Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

KNX hjemmesentral/tavle/sikringsskap inspirasjon og tips


stili83

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er selv elektriker og bygget hus i 2017 hvor jeg bestemte meg for at jeg ønsket smarthus og landet på KNX anlegg siden jeg hadde lest at det var mest fleksibel mtp at man ikke var låst til bare et merke, og det skulle også være mest stabil i forhold til konkurrentene.

Endte da opp primært med Gira produkter og HomeeServer

 

Jeg bestemte meg for og sette bort programmerings biten, og senere heller lære meg sakte men sikkert litt av programmering både i ETS og HomeServer.

Selv tok jeg all installasjons jobb med kable trekking, kobling og igangkjøring, selv om jeg ikke hadde noen erfaring med KNX.

 

6 år senere virker alt som det skal og jeg begynner og få litt innsikt i både ETS og HomeServer samt QuadClient, for og gjøre enkle endringer osv.

 

Men når jeg prosjekterte anlegget så endte jeg opp med en Garo hjemmesentral som er 1240x1840mm (BxH).

Trodde dette skulle være evig nok med plass, men det har vist seg siden at med alle sikringer, KNX moduler og ikke minst med alle trafoene til diverse lys, at dette ble litt knapt som det sikker fremgår av bildene.🙄

 

Jeg har muligheten til og åpne vegg og sette inn et ekstra skap som er 400x1840mm (BxH) og åpne opp mellom skapene for og få bedre plass.

Problemet er bare at jeg sliter litt med og se hvordan jeg på best mulig måte kan omorganisere skapet slik at det blir minst mulig intern kabling og mest mulig oversiktlig.

 

Om noen kunne vært så snill og dele biler og inspirasjon av deres KNX hjemmesentra så hadde det vært fantastisk.

Om dere har tips om fagfolk som spesialiserer seg på dette, så kom gjerne med info om disse bedriftene også, så kan jeg ta kontakt for og muligens få dem til og lage en ny prosjektering for meg på hvordan tavlen kan omorganiseres 😇

 

Setter stor pris på alle innspill her, og forhåpentligvis blir sluttresultatet på hjemmesentralen like bra som resterende anlegg🤗

Bilde 16.02.2018, 17 20 28.jpg

Bilde 18.10.2018, 19 14 48.jpg

Endret av stili83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • stili83 endret tittelen til KNX hjemmesentral/tavle/sikringsskap inspirasjon og tips

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.