Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hente ut data fra Itron energimåler til MQTT vha. Tibber Pulse?


SveinHa

Spørsmål

På varmepumpeanlegget mitt står der en Itron-UltraMaXX-V energimåler som har M-Bus tilkobling. Så langt har denne bare stått som en frittstående enhet med manuell avlesing men den skal ha m-bus innebygget. AMS målerene går jo også på m-bus og kan det være mulig å bruke f.eks. Tibber Pulse til å lese data herfra? Tibber Pulse kan jo settes opp til å sende data til min MQTT broker og det har jeg gjort med den som står på AMS måleren men har ikke lyst til å ta den ut av drift for eksperimentering. Der finnes en brukt Tibber Pulse til salgs ikke så veldig langt hjemmefra men det kunne være greit med noe kvalifisert synsing om dette kan la seg gjøre. Tibber Pulse sender jo bare rådata, de må jo dekrypteres i etterkant...

 

Håper måleren min har trådbundet m.bus, den har i alle fall optisk...

 

Andre m-bus2mqtt eller m-bus til ZWave/Zigbee som finnes i markedet og anbefales?

 

Edit: Ser at HAN porten er master og da blir Tibber Pulse slave. Tviler på at Itron måleren er master siden den er batteridrevet (står ikke noe om det i manualen) og 2 slaver snakker neppe sammen...

 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

Ja HAN-porten er ikke helt standard M-Bus. Normalt sett er det som du sier måler som er Slave, og innsamler er Master (og som setter opp driftsspenningen). Normalt sett så spør Master etter data fra Slave, mens på HAN så dumper måleren ut telegram fortløpende. Så jeg tviler på om du får omkonfigurert Pulse for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Nettopp skrev (Akkurat nå):

Så jeg tviler på om du får omkonfigurert Pulse for dette.

Hadde en mistanke om det, ja...

 

Ser der finnes en MBus hat for Raspberrry Pi men der er jo totalt vakuum for Pi i markedet... Hos Farnell er der oppgitt leveringstid til 01.01.24...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.