Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Må sensorene ha et "kick" bak av og til?


aakjpe

Spørsmål

Har et par temperatur/trykk sensorer som sender data inn til zigbee2mqtt. Med Mosquitto broker. På en Raspberry PI. Ser aktiviteten på loggfiler og fanger opp alle topic knyttet til sensoren med et Java program,  som f.eks:

topic: zigbee2mqtt/0xa4c1384f303fa952
Qos: 0
message content: 
{"battery":84,"humidity":32.2,"linkquality":232,"temperature":22.85,"voltage":3000}
 
Men etter en dag eller 2 blir det stille fra sensoren. Tar en restart:  sudo systemctl restart zigbee2mqtt, så begynner det å komme data inn igjen.
Gjelder en Nedis Climate sensor.
Har akkurat fått inn en Aqara temp/fuktig/trykk sensor som nå sender data pent inn. Men hvor lenge, mon tro?
Og en Eva Motion Sensor sender ikke data i det hele tatt. Kun litt nå zigbee2mqtt restarer. Har et annet innlegg om dette på et annet forum her.
 
Er jeg nødt for å sende ut noe til sensorene av og til? Eller skal de i prinsippet sende data med jevne/ujevne mellomrom til batterier et tomt?
Hva skal eventuelt sendes ut? JSON format? Klarer ikke å finne noe om dette på https://www.zigbee2mqtt.io/ 
Virker jo som zigbee2mqtt sender ut et aller annnet ved oppstart. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Thorbjørn skrev (52 minutter siden):

Hva sier de siste logglinjene til zigbee2mqtt?

 

Mine Zigbee sensorer sender kontinuerlig data som kommer inn til mqtt brokeren. Enda ikke noe problem.

 

Min første antakelse ville vært knyttet opp til Oset til z2m eller lagringen (sd kort?).

 

Hva er Oset? Oppsett? 

Litt usikker på dette med lagring til sd-kortet. Vet jo ikke helt nå det skjer, og ser ingen meldinger om problemer der.

Loggen viser ikke noe spesielt.

Men da tolker jeg det i alle fall slik at man ikke skal sende ut noe til sensorene, de skal sende kontinuerlig. 

 

 

Det siste som er i loggen. Data kommer inne fra sensoren ca. hver halvtime.

 

info  2022-12-31 07:53:31: MQTT publish: topic 
'zigbee2mqtt/0xa4c1384f303fa952', payload 
'{"battery":84,"humidity":31.74,"linkquality":255,"temperature":23,"voltage":3000}'
info  2022-12-31 08:23:30: MQTT publish: topic 
'zigbee2mqtt/0xa4c1384f303fa952', payload 
'{"battery":84,"humidity":31.74,"linkquality":255,"temperature":23.06,"voltage":3000}'       08:23 kom det data fra sensoren. Da stoppet det. Restaret  zigbee2mqq
 
Ny sensor oppdaget her: Alt ok. Og restaret  zigbee2mqq etter dette. Da kommer data fra den gamle sensor og inn hver halvtime.
 
info  2022-12-31 11:45:13: Device '0x00158d0008c95343' joined
info  2022-12-31 11:45:13: MQTT publish: topic 
'zigbee2mqtt/bridge/event', payload 
'{"data":{"friendly_name":"0x00158d0008c95343","ieee_address":"0x00158d0008c95343"},"type":"device_joined"}'
info  2022-12-31 11:45:13: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', 
payload 
'{"message":{"friendly_name":"0x00158d0008c95343"},"type":"device_connected"}'
 
Etter restart kommer det altså data fra Nedis sensoren:
info  2022-12-31 12:12:26: MQTT publish: topic 
'zigbee2mqtt/0xa4c1384f303fa952', payload 
'{"battery":84,"humidity":31.74,"linkquality":255,"temperature":22.76,"voltage":3000}'
 
Fra Motion Sensoren kommer det kun dette ved oppstart av zigbee2mqqt, og så er det stille.
info  2022-12-31 11:51:46: MQTT publish: topic 
'zigbee2mqtt/0x847127fffeea2f89', payload 
'{"battery_low":false,"linkquality":255,"occupancy":false,"tamper":false}'
 
configuration .yaml:
homeassistant: false
permit_join: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: mqtt://localhost:1883
serial:
  port: /dev/ttyACM0
devices:
  '0xa4c1384f303fa952':
    friendly_name: '0xa4c1384f303fa952'
  '0x847127fffeea2f89':
    friendly_name: '0x847127fffeea2f89'
    occupancy_timeout: ''
    illuminance_calibration: ''
    temperature_precision: 3
    temperature_calibration: ''
  '0x00158d0008c95343':
    friendly_name: '0x00158d0008c95343'
frontend: true
 
 

 

 

 

SveinHa skrev (1 time siden):

Kjører du Pi-en på WiFi? I alle fall Pi3 har et intermittent problem med WiFi i noen sammenhenger, har ikke sett noen løsninger på det annet enn å bruke kablet nett i stedet....

