Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Garasjeport og magnetsensor


axling

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg styrer garasjeporten min med en fibaro smart implant og får feedback fra en fibaro door sensor. 

 

1. Jeg har sett at flere har denne løsningen her inn, men hvordan har dere montert sensor/manget på porten? 

  Jeg finner ikke noe egnet sted å montere denne slik at jeg får stabil tilbakemelding. 

  Noe av problemet er også at når det er i lukket posisjon så er den ikke bestandig i nøyaktig samme posisjon. Det kan ha lagt seg is/snø som gjør at porten stopper 5mm før enn når det    ikke er slik. Fibaro sin sensor krever jo milimeter nøykatihet for å trigge. 

 

2. Er det noen som har fått til å lage device som har både control og status. Hadde vært fint å fått slått sammen smart implant med door sensor for en komplett device? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

axling skrev (7 minutter siden):

Fibaro sin sensor krever jo milimeter nøykatihet for å trigge. 

Jeg bruker Aqara sin magnetsensor og den har et slingringsmonn på et par centimeter. Så har aldri hatt problem med at den ikke detekterer port selv om magnet ikke havner like nærme hver gang.

Men uansett er jeg i ferd med å endre dette. Jeg har en esp32 med esphome som styrer porten og planen er å ha endebrytere også via denne istedenfor noe som skal gå via Home Assistant og derfra tilbake til esp32 noden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik tiltsensor på øverste dørbladet. Når det dørbladet er i nærheten av vertikalt registreres døren som lukket med mange cm slingringsmonn. Tilsvarende kan settes på nederste dørblad for å indikere åpent.

 

På mine porter ble det litt tilfeldig valgt magnetsensor for åpen og denne står på skinnen til portmotoren og funker supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

axling skrev (2 timer siden):

Jeg har sett at flere har denne løsningen her inn, men hvordan har dere montert sensor/manget på porten? 

Jeg har brukt en mikrobryter istedenfor. Den er montert slik at den er trykket inn når porten er igjen, og dermed også selvfølgelig åpen når åpen.

 

Jeg har koblet denne til inngang 2 på en Fibaro Smart Implant. Utgang 1 bruker jeg til å sende styringspuls til garasjeportmotoren som åpner eller lukker porten. Inngang 1 er koblet til en pulsbryter, slik at jeg har lokal kontroll i gangen, koblingsskjema for kanal 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for mange bra forslag 🙂

Fant selv også en løsning der det er brukt en door sensor der magnet et festet på en vanlig hengsel. Alt dette festet på selve porten. Hengsel vil tilte når porten er åpen. 

Enkel og billig løsning. 

image.png.efbbf924a1bfb8b44de5c466da2fd328.png

SveinHa skrev (1 time siden):

Jeg har en slik tiltsensor på øverste dørbladet. Når det dørbladet er i nærheten av vertikalt registreres døren som lukket med mange cm slingringsmonn. Tilsvarende kan settes på nederste dørblad for å indikere åpent.

 

På mine porter ble det litt tilfeldig valgt magnetsensor for åpen og denne står på skinnen til portmotoren og funker supert.

 

Hvor får du kjøpt en sånn? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik Vision tilt sensor, og er ikke helt fornøyd med den.. Syns den spiser batteri litt for fort, og jeg har opplevd flere ganger at den ikke rapporterer skikkelig. Den står godt plassert i nettverket, bare noen meter fra en repeterende node. 

 

Monterte i stedet en aqara dørsensor, og den fungerer utmerket. 

Enda bedre er det selvfølgelig å implementere fysiske brytere på et vis, men den jobben utsettes jo når aqarasensoren fungerer feilfritt. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ettersom jeg er på min tredje variant av garasjeport-kontroll tenkte jeg dele en ferdig oppskrift av hva jeg har endt opp med (og som ser ut til å virke stabilt og bra). Jeg vet i alle fall at jeg selv gjerne skulle ønsket at en slik var tilgjengelig for litt siden.

