Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HEATIT Z-water og Z-themp 2 - direkte assosiasjon feiler


aleks

Anbefalte innlegg

Har i HA satt opp en Heatit Z-water med tre Z-themp2 med direkte assosiasjon slik den skur av og på relayet ihht displayet, som fungerer fint i 99% av tilfellene, men noen ganger gidder den ikke å skru av oppheting, slik det blir 30 grader på badet. Enheten registrerer 30 grader, 5 grader over satt set temp, men kjører på med varme. Har laget en automasjon som fikser dette, men noen andre som har opplevd at direkte assosiasjon noen ganger ikke avbryter oppvarming når den har oppnådd setpunktet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (1 time siden):

Assosiasjoner har lite med virkemåten til termostaten å gjøre.

 

Mener du at termostaten ikke fungerer korrekt eller at Z-Water releet ikke i sync med termostaten?

 

Ja, jeg mener at termostaten ikke fungerer korrekt i sync med termostaten. Den fungerer fint i 99% av tilfeller, men nå og da skrur den ikke av releet og lar tempen gå langt over setpunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyldes sannsynligvis at meldingen som sendes fra termostaten til Z-Water feiler av en eller annen grunn og ikke kommer frem. Det er ikke noe avansert retry-logikk for å sikre at meldingen kommer frem. Da har termostaten gjort jobben sin, men det er ikke garantert levering av meldingene i et Z-Wave nettverk. Derfor kan det lett oppstå situasjoner der noden som sender meldingen kommer ut av sync med den som mottar.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker disse https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-4-i-1-vridimmer/4512726/Product.html som passer foran elko / scheider bokser. Bruker ikke piller da alt av lys er smartpærer. Fullt støttet i Z2M og lager bare en zigbee binding mellom den og lyset jeg vil kontrollere. Null automasjon. Fungerer umiddelbart med inkludering og responsivt siden de støtter binding og har ikke hatt noen feil på dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har noen Z-Temp2-enheter i huset som jeg bruker til å regulere dumme panelovner. Termostatene er assosiert med Telldus veggplugger.  Og jeg har opplevd noen ganger at termostatene tilsynelatende henger seg opp. Selve display og logikk ser ut til å fungere. Termostaten måler romtemperaturen og jeg kan endre settpunkt via frontpanelet på termostaten.  Men Z-Wave-kommunikasjonen er død - det skjer ingenting med ovnene.  Så avhengig av om veggpluggen var på eller av når dette skjer, så blir det enten altfor varmt eller kaldt.  Eneste måten å fikse dette på er å ta ut batteriene på termostaten.

 

Er ikke så veldig imponert over Thermofloor akkurat her. Jeg har varslet de om dette for lenge siden, men ingenting har skjedd. Ingen firmware-oppgradering så lenge jeg har hatt termostatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.