Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Plassering av temperaturmåler på eldre OSO bereder


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en ca 10 år gammel OSO 200 liters bereder som jeg holder på å smartifisere. Styringen gjøres med en plugg i dag, men vil straks bli byttet til en Aeotec Heavy Duty sak, men jeg har til i går ikke hatt noen oversikt over temperaturen på vannet inni den. Siden den er produsert rundt 2012 så har den heller ikke mulighet for ettermontering av original OSO temperaturmåler (laget for Charge styringen).

 

Basert på det jeg har sett mange andre har gjort her (blant andre steder) så klemmer man en DS18B20 temperatursensor mellom isolasjon og selve tanken i bunn, og evnt midten og toppen. Jeg har pr nå kun klemt en inn i bunnen, rett ved der termostat er skrudd inn.

 

Spørsmålet mitt da er om det er "godt nok"? Hvor stort avvik opplever/tror folk de har mellom det temperaturmåleren utenpå og reell temperatur inni er?

 

Ikke sikkert det er viktig heller sånn sett men når jeg først måler temperatur så er det jo greit å vite om den er reell eller med avvik :)

 

Termostaten på kolben ser ut til å være stilt inn på 75 grader og maks temperatur målt i går var 68,8 grader. Kan jeg da regne med at avviket på ca 6 grader er linjært nedover eller bør jeg tenke eksponentielt?

 

Problemet er ikke så stort når en tenker i 60-80 graders området. Men utfordringen blir kanskje mer reell når jeg skal forhindre at den går for lavt og vil overstyre strømsparingen? Men er det eksponentielt så blir kanskje avviket mindre og?

 

Håper noen kan kaste noe lys over utfordringen min med erfaring eller tanker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (29 minutter siden):

Spørsmålet mitt da er om det er "godt nok"? Hvor stort avvik opplever/tror folk de har mellom det temperaturmåleren utenpå og reell temperatur inni er?

Sånn ca 0.1 grad i forskjell på å måle direkte i vannet og på stålet utenfor, er min erfaring. Stål leder varme godt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (18 minutter siden):

Sånn ca 0.1 grad i forskjell på å måle direkte i vannet og på stålet utenfor, er min erfaring. Stål leder varme godt.

Takk. Da er nok avviket mitt knyttet til at jeg måler nederst på bereder og ikke øverst. Og slik jeg har forstått det så er det alltid varmest vann øverst?

 

Vannet som kommer inn i tanken er forvarmet av fjernvarme, så det forklarer nok og at temperaturen nede ikke faller helt til iskaldt nivå.

 

Så da vet jeg hva jeg skal gjøre i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.