Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Virtuelle termostater i HASS


PerH

Anbefalte innlegg

Postet denne på HASS forumet, men jeg tror kanskje den forsvinner i tåka der..

Sitat

 

I’ve set up multiple generic_thermostats and tried the “Better thermostat” and “dual thermostat”, and for some reason, all needs a predefined temperature value in YAML for presets like “comfort”, “away”, etc… If you don’t enter it, that preset won’t be available.

 

In my everyday, these preset temperatures can change through the year, and we simply adjust it to the value we want in the UI. If I then however need to restart HASS, they will be reset to whatever I entered in the configuration, which may be completely different than the current value.

Can someone please tell me that i misunderstood something here?

In my head, these integrations should - if anything - have a “preset_away_enable (true/false)” in the configuration, and a hard coded default value at first start.

Then the values we adjust it to in the UI survives restarts after that.

 

 

Noen her som har en ide om å få preset temperaturer til å overleve en restart??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette litt rundt nå - jeg har også litt dårlig erfaring med generic_thermostat så skulle gjerne hatt noe annet. Dette er jo en åpenbar kandidat til å bli flyttet til GUI snart sammen med andre "helpers" 

Fant Smart Thermostat som er ganske så avansert. Litt nedi beskrivelsen står dette som virker lovende :
  Set preset modes temperatures: 
  "...Please note the value will then be saved in the entity's state in database and restored after restarting Home Assistant, ignoring values in YAML."

Jeg har ikke tid til å teste med det første, men om dette fungerer for deg, så si gjerne fra, så bytter jeg over selv senere.

Espen

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hadde jeg ikke sett på enda! Jeg prøver den og sier fra hvordan det går. 🙂

 

Har forøvrig også laget en feature request for å korrigere generic thermostat også, syns nesten det er rart at dette ikke har blitt ryddet opp i før siden mange bruker denne.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! 

Ja, termostat er litt grunnleggende når den kanskje viktigste egenskapen til HA er å kunne blande produkter fra ulike leverandører. Jeg har en helt tilfeldig blanding av produkter for temperaturmåling og styring av varmeovner f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart Thermostat er nærmest hittil; justeringer lagres over en restart, og man kan justere på Preset temperaturer som da vil overkjøre det som står i configuration.yaml, men kun via et eget service kall..

Det jeg vil ha er jo at jeg har "comfort", "sleep" og "away" presets, og når jeg justerer temperaturen i UI mens termostaten står i f.eks "sleep", så er det deretter den nye "sleep" temperaturen! Er dette uvanlig? merkelig at ingen av VT'ene i HASS kan dette?

Sånn fungerte det i hvert fall i Vera/openLuup, og det virker nå mest logisk for meg..

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, det går an det, men jeg liker jo å ha termostat UI på de virtuelle også..

Jeg ser også at folk lager svære blueprints for å korrigere for at generic thermostat ikke lagrer setpunkt over en restart en gang.. I mitt hode er dette fikset med noen få kodelinjer i kilden til termostaten, og da byr det meg imot å lage en workaround. 🙂

 

Jeg må vel kanskje lære meg python å fikse det selv!

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.