Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ChatGPT er bannlyst i HA forumet


Anbefalte innlegg

Jeg er prinsipielt enig. Spesielt når vi ikke vet om det er AI eller ikke.

 

Forskjellen kan være stor.

 

Jeg har vært vitne til flere tilfeller hvor svar fra AI har grunnleggende mangel på kunnskap eller praktisk erfaring. Svaret kan være teknisk korrekt, men allikevel ikke fungere som tenkt. Eller direkte feil men allikevel overbevisende.

 

Som et minimum bør tekst/kode fra AI løsninger tydelig merkes som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Thorbjørn said:

Eller direkte feil men allikevel overbevisende.

Ja. AIs evner til å lage overbevisende tekst er dessverre helt uavhengig av innhold. Det gjør AI-svar verre enn det meste annet ved å kamuflere feil. Mennesker som gir feil svar vil oftere avsløre seg selv gjennom språk eller andre hint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (7 timer siden):

Noe å tenke på her også, kanskje?

Det kan godt være, AI er jo bannet fra ganske mange fora etter hvert.

Foreløpig er det ikke den største utfordringen vi har, men det kan jo absolutt bli det.

 

Jeg synes jo det er litt stilig at ChatGPT korrigerer sin egen kode, men da må du vite at det er feil først og si i fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 minutt siden):

Jeg synes jo det er litt stilig at ChatGPT korrigerer sin egen kode, men da må du vite at det er feil først og si i fra...

Samme med google translate, den har en del hårreisende feil og de jeg har rapportert har blitt fixet kjapt. En jeg IKKE har rapportert er den engelske oversettelsen av "skvallerkål" ;-) (hvor er smileyene blitt av?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (10 minutter siden):

Samme med google translate, den har en del hårreisende feil og de jeg har rapportert har blitt fixet kjapt.

Forskjellen er vel at ChatGPT ikke er noen andre som fikser, det er AIen selv som håndterer det forløpende. Men det beste hadde jo vært om den hadde gjort riktig fra begynnelsen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AI som chatgpt kan være ett godt verktøy under forutsetning at leseren/konsumenten har kompetanse til å bedømme det man får severt.

 

Nå har diverse nyhets-"byråer" brukt bots/ai i lengre tid, med mere og mindre dårlig merking.

Og det har de kommet seg unna med helt til nå, da vi omsider får en helt nødvendig debatt.

 

Når jeg blar fort igjennom dagspressen så er det artikler som "helt forferdelig avføring", "den beste stillingen med mikropenis", "avslør [de med dyssosial forstyrrelse] på julebordet" og sykepleieren som har seg med mange titt og ofte.

Det spiller ingen rolle om dette bambuset er skrevet av ett menneske eller ikke.

 

Vi er i ferd med å få et samfunn som er mindre og mindre faktabasert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (10 minutter siden):

... og vi har aldri hatt så god tilgang på fakta før. Rart. 😞 

Og så er det jo også et spørsmål hva som er fakta og ikke bare politikk (men den diskusjonen skal vi vel ikke ta her...men det er viktigere enn noen gang å drive kritisk tenking...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Må sei eg digger CharGPT til programering i Node-Red iallfall, har hjelpt meg masse til å gjøre om mange og tungvinte system (som eg selv har satt sammen) om til noen få noder 🙂

 

Ett eksempel er temperatur kontroll nodene som kan lastes inn i Node-Red, har prøvd mange og har måtte ty til "rare" grep for å få de til å virke i alle tilfeller som f.eks å sitte SP til 1 og tilbake til valgt SP for å få den til å gi ut om den skal slå på varmen eller ikkje.

 

Før ChatGPT, hysteresis node (temp-control) som ikkje alltid vil virke uten litt hjelp...

image.thumb.png.38fcd175fea9f7efe856779b9123c1c7.png

 

Etter ChatGPT gjør function noden (temp-control) jobben bedre og med bruk av færre noder.

image.thumb.png.861675fab9b595ced1e012fe9efd4f48.png

 

Litt av samtalen med ChatGPT 🙂

image.thumb.png.67b1d11f01ac9df67ec0de610a299985.png

 

Som ein annen sa, så lenge det merkes at ChatGPT har vært innvolvert så synes eg ikkje den bør bannes 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.