Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart styring til garasje


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ønsker å gjøre garasjeporten min smart og lurer på om jeg kunne fått litt tips fra dere.

 

har fått anbefalt blandt annet Fibaro og Shelly (se linker under) til styring og Aqara dør og vindusensor til å se om den er åpen eller lukket.

 

har noen av dere gode eller dårlige erfaringer med forskjellige løsninger?

 

 

https://www.elektroimportoren.no/shelly-plus-1/94362/Product.html

 

https://www.elektroimportoren.no/fibaro-smart-implant-universal-sensor/4512474/Product.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville tenkt mest på her er å holde teknologi mest mulig homogent der det er mulig.

 

Det er lenge siden jeg har gitt opp å holde meg til kun Zigbee, Zwave eller Wifi. Men det jeg prøver er å holde meg på Zwave om det ikke er noen god grunn til å velge noe annet. Og spesielt dersom noe skal automatiseres sammen så liker jeg å holde teknologien mest mulig lik.

 

For eks z-wave rele og z-wave magnetsensor. Eller wifi rele og wifi magnetsensor. Eller zigbee rele og zigbee magnetsensor. Når de skal jobbe "sammen".

 

Men når man nå først kjører et toppsystem (HA, HomeCenter, HomeSeer etc) så betyr det jo egentlig ikke noe heller.

 

Jeg har selv kjøpt meg en Fibaro Smart Implant men har ikke tatt den i bruk enda (forhåpentligvis kan julefreden gi meg tid til å fikse den :) ), men så langt virker den av godkjent kvalitet :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å standardisere men ser ikke noe stort poeng med at alle enheter på garasjeporten skal være samme teknologi.

 

Portmotorer flest er litt triksne å automatisere siden der bare er en knapp for betjening og denne både kjører porten og eller ned og stopper den om den er i bevegelse. 

 

Jeg har Nexa AN179 rele som betjener portmotoren og endebrytere (en ZWave og en Zigbee, litt tilfeldig at det ble 2 forskjellige, den første gir en litt omtrentlig posisjon og den andre litt mer presis, liker egentlig den første best til dette bruket) som indikerer om porten er åpen eller lukket. Disse enhetene til sammen setter en statusvariabel til 5 forskjellige verdier: Åpen, Åpner, Lukker, Stengt og Ukjent.

 

Logikken for setting av statusvariabel er enkel:

  • Er porten stengt og releet aktiveres: "Åpner"
  • Er porten åpen og releet aktiveres: "Lukker"
  • Endebryter lukket betjenes: "Stengt"
  • Endebryter åpen betjenes: "Åpen"
  • Ingen signal fra endebrytere i løpet av port-kjøretid x 2: "Ukjent"

Med denne statusvariabelen er det enkelt å lage automasjoner som: Hvis klokken er 22 og porten er åpen: Steng port (= aktiver rele i 1 sek)

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

230V tilførsel til L og N, potensialfri kontakt mellom IN og LS.

 

Husker ikke om det går an å programmere holdetid på disse men jeg har en timer på 2-3 sekund i NodeRed som slår den av om den er på uavhengig av hva som slår den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.