Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ESPhome


Fjantus

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har laget multi sensorer bassert på Nodemcu brett.

 

Har pir sensor, temp og fuktighets sensor på disse.

Disse fungerer utmerket bortsett fra at selve Nodemcu kortet produserer jo litt varme, så selve temp målingen blir feil.

 

Slik jeg forstår det så kan man bruke filter for å korrigere dette.

eks slik: image.thumb.png.e67daacc9df3402804b384432209edbf.png

Men får ikke den til, noen som kan forklare denne?
trenger at temp sensor viser 2,5 grader mindre i home assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke home assistant, så dette blir kun basert på yaml ovenfor - men slik jeg tolker det, er calibrate_linear en liste over punkter i en kalibreringskurve. Så dersom du skal kalibrere jevnt 2.5 grader over hele spekteret vil jeg _tro_ (basert på kommentaren som står der) at følgende blir riktig å skrive:

 

filters:
  calibration_linear:
    - 2.5 -> 0.0
    - 12.5 -> 10.0

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psv021 skrev (18 minutter siden):

Kjenner ikke home assistant, så dette blir kun basert på yaml ovenfor - men slik jeg tolker det, er calibrate_linear en liste over punkter i en kalibreringskurve. Så dersom du skal kalibrere jevnt 2.5 grader over hele spekteret vil jeg _tro_ (basert på kommentaren som står der) at følgende blir riktig å skrive:

 

filters:
  calibration_linear:
    - 2.5 -> 0.0
    - 12.5 -> 10.0

 

Enig i det du skriver her. Men lettere å bruke offset filteret.
 

filters:
    - offset
: -2.5

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg tidligere på å bare sette en offset på temperaturen pga påvirkning fra kortet, men endte opp etter mye prøving å feiling med å flytte sensoren ut av boksen. Samme hvor mye jeg justerte ble målingene veldig unøyaktige når temperaturene endret seg. Så hvis du har mulighet vil i allefall jeg anbefale det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.