene.

Er det noen måte å "reboote" Heatit Z-TRM3 på uten å miste innstillingene? Eller må jeg rett og slett kjøre factory reset og remove/add igjen, med alt det som følger med avkonfig etterpå?

Jeg tviler på at problemene løses med reboot / reset av Z-TRM3. Tror nok mest sannsynlig problemet ligger andre steder. Hva slags Z-Wave controller benyttes, firmware versjon? Den enkleste rebooten av Z-TRM3 uten reset er strøm av / på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
OlavT skrev (1 time siden):

Jeg tviler på at problemene løses med reboot / reset av Z-TRM3. Tror nok mest sannsynlig problemet ligger andre steder. Hva slags Z-Wave controller benyttes, firmware versjon? Den enkleste rebooten av Z-TRM3 uten reset er strøm av / på.

Denne?

image.thumb.png.ea3422ba69ee66fc5467058a98ac6c6f.png

 

Update:

- På UZB dongelen står det: ZMEEUZBB, S/N 03.18.01

- Firmware på TRM er: 3.6.

- Så kom jeg plutselig på at termostatene ble installert tidlig i prosessen så de er nok ZTRM2fx. Det er en termostat på et annet bad som ble bygget senere som er Z-TRM3. Har det noe så si for dere som kan dette??

Endret av Christopher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Christopher skrev (3 timer siden):

- Firmware på TRM er: 3.6.

- Så kom jeg plutselig på at termostatene ble installert tidlig i prosessen så de er nok ZTRM2fx.

Dette er 2fx. 

Kan du sjekke hva rapporteringen er satt til? Lurer på om det er parameter 19 og 21...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Christopher skrev (På 16.12.2022 den 19.49):

Parameter 19 Temperaturrapportintervall: 60 (=standard).

Parameter 21 Målerapportintervall: 60 (=standard).

Sett begge parametre på alle 2fx-termostater til 900 (dvs. hvert 15. minutt), eller iallfall 300 (hvert 5. minutt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.