 

Løsningen er som skissert i figur nedenfor med Fibaro Smart Implant og 2 kablede magnet-kontakter for å registrere lukket/ åpen garasjeport.

 

image.png.94cb29c80de748b49fec9621f2109c2a.png

 

Jeg har brukt 2 magnetkontakter fra Aliexpress og byttet til en sterkere magnet for å være sikker på "god kontakt" (jeg syntes selve magnetene til Aliexpress var litt små og svake).

Wired Door Window Sensor Detector Magnetic Switch | Wired Door Sensor Nc - Mc-38 - Aliexpress

 

Disse fra kjell.com har litt sterkere magnet, men jeg syntes de ble litt for store og klumpete (de fra aliexpress var nesten usynlige og har samme type magnet-switch så de bør være like bra).

Magnetkontakt NC - Detektorer, sensorer og annet tilbehør | Kjell.com

 

Jeg valgte å montere magneten der frikoblingsdelen for porten møter skinna med kjede. Da sitter magneten ca 1cm fra skinna der jeg monterer magnet-bryterene, henholdvis på øvre og nede posisjon for port (dvs posisjon for åpen og lukket port). Magnetkontaktene kobbles så til IN1 og IN2 på Smart Impant.

 

Jeg brukte tidligere Fibaro z-wave kontakter for posisjon på port, kobblet til selve porten og dette fungerte ikke 100%. Dels var det vanskelig å sikre god kontakt mellom magnet og sensor, dels tror jeg batteriene var litt sensitive for sterk kulde og dels hendte det at jeg glemte å skifte batteri (og dessuten er den nye løsningen ca 900 kr billigere). Jeg har derfor større tro på kablede magnetkontakter.

 

Deretter kobbler man kabel til OUT1, og du får således 3 ledninger som skal kobbles til garasjeporten; PWR, GND og PUT1.

 

Start med å kobble til PWR + GND og inkludere Smart Implant i ditt system. Vent med å kobble OUT1 så unngår du at garaporten kjører opp og ned mens du konfigurerer.

 

Konfigurer Smart Implant som følger:

  • Paramter 20 = 1 (magnet-contact down = normally open)
  • Parameter 21 = 1 (magnet-contact up = normally open)
  • Set input1 and input2 as NoOperationPossible (decoupe input & output switches)
  • Output 1 = Output 2 = normally open
  • Parameter 156/ 157 = 3 (0.3s pulse)
  • Parameter 150/151 = 50 (fully closing gate) - input sensitivity parameter

 

Når alt dette er gjort kobbler du til OUT1 og tester at alt ser ok ut.

  • OUT1 skal da virke som en impuls-bryter som automatisk slås av og sender en åpner/ lukker impuls
  • IN1 skal være 'on' når porten er lukket og 'off' ellers
  • IN2 skal være 'on' når porten er åpen og 'off' ellers
  • IN1, IN2, OUT1 og OUT2 skal være helt uavhengige av hverandre, dvs endring på en skal ikke påvirke de andre

 

Jeg har videre laget en egen tilstand for garasjeporten (definert og drevet i HomeAssistant config-fil)

  • Open om IN2=On og IN1=Off
  • Closed om IN1=On og IN2=Off
  • Moving om IN1=Off og IN2=Off
  • Error om IN1=On og IN2=On

 

Om noen ser noe forbedringspotensiale er det fint med ideer og innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar ein magnetkontakt omtrent som denne her, kopla mot inngang på ein NodeMCU. Det fungerer bra til indikering. Funksjonen blir som ein Fibaro Smart Implant, men ein god del billigare. Eg brukar derimot ein Smart Implant til å trigge åpning/lukking, då NodeMCU viste seg å av og til trigge utilsikta opne/lukke (sette utgang høg).

Hos meg er porten nokså presis når det gjeld å "treffe" med magneten. Har du meir unøyaktigheit kan du som fleire har nevnt bytte ut magneten med ein sterkare slik at kontakten vil trigge også ved litt avvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.