Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit ZM Single Relay 16A slår seg av pga overopphetelse oftere nå enn før


MHR

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kjøpte en HeatIt ZM 16A Relay i Oktober, og den har fungert fint fram til nylig. De siste dagene har jeg følt at den har slått seg av nesten hele tiden pga at den blir for varm. 

 

Under ser dere historikken for når releet var slått på, når det trakk strøm og når den var avslått pga varmen. Releet er montert av elektroimportøren sine elektrikere (SpotOn), og presset inn i det runde innhukket i veggen hvor kablene kommer ut, med lokk foran. Det er altså lite ventilasjon og luft rundt.

 

image.thumb.png.c374b60afb0bb68ef9aa8a9612a2a566.png

 

Det endret seg 8 januar, da ser du at rellet går av og på pga varmen hver eneste time. Varmtvanntanken var bare på i ca 20 min per time før den ble for varm. Legg merke til siste loggføring, der har den stått på i nå nesten to timer uten å slå ut. 

 

Hva tenker dere er årsaken til at det plutselig blir slik? bør jeg skru av lokket og plassere releet på utsiden slik at det får mer luft rundt seg?

 

Edit: Det er verdt å nevne at releet blir slått av og på hver time i enkelte timer når prisen er lav, og når strømmen ikke overstiger 5/10 kwh. Dette gjør jo at releet blir slått på når det f.eks hadde trengt tid på seg til å bli litt kaldere. Men dette er uansett første gang jeg ser denne tendensen.

 

Edit 2: VVB er på 300 liter og trekker max 3200 watt. Releet er på 16A og skal tåle max 3600 watt.

Endret av MHR
mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenker jeg også. HeatIt har 25A-releer som tåler litt mer.

 

Jeg personlig sverger til AeoTech Heavy Duty på 40A så er det 99.999% sikkert at det ikke er releet som feiler...

 

 

MHR skrev (12 timer siden):

Det endret seg 8 januar, da ser du at rellet går av og på pga varmen hver eneste time. Varmtvanntanken var bare på i ca 20 min per time før den ble for varm. Legg merke til siste loggføring, der har den stått på i nå nesten to timer uten å slå ut. 

Har du et IR-termotemer? Kan du måle selve releet?

Kan det være en idé å høre hva HeatIt selv sier? Det virker jo som om de mener 16A-releer er godt nok til VVB...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett annonser fra elektroimportøren som sier "perfekt for vvb" og er 16A slik som du har. Har lest meg litt opp før jeg også kjøpte heavy duty, og synes kanskje elektroimportøren drar strikken litt langt med å si at produktet er perfekt. Hadde lett sendt en klage dit - supporten er stort sett veldig hjelpsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmedude skrev (28 minutter siden):

Har sett annonser fra elektroimportøren som sier "perfekt for vvb" og er 16A slik som du har. Har lest meg litt opp før jeg også kjøpte heavy duty, og synes kanskje elektroimportøren drar strikken litt langt med å si at produktet er perfekt. Hadde lett sendt en klage dit - supporten er stort sett veldig hjelpsom.

Det kan jo være helt perfekt for en 2kW 200 l bereder, men det blir i snaueste laget for en 3,2 kW 300 l bereder. Dette burde kunne være en reklamasjonssak dersom Elektroimportørem og SpotOn visste at det var en slik bereder de solgte til og monterte på.

Endret av storeulv
rettet skirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, marginene er vel ikke helt lineære (beklager dårlig formulering). En standard stikkontakt (såkalt "schuko") brukes i dag på 16A kurser, og det er fullt og helt innenfor forskriftskravene. MEN, en schuko er ikke tillatt benyttet til koblinger med kontinuerlig eller langvarig last over 10A. Derfor kan man ikke lenger sette opp slike kontakter som permanente ladepunkter for el-biler selv om det er på dedikert kurs og med eget jordvern. Det er også derfor man ikke tillater beredere med effekt over 1,5 kW å kobles til med schuko.
Det betyr at det er i teorien innenfor marginene, men pga effektomsetningen i koblingene vil varmgang kunne gi forringelse av kontakten som på sikt kan utgjøre en brannfare.
Jeg er på ingen måte noen pedagog, så ha meg unnskyldt for den noe stolprete forklaringen. Det er altså slik at i ditt tilfelle med en 300 l 3,2 kW bereder bør ha større sikkerhetsmargin enn de snaue 15 nominelle prosentene du har på din kobling, og dette burde etter min mening elektrikeren ha informert deg om ved montering.

