Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fredagsmysterium


Anbefalte innlegg

Her er et mysterie som jeg lurer på. På glasset i hagestue så ser vi gang på gang at det verken fryser til eller dogger på en flekk som er nærmest ellipseformet. Og denne flekken er på samme plass hver gang. Det er på utsiden det oppstår.

Akkurat nå er det -7 grader ute og 0 grader inne i hagestue. Mellom hagestue og stue er det en dør som er lukket og denne har 3-lags glass. Flekken er rett ovenfor døren ca 4 meter i fra.

En kan kanskje tro det er varmestråling? Men vinduene i stue er også frosset til og de har også 3-lags glass som i døren. Hvorfor fryser det på utsiden av disse, mens det ikke gjør det på et glass som er 4m unna?

image.png.4445bba663db1f20f7c2b825f1c7f1f1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt av det samme på et (av flere) paroramavinduer på hytta. Det er et vindu hvor det er et "belte" på tvers som ikke er duggete (gjerne på kvelden når funktigheten ute øker som følge av lavere temp), alltid på samme sted. Norsk produsent av kvalitetsvinduer. Jeg tror det er en glipp i produksjonen, noe coating som mangler uten at jeg har fulgt det noe videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (19 timer siden):

Gode isolerglass dugger mer på utsiden fordi de ikke slipper ut varme så punktering kan være en mulighet.

Hvor sannsynlig er punktering når det ikke er andre indikasjoner på dette? Normalt vil en jo få dugg på innsiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:

Hvor sannsynlig er punktering når det ikke er andre indikasjoner på dette? Normalt vil en jo få dugg på innsiden også.

Det vil jeg si ville vært veldig unormalt, med mindre du har dårlig inneklima/høy luftfuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.