Ja, det en PI 4+ på wifi. Men er wifi involvert i dette? Det er vel zigbee protokoll (signaker) fra sensor til ConBee II mottaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (3 minutter siden):

Kan også være koordinatoren, som du ikke nevner hva er......

koordinatoren? ConBee II ? Eller hva er koordinatoren? Har ConBee II til PI 4, zigbee2MQTT installert og Mosquitto broker.

Thorbjørn skrev (1 minutt siden):

Med OS tenkte jeg på operativsystemet. Har du kjørt eget SD-kort med HomeAssistant på (dvs HAOS) og lagt til zigbee2mqtt og mqtt på samme rpi?

Har ikke noe HomeAssistant installert. ConnBEE II dongle, zigbee2MQTT installert og Mosquitto broker installert. Burde kunne kjøre med dette.

OS er Bullseye versjon 11

Har et java program som bruker eclipse.paho.client 

Java programmer ser det samme som er å se i loggefilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
aakjpe skrev (1 time siden):
Er jeg nødt for å sende ut noe til sensorene av og til? Eller skal de i prinsippet sende data med jevne/ujevne mellomrom til batterier et tomt?
Hva skal eventuelt sendes ut? JSON format? Klarer ikke å finne noe om dette på https://www.zigbee2mqtt.io/ 
Virker jo som zigbee2mqtt sender ut et aller annnet ved oppstart. 

Det skal ikke være nødvendig å sende noe. Batteridrevne sensorer er jo i utgangspunktet døde sett utenfra og bare våkner opp når de har data å sende.

 

Jeg har en Aquara klimasensor i bobilen og den er død når bobilen har vært på tur i noen dager... Slår på inkludering i Z2M og trykker på knappen på sensoren så er den i live igjen. BURDE ikke være nødvendig...

 

aakjpe skrev (10 minutter siden):

Men er wifi involvert i dette?

Tja, i "andre enden" av Zigbee2mqtt men kanskje ikke der problemet ligger når det bare er en sensor som sovner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis din conbee ii har ny firmware så kan du jo prøve å nedgradere den. Det er muligens "source routing" som ble lagt til og som skaper trøbbel. Det er uansett gratis å prøve med ny firmware.

Selv bruker jeg Sonoff ZBDongle-P og det er dønn stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
SveinHa skrev (17 minutter siden):

Det skal ikke være nødvendig å sende noe. Batteridrevne sensorer er jo i utgangspunktet døde sett utenfra og bare våkner opp når de har data å sende.

 

Jeg har en Aquara klimasensor i bobilen og den er død når bobilen har vært på tur i noen dager... Slår på inkludering i Z2M og trykker på knappen på sensoren så er den i live igjen. BURDE ikke være nødvendig...

 

Tja, i "andre enden" av Zigbee2mqtt men kanskje ikke der problemet ligger når det bare er en sensor som sovner.

Da er i alle fall det avklart at man ikke skal sende noe. Å trykke på knappen har jeg og prøvd, og da begynner den å sende igjen. Hadde tenkt å ha en temp sensor i fritidsboligen for overvåking av temp, men synd hvis sensoren ikke er til å stole på. Noen har vært inne på at ConBee donglen og kan være litt ustabil. Så det er mange skjær i sjøen her for en nybegynner. Men mener jeg alt på noenlunde stell her med ConBee dongle, installert zigbee2MQTT og Mosquitto broker. Plukker data fint opp med et Java program som bruker eclipse.paho.client biblitoket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Thorbjørn skrev (5 minutter siden):

Dersom du har trykket på knappen og den da begynner å sende igjen så høres det nesten ut som om det er den det er noe feil med?

Men i dag gjorde jeg ikke det. Restartet zigbee2mqtt og da kom det data inn fra sensoren. Da kan det være conbee donglen som er ustabil. Den blir antakelig resatt på en måte når zigbee2mqtt ved oppstart kommuniserer med den. Ikke godt å vite. Stigvi er inne på dette med denne donglen. Og mener SonOff dongle kanskje er mer stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.