Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Byhytte med sporadisk bruk – gode grunner til å gå for noe annet enn Matter?


Henrik

Spørsmål

Hei,

Trenger å kvalitetssikre egen tankerekke og se hvor jeg har vært litt korttenkt.

 

Som en innledning for øvrig; har allerede hjemme i egen leilighet et oppsett basert på Home Assistant med lysstyring på tid/bevegelse med justering av styrke og fargetemperatur (ZigBee-baserte enheter, både Hue-pærer og smarte brytere), med styring av varmeovner på tidsprogram og med feriemodus og litt annet snacks som Sonos på badet som spiller heismusikk ved bevegelse. Ikke det mest avanserte oppsettet, men har vært gjennom noen iterasjoner på eget smarthjem gjennom to leiligheter og er godt kjent med HA og oppsett av litt mer omfattende hjemmeautomasjon.

 

Nå har det seg slik at vi også har en byhytte/leilighet i en annen by som kommer til å bli sporadisk brukt fremover av både meg, bror og annen familie.

Bruken blir tidvis uregelmessig, dvs. det kan fort gå mange uker mellom hver gang noen kommer til å være der. Noen ganger blir det noen værende der i et par dager over en helg, andre ganger ifm. ferier blir det bruk i flere uker i strekk.

 

For å gjøre det enkelt for alle, og for å ivareta våre behov for å sikre at ting er på stell når vi bor noen timer unna, er tanken å sette opp et enkelt, pragmatisk hjemmeautomasjonssystem.

Det er for tiden ikke behov for noe veldig avansert, og det viktigste er at det er enkelt for alle å bruke/styre. Alle har iPhone, og jeg har selv god erfaring med å bruke Apple sin Hjem-app som sluttbrukergrensesnitt for å styre diverse saker og ting.

 

Det vi trenger er å kunne sette opp enkle program for varmeovn basert på tid på døgnet og med en bortemodus. Under bortemodus skal det stå en konstant lunk, og ellers trenger vi ikke mer enn enkel dag/natt-senking. Dette bør jeg nok fint kunne klare å sette opp med noen scener i Hjem-appen. Ønsker også å kunne varsles ved vannlekkasje ved vask/oppvaskmaskin/vaskemaskin for sikkerhets skyld.

 

Og det er egentlig det meste vi skulle ha behov for i første omgang.

 

Har ingen umiddelbare behov for å ha smartstyring av lys. Det er noen lamper hvor det potensielt kan være aktuelt, men det i så fall blir på et senere stadie. Har noen plafonder som har integrert LED og av/på-bryter som blir stående as-is for å gi belysning i gang, på bad osv.. De lampene hvor det kan være aktuelt å gjøre noe senere er gulv/bordlamper hvor det er fint plass til å sette inn smartpærer, og da med en fysisk fjernkontroll/dimmer ved siden av for å kunne justere lysstyrke primært.

Ingen av lampene hvor det er aktuelt med lysstyring har behov for bevegelsessensor.

 

Sjefstanken min er som følger:

Kjøpe en Apple TV med støtte for Matter/Thread - ønsker den uansett som mediesenter.

Så fyller vi på med noen Mill WiFi panelovner (gen. 3) som kommer med Matter-støtte snart.

For vannlekkasje kjøper vi en Eve Water Guard som kjører på Thread og integreres i Matter-nettverket (https://www.evehome.com/en/eve-water-guard)

 

Setter opp enkel automasjon med noen scener, eks. feriemodus og tilstede-modus, og så får de scenene styre det lille av logikk som er nødvendig. Formodentlig uten bruk av Mill-appen.

Lærer opp de som skal bruke den til hvordan de kan switche modus enkelt, og så er vi happy campers.

 

På sikt kan jeg tenke meg følgende sensorer og moroting:

  • Dørsensor verandadør/inngangsdør for overvåkning (mulig Eve, de har en som kjører på Thread allerede)
  • Styring av enkelte lys (smartpærer – avventer også mtp. Matter-kompabilitet/Thread)
  • Dørlås til leilighet (langt frem - inngangsdør dekket allerede med kode/RFID)
  • Overvåkningskamera? (I så fall kanskje noe på HomeKit Video-standarden)

 

Blir også en vaske/tørk fra LG med enkelte smartfunksjoner og WiFi, men det er mest for varsling om når den er ferdig eller endring av brukerstyrte program - tror ikke den ender med Matter-støtte med det første.

