Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Postvarsel for leilighet


Marve

Anbefalte innlegg

Noen som har tips om hvordan jeg kan ordne at jeg varsles på mobil når noen legger fysisk post i postkassen min? Det må være en mobildataløsning (wifi når ikke til postkassen) og dør/vindusensor vil ikke hjelpe da det er en fellespostkasse i leilighetskompleks.
 

Marve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om du må belage deg på å lage det selv.

 

For å unngå mobildata, hadde jeg undersøkt om det kunne fungert med LoRa. LoRa har ganske lang rekkevidde, men blir jo selvfølgelig begrenset av å være inne i en postkasse, men det gjør også mobil-modemer.

 

Hvis du har et eget lokk, så er det magnetsensor som gjelder. Hvis ikke, så må man bruke lastceller. Det går selvfølgelig, men det er betydelig mer knot.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
Moskus skrev (På 19.1.2023 den 14.44):

Jeg lurer på om du må belage deg på å lage det selv.

 

For å unngå mobildata, hadde jeg undersøkt om det kunne fungert med LoRa. LoRa har ganske lang rekkevidde, men blir jo selvfølgelig begrenset av å være inne i en postkasse, men det gjør også mobil-modemer.

 

Hvis du har et eget lokk, så er det magnetsensor som gjelder. Hvis ikke, så må man bruke lastceller. Det går selvfølgelig, men det er betydelig mer knot.

 

En mulighet er også og bruke en lys- eller ultralyd-sensor alt etter hva som passer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

 

Moskus skrev (På 19.1.2023 den 15.44):

Jeg lurer på om du må belage deg på å lage det selv.

 

For å unngå mobildata, hadde jeg undersøkt om det kunne fungert med LoRa. LoRa har ganske lang rekkevidde, men blir jo selvfølgelig begrenset av å være inne i en postkasse, men det gjør også mobil-modemer.

 

Hvis du har et eget lokk, så er det magnetsensor som gjelder. Hvis ikke, så må man bruke lastceller. Det går selvfølgelig, men det er betydelig mer knot. Å reise dit kan være veldig vanskelig. Derfor var jeg innom byen og leide et hus ved hjelp av https://rentola.no/ så jeg råder deg til å beregne tiden

slippern skrev (På 11.6.2023 den 17.50):

 

En mulighet er også og bruke en lys- eller ultralyd-sensor alt etter hva som passer best.

 

Basert på det du beskriver, ser det ut til at du vil lage et varslingssystem for postkassen din, uten å benytte mobildata. Dette er et spennende prosjekt!

LoRa er en god teknologi å vurdere for dette formålet på grunn av dens lange rekkevidde. Selv om dens rekkevidde kan bli begrenset av å være inne i en postkasse, som du nevnte, vil det samme problemet oppstå med mobilmodemer. Faktisk kan LoRa være en mer økonomisk løsning i forhold til mobildata, spesielt hvis du bor i et område med dårlig dekning.

Når det gjelder sensoren, hvis postkassen din har et eget lokk, kan en magnetsensor være den enkleste løsningen. Den vil registrere når lokket åpnes og kan sende deg et varsel. Uten et eget lokk kan ting bli litt mer komplisert. Lastceller, som måler vekt, kan brukes til å detektere post, men som du sa, det er litt mer innviklet.

Endret av momygml
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.