Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

indikere strømpris med farger på lyspære - Home Assistant


Anbefalte innlegg

Ikke alle i husstanden er like ivrig til (eller interessert i) å sjekke strømprisen til alle døgnets tider så jeg tenkte jeg skulle sette opp et lavterskeltilbud her og strategisk plassere et par ikea-lyspærer med ulike fargetoner (typ rødt, gult, grønt) som indikerer om det er trygt å sette på ting som trekker mye strøm. Noen som har gjort noe tilsvarende i Home Assistant og kan dele litt oppsettet/kode? Jeg er i ferd med å migrere fra Smartthings så er relativt nybegynner i HA og merker jeg lærer best her med konkrete eksempler på oppsett som jeg kan modifisere til å passe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å løse dette på. I Home Assistant kan du lage scener som du kan aktivere på hendelser. 

Jeg bruker scener til alt lys og jeg har lagd en drøss av de. For stue er det feks 7 forskjellige som det skiftes mellom basert på tilstand til sensorer og hjelpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, det tenker jeg er greit å få til, men spørsmålet er mer hvordan jeg får satt opp en sensor som viser ulike prisnivåer som jeg kan mappe scener mot. Jeg har satt opp nordpool integrasjonen og din nydelige billigste 4 timer @stigvi 🙏, men den er binær så jeg sliter med å finne en god måte å lage relative nivåer av dagens strømpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å holde den der enkel. Jeg har ikke gjort det selv enda, men tenkte å montere ei lyslist bak vaskemaskin/tørketrommel som enten lyste rødt eller grønt. Rødt om prisen er over snittprisen den dagen, grønt om den er under. Jeg ser ingen poeng i å ha fargenyanser for å gjenspeile øreforskjeller på prisen :)

 

Men det er min mening og plan da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg og tenkte først litt mer ulike nivåer for å vise mer "info". Men så snakket jeg med fruen og hun var tydelig på at det måtte være enkelt. Veldig enkelt. Kan vi vaske klær med god samvittighet eller bør vi vente.

 

Jeg skriver "bør vi vente" for med to uker i hus og to aktive voksne så er det ingen selvfølge at klesvask KAN utsettes. Av og til må man vaske klær selv om prisen er høy.

 

Og det var da jeg la om planen til to farger. Grønt for kjør på og rødt for høy pris - kun om du må. Et tredje nivå hadde ikke gitt henne eller meg noe.

 

Men det er oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (12 minutter siden):

Mitt råd er å holde den der enkel. Jeg har ikke gjort det selv enda, men tenkte å montere ei lyslist bak vaskemaskin/tørketrommel som enten lyste rødt eller grønt. Rødt om prisen er over snittprisen den dagen, grønt om den er under. Jeg ser ingen poeng i å ha fargenyanser for å gjenspeile øreforskjeller på prisen :)

 

Men det er min mening og plan da :)

Du bør vel ha det slik at lyset viser pris en time eller to framover. Synd hvis fargen skifter fra grønt til rødt i det en starter maskinen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.