Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Sende SMS fra egne programmer


aakjpe

Spørsmål

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hva er twilio? Jeg kikket litt og det ser ut som en ekstern tjeneste. Nei, jeg har ikke prøvd denne. Men jeg har kikket litt på det å ha et eget gsm modem og sende ut meldinger fra den. Men det har blitt med å kikke.

Hele poenget for min del med sms er å kunne sende meldinger når nettforbindelsen hjemme er nede. Det kan feks være ved strømbrudd og at jeg vil sende varsel om at temperatur i fryser begynner å bli høy. Hvis en har internett hjemme, da kan en like greit sende en "notify" til telefonen som popper opp som enhver annen melding. Det er gratis og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Pushover er fantastisk, og jeg bruker den til alt.

Jeg vil imidlertid også ha SMS snart for jeg ser at det er mer sannsynlig at ungene får det med seg...

 

SMS har også fordelen at du kan sende meldinger til andre, men det er et lite problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (11 minutter siden):

Hva er twilio? Jeg kikket litt og det ser ut som en ekstern tjeneste. Nei, jeg har ikke prøvd denne. Men jeg har kikket litt på det å ha et eget gsm modem og sende ut meldinger fra den. Men det har blitt med å kikke.

Hele poenget for min del med sms er å kunne sende meldinger når nettforbindelsen hjemme er nede. Det kan feks være ved strømbrudd og at jeg vil sende varsel om at temperatur i fryser begynner å bli høy. Hvis en har internett hjemme, da kan en like greit sende en "notify" til telefonen som popper opp som enhver annen melding. Det er gratis og enkelt.

Har testet Twilio med en "trial" konto. Funker helt fint. Men koster noen cent etterhvert for hver sms. Man får et USA nummer, og sms sendes fra USA. Ikke akkurat en kortreist tjeneste. Med "notify", mener du tjenesten "Pushover"?

Moskus skrev (3 minutter siden):

Pushover er fantastisk, og jeg bruker den til alt.

Jeg vil imidlertid også ha SMS snart for jeg ser at det er mer sannsynlig at ungene får det med seg...

 

SMS har også fordelen at du kan sende meldinger til andre, men det er et lite problem.

https://www.twilio.com/    Man får en "trial" konto til å prøve ut dette på. Funger ok fra Java for eksempel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
aakjpe skrev (2 minutter siden):

Med "notify", mener du tjenesten "Pushover"?

Nei. Home Assistant har et eget system på dette. Men det virker på samme måte som pushover. 

Pushover krever en app og koster vistnok litt. Sånn sett kan du like greit bruke Home Assistant som er gratis (open source) og bare bruke denne funksjonen. Men det blir litt som å skyte spurv med kanon, kanskje ..........

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har en GSM-stick i en RPi (gammel RPI 1B, faktisk), for varsling når nettet måtte være nede. Bruker et kontant-SIM-kort, så eneste utgift er noen øre per SMS jeg sender. Trigges fra Home Assistant med MQTT. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har en egenutviklet plugin for HomeSeer hvor jeg i utgangspunktet brukte Twilio, men nå støtter den også BudgetSms.Com og Bulksms.Com. Selv så har jeg gått over til BudgetSms grunnet pris og enkelt oppsett (litt "kronglete" betalingsmåte med bankoverføring).

 

I tillegg bruker jeg Pushover.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.