Endret av storeulv
la til uteblitt tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (3 timer siden):

Det tenker jeg også. HeatIt har 25A-releer som tåler litt mer.

 

Jeg personlig sverger til AeoTech Heavy Duty på 40A så er det 99.999% sikkert at det ikke er releet som feiler...

Jeg vill unngått HeatIt 25A. Den er veldig unøyaktig på å måle effekforbruket (Watt). Var ubrukelig for min styringslogikk (som gjerne ønsker å kunne overvåke effekforbruket totalt / per enhet for å unngå effekt-topper).

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (4 timer siden):

Jeg vill unngått HeatIt 25A. Den er veldig unøyaktig på å måle effekforbruket (Watt).

Sant nok, jeg har ikke testet 25A-reléet selv. Men får nok pålitelige tall fra 16A-reléet til å i det minste kunne skru av og på det som er mest aktuelt, i dette tilfellet batteriladere.

 

Og så lenge det måler forbruket riktig, så er det nok kanskje brukbart. 

 

Men HeatIt 25A er jo også faktisk dyrere enn Heavy Duty, så det er jo knapt grunn til å bruke denne i det hele tatt. Kjøp Heavy Duty! 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 timer siden):

Sant nok, jeg har ikke testet 25A-reléet selv. Men får nok pålitelige tall fra 16A-reléet til å i det minste kunne skru av og på det som er mest aktuelt, i dette tilfellet batteriladere.

 

Og så lenge det måler forbruket riktig, så er det nok kanskje brukbart. 

 

Men HeatIt 25A er jo også faktisk dyrere enn Heavy Duty, så det er jo knapt grunn til å bruke denne i det hele tatt. Kjøp Heavy Duty! 🙂 

Jeg testet HeatIt 25A for uker siden og det var ikke mulig å bruke rapportene om strømforbruket til å avgjøre om det var strømforbruk eller ikke. Den ble returnert på angrefrist. Hadde egentlig tenkt til å bytte ut Heavy Duty med HeatIt på grunn av muligheten for ekstern temperaturføler. Det er slik jeg ser det den eneste fordelen. Nå skal jeg heller trekke en ekstern føler fra en HeatIt TRM-3 som er i samme rom som berederen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar her. VVB er ikke koblet til en standard stikkontakt, men er koblet direkte i veggen (beklager min halv-dårlige forklaring) 😛 så dette er vel kanskje ikke relatert til "schuko" @storeulv? Under Teknisk data på varmtvannsbereden står det 300l - 3kW. Jeg nevte at den bruker mellom 3100-3200 fordi dette er det som rapporteres av releet, noe som kan være "feil" rapportering. Så hvis VVB trekker 3 kW, og releet skal tåle 3600 Watt da er jeg vel innenfor grensen?

 

Det ble aldri nevnt av Elektroimportøren eller elektrikeren at dette ikke burde gå, eller at det er på grensen. De kunne jo enkelt ha solgt meg opp på et høyere produkt slik at alt var innenfor. 

 

På HeatIt.com står det følgende:

 

Sitat

The relay can withstand a load of max. 16A/3600W at 230VAC. We recommend a contactor for loads above 13A.

 

Releet fungerte fint fra slutten av november til slutten av desember, og det er først nå at det går varmt så og si hele tiden, og tiden VVB faktisk er på er veldig liten. 

 

Jeg skal ta kontakt med Elektroimpotøren og høre hva de mener, for dette er ikke godt nok. Det kan jo være at det er feil på enheten siden den har fungert fint i starten. 

Endret av MHR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MHR skrev (2 timer siden):

Takk for mange gode svar her. VVB er ikke koblet til en standard stikkontakt, men er koblet direkte i veggen (beklager min halv-dårlige forklaring) 😛 så dette er vel kanskje ikke relatert til "schuko" @storeulv?

