Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart "speil", noen som har laget?


Anbefalte innlegg

Kom akkurat over ett forum for dette og må si det frister veldig å slenge noe slik opp på badet. Trenger jeg virkelig det? Nei. Er det for kult og derfor trenger jeg det? ja! Det er ikke ofte jeg speiler meg, men står jo der noen minutter om morgenen så da er det jo greit å ha litt nyttig info og ellers kule gadgets på det. 

 

Ser mange bruker plexiglass med "two way mirror" effekt, så monteres en skjerm bak der med tilhørende elektronikk. Lurer på om noen har fått fatt på tilsvarende glass i Norge? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, xibriz said:

Jeg så en kar på Reddit som bruke plexi og slik sølvsolfilm til bil. Det så veldig bra ut. 

 

Jeg har det på listen over alt jeg ikke har bruk for men har lyst til å prøve :D

 

Problemet med denne løsningen er at det ofte er lite lys som trenger gjennom fra baksiden og lite lys som reflekteres fra selve speilet.
Selv skikkelige to-veisspeil har ofte problemer med at de er veldig mørke.

I tillegg får du ofte sirkusspeil effekt siden det er vanskelig å få akryl til å ligge helt flatt i en ramme.

Jeg har også sett på muligheten for å lage dette, men sist jeg sjekket priser lå de på rundt 2000,- inkl mva. kr for rundt 30x60 cm om jeg ikke husker helt feil. I tillegg er de billige variantene ofte kjukke og tunge. Den lokale glassmesteren hadde kun to-veis som var 8mm tykke. 

Men jeg ser at det er en fyr på forumet til https://magicmirror.builders/ som får tak i gode speil til ganske rimelige priser når de bestiller i bulk.
Om du har planer om å besøke københavn i nærmeste fremtid selger de noen billige speil hos http://www.interglas.dk/6mmspion_spejl-p-878.html
Men de sender ikke i posten/DHL :\ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg et "to veis speil\vindu" i glass fra en glassmester til 50% (pga det var noe de ville bli kvitt eller noe).

Problemet er at speilet er alt for mørkt, så blir ikke like god speileffekt som ønsket. :P

 

Her ser det ekstremt mørkt ut, men det er pga jeg knapt har lys i gangen nå. :P
ellers er det ikke koblet til for øyeblikket, men kjøres på en raspberry pi på 24" skjerm

Db53mst.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lagrer en nå, har alt på plass mangler bare speil. Det blir str 80x60cm, fikk flere tilbud rundt 2000-2500kr (opp til 5000).

Ting er at ingen har den på lager så at jeg kan få se om det "ser" fint ut, vil ikke at den blir for mørkt sånn som @merko sier. Kan du ta en bilde med skjermen på?

 

Ellers vil jeg også delta i en mini-Powerbuy om det kan gjøres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man sparer noe særlig med Powerbuy på slike. Grunnen er jo at de er ekstremt tunge (om det er ordentlig glass). Frakt + nødvendig pakking ol, vil fort bli en del tenker jeg. Da tror jeg man vil få det billigere hos lokal glassmester eller lignende.. men for all del, verdt et forsøk :)

 

Kan se om jeg kan få knipse bilde imorgen. må få bytte pære slik at det er litt normal lys i gangen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

makes sense. Ting er at ingen i nærheten av Bergen har det på lager, de alle bestiller fra fabrikk så det er ikke mulig å få se dette før bestilling.

Jeg har bedt flere om de kan ta en bilde med en mobil bak av speilet noe ala android-mirror-01-small.jpg?1448302289

 

 

bare for å se om det er brukelig, men ingen kunne dette. I tillegg har ingen teknisk informasjon om gjennomsiktighet/index osv. Tror at ingen vil bruke mye tid for en bestilling som er "bare" 2000kr. Men for meg blir det ikke en billig feilkjøp (jeg må nesten kaste det hvis det fungerer ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tenkte å mekke dette speilet først, kan sikkert bare bruke samme film på smartspeil.

Oppskrift på alt sammen lenket opp: 

http://www.wikihow.com/Make-an-Infinity-Mirror

 

Speilfilm: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=WS2812B&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XMirror+Film&_nkw=Mirror+Film&_sacat=0

Endret av Shetani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.