Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Logge data fra Amsleser


Anbefalte innlegg

Jeg beklager hvis dette er et banalt spørsmål, men jeg har lite eller ingen kunnskap om en del av de teknologier som diskuteres her på forumet, så mye går rett over hodet på meg.

Jeg har installert en Amsleser på strømmålerne både hjemme og på hytta. Foreløpig bruker jeg dem ikke til noe, annet enn til å av og til å ta fram den innbygde nettsiden for å se på det momentane strømforbruket.

Av forskjellige grunner kunne jeg tenkt meg for eksempel å logge strømforbruket (kW, ikke akkumulert kWh) i detalj over tid til en fil eller en database (Så vidt jeg forstår så oppdaterer denne seg hvert 10.sekund). Jeg ser at Amsleser støtter noe som heter MQTT, men jeg har null kunnskap om dette og er heller ikke så lysten på å bruke en masse tid på å lære meg detaljer i en for meg helt ukjent protokoll/teknologi.
Det jeg lurer på er om det finnes noen enkel måte for meg med mine begrensede kunnskaper å sette opp logging fra Amsleser på, uten at jeg behøver å sette opp noe ny hardware eller sette meg dypt inn i MQTT og andre for meg ukjente fagfelter.

Jeg kjører i dag Homeseer (3) på en Windows 10 PC. Finnes det en måte for en amatør å sette opp noe software på denne PCen til å logge dataene fra Amsleser på? (behøver ikke å være integrert med HS heller i første omgang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg melder meg på her, sitter med et liknende ønske, altså etablere en database med timesforbruk (helst kWh akkumulert) fra en del komponenter som jeg i dag har i Homeseer, inkludert Amsleser. Jeg har satt opp Amsleser inn i Homeseer med mcSMQTT-plugin, det var forholdsvis enkelt. Du vil  kunne oppnå ditt ønske om en lokal database med kombinasjonen av mcsMQTT og Device History uten noe mer dilldall. Tidligere har jeg dumpet kWh-verdier fra en rekke enheter i homeseer via "Device History"-plugin til en sqlite database, men kunne tenke meg å kanskje få til noe skybasert denne gangen. Ideen er å kunne ta ut noe data fra denne databasen med PowerBI eller tilsvarende.

 

Altså har jeg ikke så mye håndfast foreløpig, men vi kan kanskje holde hverandre oppdatert om fremgangen.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke akkurat fortelle hvordan dette gjøres med skytjenester,  Jeg gjør det bare lokalt selv.  Men prinsippet er vel omtrent det samme.

 

En vanlig måte å gjøre slikt på er å la en agent lytte på de aktuelle MQTT topicene og mate datene inn i en influx-database.  Influx er laget for nettopp tidsserier. En moderne utgave av RRD for de som husker MRTG.   Et eksempel på Influx-agent for bla MQTT-input er Telegraf.  For presentasjon av data fra Influx er det vanlig å bruke Grafana.  Regner med at det finnes fiks-ferdige skytjenester for alt dette om du ikke har lyst til å installere og administrere selv.

 

https://www.influxdata.com/

https://www.influxdata.com/time-series-platform/telegraf/

https://grafana.com/

 

Det ekstremt fine med at du allerede sender dataene via en MQTT-broker er at du kan plugge alt dette inn der uten å påvirke noe som helst av ditt eksisterende realtime-oppsett.  Det er helt uavhengig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Nettopp said:

Jeg melder meg på her, sitter med et liknende ønske, altså etablere en database med timesforbruk (helst kWh akkumulert) fra en del komponenter som jeg i dag har i Homeseer, inkludert Amsleser. Jeg har satt opp Amsleser inn i Homeseer med mcSMQTT-plugin, det var forholdsvis enkelt. Du vil  kunne oppnå ditt ønske om en lokal database med kombinasjonen av mcsMQTT og Device History uten noe mer dilldall. Tidligere har jeg dumpet kWh-verdier fra en rekke enheter i homeseer via "Device History"-plugin til en sqlite database, men kunne tenke meg å kanskje få til noe skybasert denne gangen. Ideen er å kunne ta ut noe data fra denne databasen med PowerBI eller tilsvarende.

 

Altså har jeg ikke så mye håndfast foreløpig, men vi kan kanskje holde hverandre oppdatert om fremgangen.

 

@Nettopp Takker for tips om MQTT plugin og Device History Plugin, skal se på dette nå jeg får tid. Akkurat nå er denne problemstillingen er ikke høyt på prioriteringslistene mine, men jeg vil i alle fall prøve litt etterhvert.
Det ser i alle fall ut til at det kan være mulig at jeg vil være i stand til å sette dette opp selv uten en detaljert kokebok-oppskrift. Da har jeg i alle fall et sted å starte.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JxxxIxxx skrev (21 minutter siden):

@Nettopp Takker for tips om MQTT plugin og Device History Plugin, skal se på dette nå jeg får tid. Akkurat nå er denne problemstillingen er ikke høyt på prioriteringslistene mine, men jeg vil i alle fall prøve litt etterhvert.
Det ser i alle fall ut til at det kan være mulig at jeg vil være i stand til å sette dette opp selv uten en detaljert kokebok-oppskrift. Da har jeg i alle fall et sted å starte.
 

Bare si i fra om du behøver noen tips, å få inn Amsleser med mcsMQTT er gjort på en halvtime. MQTT er uansett verdt å lære seg tenker jeg, her ligger det mange muligheter for integrasjon av stort og smått uten å være avhengig av tredjepart-plugins.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Prøver å vekke opp igjen denne tråden. Jeg har litt ledig tid og tenkte å sette opp mcsMQTT plugin til å hente data fra amsleser til Homeseer.
Jeg har installert plugin'en, men nå innser jeg at jeg nok likevel kommer til å trenge en detaljert oppskrift for å komme i gang, for dette var nok mer komplisert en jeg trodde, brukermanualen på mcsMQTT er over 600 sider lang, og jeg aner ikke hvor jeg skal begynne.

Hvis jeg forstår det rett så kan jeg sette opp mcsMQTT plugin til å være "Broker" (har jeg forstått dette korrekt?), men jeg klarer ikke helt å se hvordan jeg skal gjøre dette. Oppsettet av mcsMQTT i HS framstår for en utvitende amatør  som meg som en jungel av uforståelige parametre over utallige sider. Jeg er også usikker på hvordan jeg skal konfigurere Amsleser, er det nok å sette inn IP-addressen til HS-serveren? Og hva skal jeg sette inn i "payload", Client ID of Publish topic?
Jeg hadde satt umåtelig pris på om noen kunne forbarme seg over meg og gi meg en liten oppskrift på hvordan jeg skal sette opp dette spesifikke caset.

I første omgang er jeg mest interessert i å ha en device i HS som viser momentant effektforbruk. I neste omgang forbruk siste time/dag/måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

@Nettopp, prøver en gang til å vekke opp denne tråden. Det ser ut som jeg virkelig trenger hjelp til å sette opp mcsMQTT plugin. Har studert manualen i lang tid nå, men skjønner fortsatt lite av hvordan jeg konfigurerer den som broker og hvordan jeg får den til å hente data fra amsleser.
Jeg har satt opp amsleser slik:
image.png.f3afb4b4e687560fb6ca6497feee59ef.png
der IP er HS4 serveren der mcsMQTT plugin kjører

 

Men hvordan plugin i HS4 skal settes opp er ikke så greit å forstå for meg sånn uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.