Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant - økende diskforbruk uten grunn...?


Anbefalte innlegg

Har lest meg opp og ned på dette, men foreløpig ikke kommet til noen løsning. Kjører HA OS på en RPI4 med ekstern SSD disk. Har et ganske enkelt oppsett med noen få integrasjoner og ca 15 Zigbee på ZHA. Utfordringen er at diskforbruket øker mer enn antall noder skulle tilsi. Sikkert med 100mb om dagen. Har også kjørt "recorder" og slettet historikk +7 dager uten effekt.

 

Leser på div kilder at det kan være rester av containere som ligger og tar opp plass. Utfordrignen er at Portainer ble tatt ut som addon for noen versjoner siden, og jeg da ikke skjønner hvordan jeg kan få tilgang til kontainer-ne. Når jeg bruker SSH gjennom HA så ser jeg vel bare HA-containeren? Noen andre som erfarer det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du brukte recorder.purge så må du ha med parameteren "repack" for at databasefilen skal krympe i størrelse.

Ellers er det vel recorder database og loggfil som er det som er mest åpenbart. Det kan jo være loggfil i noe annet enn HA. Det sjekker du i loggen og velger kilde øverst til høyre.

Har du Samba innstallert? Der kan du se hvilke filer som har vokst seg store.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt denne guiden med hell https://community.home-assistant.io/t/how-to-keep-your-recorder-database-size-under-control/295795

Du må da gjøre noen SQL spørringer for å få sortert entities som tar størst plass.

 

Jeg fant ut at Tibber Pulse og Aeotec Multisensor gjør spørringer mot databasen relativt ofte. Disse spørringene kan derfor filteres vekk hvis du ikke bruke de.

 

recorder:
  purge_keep_days: 5
  include:
    entities:
      - sensor.multisensor_bad1etg_humidity
  exclude:
    domains:
      - automation
      - updater
    entity_globs:
      - sensor.weather_*
      - sensor.current_*_xxx
      - sensor.multisensor_*_illuminance
      - sensor.multisensor_*_humidity
      - sensor.multisensor_*_air_temperature
      - sensor.multisensor_*_ultraviolet
      - sensor.multisensor_*_battery_level
      - sensor.voltage_phase*_xxx
      - sensor.vtr500_*
    entities:
      - sun.sun
      - sensor.average_power_xxx
      - sensor.power_factor_xxx
      - sensor.accumulated_consumption_current_hour_xxx
      - sensor.accumulated_cost_xxx
      - sensor.power_xxx
      - sensor.detection_fps
    event_types:
      - call_service
      - pyscript_running
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.