Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Guide til å bruke Visual Studio til Arduino/ESP32 ?


Fermate

Spørsmål

Jeg jobber med Visual Studio hver dag på jobben og når jeg skal programmere ESP32 hjemme og må ta til takke med Arduino IDE så er det ganske frustrerende. Samtidig så har jo enkle ting, der en ikke drukner i bells and whistles, sin sjarm og versjon 2 er blitt veldig mye bedre enn notepad.
Jeg VET at det finnes folk her inne som kan sette opp Visual Micro og jeg skulle sikkert googlet og fiklet meg til det men det hadde vært så MYE enklere å få en god guide for det.

 

Please anyone?

@Moskus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

OK Så jeg fant en youtube video som guide og lasta ned VSCode.

Trodde jeg hadde gjort noe galt da det tok laaaaang tid å kjøre opp platrofm.io extension første gang og kasta bort litt tid på det.

 

Men hva med debugging?

Må jeg ha ekstra hardware for å debugge (breake, steppe og sjekke variabel verdier) en ESP32 Dev Kit1 ?

 

I tilfelle, hva anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1

 

Fermate skrev (18 timer siden):

Starter et nytt prosject (.cpp), limer inn koden og få beskjed om at den ikke finner "#include <Stepper.h>"

Får beskjed om å oppdatere include path.

Hvis du har eksterne biblioteker (f.eks. fra zip-filer) så kan du bare kopiere dem inn i /lib mappen, slik jeg har gjort her: 

image.png

 

 

Hvis det er et "vanlig" bibliotek som du bare skal legge til som du ville gjort, så gjør du det i Platformio startsidensom du finner ved å trykke på denne knappen:

image.png

 

Da dukker det en meny opp under Explorer, som heter quickaccess. Trykk på "PIO Home" og velg "Open" under

image.png

 

... og deretter trykker man på "Libraries" (som du ser er det også selvfølgelig mulig å velge "Libraries" direkte fra Quick Access-menyen).

image.png

 

 

Jeg prøver meg, så jeg søker på "stepper".

 

image.png

 

... og på treff nr. 4(! merkelig nok) fant jeg denne:

image.png

 

Trykk på den, og velg "Add to Project"

image.png

 

 

 

Fermate skrev (På 14.1.2023 den 15.08):

Men hva med debugging?

Må jeg ha ekstra hardware for å debugge (breake, steppe og sjekke variabel verdier) en ESP32 Dev Kit1 ?

Nei, trodde ikke det? Bare velg "Start Debugging" i Quick-Access-menyen:

image.png

 

Merk menylinja nederst: Her er det flere snarveier som er kjekke, som "Build", "Upload" og "Serial monitor"

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

OK? Men dette er en utvidelse til selve Visual Studio?

Åssen er det lisensmessig med Visual Studio nå om dagen forresten, -er ikek sikker på om jeg ønsker å blande sammen jobblisensen med hjemmebruk.

Men er det ikke gratis for "private" og studenter og sånn nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nei, VS Code er en (særdeles) populær editor fra Microsoft som kan brukes til ganske mye. Jeg bruker den til CSS/HTML, javascript, php (når jeg må), XML og JSON, og aller mest til Arduino/ESP32. Du kan bruke den til VB.NET og C# også, men det har vi Visual Studio for.

 

VS Code er gratis, ferdig snakka.

Hvis du vil kode i Visual Studio, kan du bruke Visual Studio Community som også er gratis, men jeg vet ikke om noen ferdige pakker for å kode til ESP32 med den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hm åpner opp et gammelt prosjekt og får beskjed om at .ino filer ikke er supportert.
Starter et nytt prosject (.cpp), limer inn koden og få beskjed om at den ikke finner "#include <Stepper.h>"

Får beskjed om å oppdatere include path.
Googler rundt og finner 1 million andre som lurer på det samme men ingen enkle svar som jeg skjønner noe av.
Gir opp, Prøver å trøste meg selv ved å prøve å finne ut hvordan jeg kan endre default sted den lagrer prosjekter.

-samme resultat, det jeg googler matcher ikke med det jeg kjører. Tipper på at dette produktet utvikler jeg raskt...
Blir sur, gir opp og poster her: HJELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.