 

Er det noen tungtveiende grunner til å ikke gjøre som beskrevet over? Spesielt mtp. brukervennlighet, ambisjonsnivået og senere ekspansjonsplaner som jeg ser som moderate.

 

Har en RPi liggende som ikke brukes (hadde trengt SSD-kit), sammen med en Z-Wave-stick og en ZigBee-stick som er ubrukt, og kunne slengt inn HA på den.

Samtidig introduserer det da enten en månedlig kostnad for eksterntilgang gjennom Nabu Casa for endring av automasjoner, eller et hjemmemekket oppsett med mulig sikkerhetshull.

 

Hører gledelig på andres innspill og idéer til en pragmatisk, enkel løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det er jo alltid en fare med å være "early adopter", men hvis man har lyst og råd, så er det bare å kjøre på. :)

 

Jeg tror imidlertid at utopien som vi håper på med Matter er et stykke unna, men innser at det også kan ha med forventninger å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (4 timer siden):

Det er jo alltid en fare med å være "early adopter", men hvis man har lyst og råd, så er det bare å kjøre på. :)

 

Jeg tror imidlertid at utopien som vi håper på med Matter er et stykke unna, men innser at det også kan ha med forventninger å gjøre...

Hva tenker du konkret er risikoen her?
 

I mitt hode er dette et enkelt oppsett og ikke noe som låser meg senere. Produktene jeg i utgangspunktet ser for meg er konkurransedyktige i pris med andre - jeg ender vel på 900 kr for en vannsensor tilkoblet fast strøm, mens en enklere batteridreven ZigBee-sensor koster noen hundrelapper, og jeg foretrekker fast tilkobling. Den prisforskjellen er ganske neglisjerbar, og selv om den bruker Thread vil det jo formodentlig støttes av de aller fleste styringssystemer om jeg skulle oppgradert senere - det er jo ikke en lukket eller proprietær standard, og om det blir med en eller annen USB-dongle senere bør det gå seg greit til, det hadde vært samme med ZigBee eller Z-Wave, ceteris paribus.

 

Varmeovner fra Mill får jo Matterstøtte men kommuniserer fremdeles over WiFi med både Mill sin cloudløsning og lokalt API, så de er umiddelbart kompatible med andre styringssystemer. Dørlås kan jeg se at kanskje kan henge litt bakpå, men det er ikke noe prekært behov for min del.

 

Angrer jeg slenger jeg opp en RPi med HA, kobler opp de Thread-baserte enhetene og så er jeg happy camper. Jeg klarer ikke å se ulemper hittil, og på lengre sikt sørger jo Matter som applikasjonslag for økt kompabilitet og færre Petter Smart-løsninger med reverse engineering av API-er? Styringssystemet kan jo switches fritt selv senere, og for enkle behov som dette bør det meste kunne løses med noe fra de store kommersielle som Google, Amazon, Apple, Eve, Aqara/Xiaomi etc.?

 

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Henrik skrev (22 timer siden):

Hva tenker du konkret er risikoen her?

Risikoen er bugs. Enda litt mer bugs. Og så flere bugs. Muligens funksjoner som er tenkt på men mangler, eller aldri kommer på plass. Litt som det var å kjøre Windows XP før Service Pack 2.

 

Men det er kun hypotetisk. Matter/Thread er jo ikke flett nytt på release. 🙂 

 

Om f.eks. ovner fra Mill er en god idé er helt uavhengig om de har Matter-støtte, men mer om de faktisk får stabil wifi. De har ikke det beste ryktet til nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 06/01/2023 at 16:26, Moskus said:

Om f.eks. ovner fra Mill er en god idé er helt uavhengig om de har Matter-støtte, men mer om de faktisk får stabil wifi. De har ikke det beste ryktet til nå...

 

Mine 9 Mill Gen 3 panelovner har vært helt stabile siden ny  firmware kom i mai 2023.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når en planlegger et system nå synes jeg det vil være klokt å satse på utstyr som er i markedet nå. Hva Matter/Thread kommer til å bli vet ingen selv om der er store krefter bak. Det KAN godt ende slik:

Standards

Det vil i alle fall ta lang tid før f.eks. Zigbee og ZWave er historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.