Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID lock 202 og batteriforbruk


Armas

Anbefalte innlegg

Etter et id lock 150 tok kvelden, så oppgraderte jeg til 202. 

Montering gikk fint, og nå venter jeg bare på bakplate for å skjule det stygge hullet etter 150. 

Men! Etter bare 1 uke i drift, så er batteriene tomme! Dette må være ny rekord. Jeg husker at 150 hadde problemer med dette, men det løste seg etter en oppdatering. 

Det ser ikke ut til at 202 har noen mulighet for å oppgradere firmware ennå. Jeg har sendt epost til ID lock, men tenkte jeg skulle høre her om andre har erfaring med 202 og batteriforbruk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette skyldes z-wave tilkoblingen til Homeseer. Kan det hende at disse kommuniserer for ofte og at det er det som bruker batteri? Hvordan sjekker jeg i så fall dette..?

 

En annen ting jeg har lurt på, og det tror jeg gjelder både 150 og 202: 

Bruker låsen alle 8 batteriene likt? Eller er det 4 stk som brukes til låsen og 4 som brukes til z-wave? (og trenger man da å bytte alle 8 samtidig?)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armas skrev (8 minutter siden):

Bruker låsen alle 8 batteriene likt? Eller er det 4 stk som brukes til låsen og 4 som brukes til z-wave? (og trenger man da å bytte alle 8 samtidig?

Skaff deg et lite apparat til å teste batterier med, er mitt lille tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armas skrev (3 timer siden):

ruker låsen alle 8 batteriene likt?

Alle batterier brukes likt. :) 

Jeg har 8 batterier i hovedlåsen, og 4 i døra i kjelleren (som blir brukt betydelig mindre). Det går helt fint. Begge på Z-wave.

 

(Forutsatt at det er likt som med 150, men noe annet ville være rart)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra Id lock:

De mistenker z-wave modulen, og ber meg oppdatere denne.  Id lock 202 har ingen app ennå, så de henviser meg til hjemmesiden. https://idlock.no/kundesenter/

Der kan man laste ned hex-fil for OTA-oppdatering og de har en guide for hvordan dette skal gjennomføres. Guiden sier at låsen skal ekskluderes, og man skal bruke et eget verktøy for å overføre hex-filen 


 

Sitat

 

Prerequisites

To upgrade your Z-Wave module you need the following:

1. An ID Lock electronic door lock

2. An ID Lock Z-Wave module

3. ID Lock Z-Wave firmware file (hex-file)

4. Silicon Labs Simplicity Studio and Z-Wave PC Controller (registration required to download developer tool)

5. Z-Wave UZB controller (i.e. Aeontec Gen5 UZB)

6. A computer running Windows 10 with at least 1 USB port

To update the Z-Wave module it must be excluded from your existing Z-Wave network. Please refer to the Z-Wave manual on idlock.no/kundesenter and your Z-Wave controller guide for details on how to exclude a door lock from your network. Before inclusion we recommend you replace your batteries with 8 new LR06 batteries to ensure nothing goes wrong during the OTA (Over The Air) upgrade. The Z-Wave firmware hex-file is available on idlock.no/kundesenter. Look for them in the Z-Wave section on the right side.

 

 

Må man virkelig dette? Kan jeg ikke bruke homeseer for å oppdatere, slik jeg har gjort tidligere med f.eks. Heatit z-water?

 

Jeg har forøvrig oppdatert z-wave modulen flere ganger med appen da den sto i den gamle låsen, men vet ikke om jeg hadde siste versjon da jeg måtte bytte lås. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armas skrev (23 timer siden):

Må man virkelig dette? Kan jeg ikke bruke homeseer for å oppdatere, slik jeg har gjort tidligere med f.eks. Heatit z-water?

IDlock kjører ikke HomeSeer. Prøv å opppdatere HEX-filen direkte derfra, men rapporter her på forumet er at det kan gå laaaaang (24+ timer) tid så smør deg med tålmodighet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvilken z-wave modul bruker dere mot Idlock 202? Har også bestillt 202, men litt uklart hva z-wave modul som vil virke, ser det kun er z-wave modul for "150" som selges på nett. Når jeg ser på en z-wave for Idlock 150 specs så står det at den passer for Idlock 101 og 150, vil det si at min gamle z-wave modul jeg kjøpte for 101 vil også passe (m en firmware update)? 

 

Det står på Idlock sidene: "Det er kun Zigbee-modulen og Z-Wave-modul (v1.6) som støttes av ID Lock 202 Multi". Er dette referanse til FW eller er det HW versjon...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (På 6.1.2023 den 16.08):

IDlock kjører ikke HomeSeer. Prøv å opppdatere HEX-filen direkte derfra, men rapporter her på forumet er at det kan gå laaaaang (24+ timer) tid så smør deg med tålmodighet.

Takk for tips. Forteller her hvordan det går. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

backspace skrev (5 timer siden):

"Det er kun Zigbee-modulen og Z-Wave-modul (v1.6) som støttes av ID Lock 202 Multi". Er dette referanse til FW eller er det HW versjon...?

FW, tipper jeg. Jeg tror at hvis du har en Z-wave-modul med v. 1.4 eller 1.5 så må den oppdateres før du kan bruke den i 202.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

backspace skrev (6 timer siden):

Hei, hvilken z-wave modul bruker dere mot Idlock 202? Har også bestillt 202, men litt uklart hva z-wave modul som vil virke, ser det kun er z-wave modul for "150" som selges på nett. Når jeg ser på en z-wave for Idlock 150 specs så står det at den passer for Idlock 101 og 150, vil det si at min gamle z-wave modul jeg kjøpte for 101 vil også passe (m en firmware update)? 

 

Det står på Idlock sidene: "Det er kun Zigbee-modulen og Z-Wave-modul (v1.6) som støttes av ID Lock 202 Multi". Er dette referanse til FW eller er det HW versjon...?

 

Jeg spurte id lock om jeg kunne bruke samme z-wave modul i 202 som jeg hadde i 150 og det bekreftet de, uten å spørre hvilken versjon jeg har av z-wave modulen. Antar derfor at den bare finnes i en utgave og at 1.6 referer til FW. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (7 timer siden):

FW, tipper jeg. Jeg tror at hvis du har en Z-wave-modul med v. 1.4 eller 1.5 så må den oppdateres før du kan bruke den i 202.

Ja kan nok stemme, så igjennom z-wave update guiden nå og noterte de hadde referanse til 1.6 så mulig det er FW de viser til ja.

Armas skrev (6 timer siden):

 

Jeg spurte id lock om jeg kunne bruke samme z-wave modul i 202 som jeg hadde i 150 og det bekreftet de, uten å spørre hvilken versjon jeg har av z-wave modulen. Antar derfor at den bare finnes i en utgave og at 1.6 referer til FW. 

 

Supert, da prøver jeg modulen jeg har fra 101 med FW update og ser om det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.