Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Feil effektmåling med Shelly EM


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har installert en Shelly EM for å logge forbruk på komfyr og platetopp. Visning av effekt på komfyr er korrekt, men platetoppen får jeg noen rare målinger på:

For det første så viser den negativ effekt når jeg setter trafoen på L leder (brun) med pil mot last (platetopp).

Med effekt satt til max på platetoppen måler Shellyen ca halv effekt.

I standby (av) viser Shellyen at platetoppen trekker ca 130W.

 

Har sjekket kabling fra sikring og til platetoppen, her er alt rett.

Har i tillegg koblet Shellyen til begge faser som går til platetoppen og får samme ut-effekt som retureffekt, så jordfeil skal vel da kunne utelukkes.

 

Jeg har et standard IT-anlegg.

 

Noen som kan hjelpe?

 

-JT-

Endret av Autoper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Platetopper, hvis det er av induksjonstypen har sannsynligvis en belastning som er langt i fra resistiv og linær. Strømmen er muligens i kraftige pulser som over tid gir en viss varmeeffekt i grytene. Så jeg tipper en enkel Shelly har problem med å måle dette, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig, men det forklarer ikke hvileeffekten på 130W. Synes i tillegg det er litt rart at effekten som blir målt alltid er ca halv effekt.

Det jeg har begynt å lure på er om dette er knyttet til fordeling av 3 fas i ett 1 fas anlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Shelly EM til å måle effekt på en induksjon platetopp og får riktige målinger. Hvis platetoppen bare er koblet til med 2 faser, skal ikke 3 fase systemet ha noen som helst innvirkning. Du hadde en gryte på platetoppen når du testet? Det kan bli veldig høy reaktiv effekt.

 

Har 2 fase IT anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet med gryter fulle av vann.

Godt mulig jeg er på bærtur her men det jeg tenker er følgende:

Jeg måler både platetopp og komfyr med samme enhet (kanal 1 og 2). Shellyen henter strøm fra sikring til komfyr (kanal 1). For å måle effekt trenger den en spenningsreferanse som den henter fra komfyrsikringen.

Jeg regner med at komfyr og platetopp benytter to forskjellige kombinasjoner av 3 fas inn i huset for å lastbalansere.

Min teori er da at om en er uheldig vil spenningsreferansen for kanal 2 være feil med ca 33% (120 grader). 

 

Er jeg helt på viddene eller kan jeg være inne på noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.