Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Produkter avhengig av skyløsninger, noe man bør stole på?


Anbefalte innlegg

Dette har jo vært diskutert i mange tråder allerede, men fellesnevneren er at flere og flere produkter er avhengig av sky-tjenester (les: en server en annen plass enn hjemme hos deg) for å fungere. Man kan nevne i fleng, men (Norske) eksempler er:

  • Ladekontrollere til elbiler, Zaptec, Easee osv.
  • Varmtvannsberedere, som Oso Charge osv.
  • Panelovner, som Mill osv.

Fellesnevneren for disse er at det er produkter med relativt lang livssyklus, i motsetning til kameraer osv. Samt at de koster endel mer i innkjøp og installasjon. Hva tenker folk rundt dette? Er man komfortabel med at man er prisgitt produsentens velvilje for å kunne bruke produktet, eventuelt (hvis du er heldig) måtte betale en abonnementsavgift i fremtiden?

 

Apropos: 

 

I tillegg kommer sikkerhetsaspektet, samt pålitelighet (alle de nevnte over har vel hatt flere utfall hver med variabel lengde, ofte dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker å unngå det... Levetiden på teknisk løsning / sky er ofte begrenset og jeg vil ikke at produktet skal bli "ubrukelig" om tilhørende teknisk løsning blir utdatert.

Endret av Teknor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg tar mye feil når jeg påstår at årsaken til eventuelle problemer med min hjemmeautomasjon skyldes nesten alltid en skyløsning. Nå har jeg prøvd så godt som mulig å unngå disse og noe er også byttet ut med en mer driftsikker og lokal løsning.

Men jeg har to easee ladebokser. De er ikke lette å bytte ut fordi de koster mye å bytte og fordi jeg rett og slett ikke har funnet noen andre med tilsvarende funksjonalitet. Jeg har to ladere på samme 400V / 16A kurs og disse to boksene er såpass smarte at de ikke får sikringen til å løse ut i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det litt om selvberging også. JEG vil ha kontroll på MINE system. Hadde jo en litt uheldig sak for en del mnd siden da Tibber datt ut og da fulgte NodeRed med i dragsuget (pga en bug i Tibber noden). Så vidt jeg vet er det eneste jeg er avhengig av utenfra er strømpriser og det er en enkel html link og mister jeg den er det ikke den store katastrofen.

 

Prøvde med med AI i BlueIris for å bedre nøyaktigheten på opptak men gikk tilbake til "intern" løsning, da har jeg kontrollen og får pålitelig overvåking selv når nettet er borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stigvi, ang ladekontroller, så har jeg pt. kun funnet Defa og Tesla Wall Connector som støtter modbus for 100% lokal styring. Sistnevnte kun i "gammel" gen.2, men heldigvis mange nye på finn.no av denne til bra pris. Den støtter også lastbalansering, for deling av kurs, samt at man hva. en Rpi kan sette opp effektbalansering i tillegg ift. effekttariff. 

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.