Poenget mitt var at selv om det er godkjent for denne lasten, så er ikke det nødvendigvis over lengre tid.
Nå stemmer det sikkert som du sier at VVB ikke er på lenge om gangen, trolig ikke mer enn 20-45 min elns, litt avhengig av forbruket, i alle fall var det tilfellet med min 2 kW / 200 l da jeg målte forbruket i sommer.
Det var også det som var poenget mitt med å fortelle at selv om en schuko er godkjent for 16A er den ikke godkjent for dette mot en VVB, og man bør kanskje se litt i samme retning når det gjelder andre 16 A komponenter. Men jeg er ingen elektriker eller ekspert på forskrifter, jeg er bare (nesten) like forsiktig som mange andre her på forumet og legger gjerne på litt ekstra marginer.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har samme relè på min 2kw VVB, funker utmerket. 

 

Siden problemet har tiltatt så høres det ut som du har fått skade på kontaktflatene på relèet, og da blir det varmt.. Vet ikke om denne har 0-punktsdeteksjon, men om den svitsjer 3kw på full spenning så blir det nok slitasje etterhvert.. Widom er de eneste som reklamerer med 0-punktsdeteksjon såvidt jeg vet?

 

I alle tilfelle bør det jo være en klar reklamasjonssak mot elektroimportøren? Ikke fullt så klar sak mot Heatit siden de anbefaler kontaktor over 13A kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektriker var her og byttet ut releet (eller pillen som de kaller det). Han mente at det ikke skulle være noe problem å bruke denne typen relee mot en 3kW VVB. Så da får vi bare se hvordan dette går. Jeg har nok kanskje en sterkere sak om oppgradering neste gang om det samme skal skje en gang til. 

 

Jeg ser riktignok allerede at releet mister kontakten med Home Assistant i tide og utide, noe som jeg også så at den gamle gjorde i litt sjeldnere perioder.

image.png.cc9d77a8f9df5037dca960befde42927.png

 

Her har jeg vel et par ting jeg kan teste først for å utelate feil på min side:

  1. Oppgradere Aetotec Z-Wave USB dongle firmware versjon til nyesteda jeg har lest det kan være noe kommunikasjonsproblemer/spam på eldre versjoner (som jeg har) https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000252997-update-z-stick-7-through-raspian-os
  2. Få på en USB extender til Z-Wave donglen og plasser den høyere opp (står nå rett i Raspberry Pi boksen på gulvnivå)
  3. La antennen til releet henge utenfor boksen den er montert inn i

Det er allerede kort vei fra VVB til RPi, det er bare en enkel dør i mellom og maks 3 meter i luftlinje. Termostat som står 2 etasjer høyere ser fungerer for det meste uproblematisk (har sett noen få disconnects bare)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg reklamert for 2. gang, og etterspurte et nytt produkt hvor jeg la fram Heavy Duty som min anbefaling basert på reviews. Det godkjente de og byttet ut reelet. De fant også en svidd kabel i "sukkerbiten", de nye moderne, noe som kan være en årsak til at det forrige releet varslet om varme. Jeg har bedt elektrikeren om å dokumentere alt, så får se hva som skrives i selverklæringen når jeg mottar denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Moskus said:

Ja, det stusset jeg også på... hva er tverrsnittet på kablene?

Det er den originale kabelen fra VVB, så på VVB siden av wago sukkerbiten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MHR skrev (1 time siden):

Det er den originale kabelen fra VVB, så på VVB siden av wago sukkerbiten. 

Da skal det vel være 2,5 mm2, men om den er svidd i WAGO-klammen kan det skyldes dårlig kontakt. Altså at WAGO-klammen ikke er satt skikkelig på pga ledningen ikke har vært dyttet langt nok inn i klammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, storeulv said:

Da skal det vel være 2,5 mm2, men om den er svidd i WAGO-klammen kan det skyldes dårlig kontakt. Altså at WAGO-klammen ikke er satt skikkelig på pga ledningen ikke har vært dyttet langt nok inn i klammen.

Ja, elektrikeren sa det samme. Men vi vet ikke om den første elektrikeren gjorde noe med den eller om det var slik fra før. Heldigvis skjedde det ikke noe mer, og den siste elektrikeren fikset opp i det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.