Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Økonomi i solcellepanel


Anbefalte innlegg

Det er i vinden med solceller på taket. Men er det økonomisk? 
Definitivt mer økonomisk enn å bruke midlene på noe som ikke gir avkastning, men om man potensielt vil ha avkastning kjøper man ikke solcellepaneler - da handler man verdipapirer, fond eller eiendom. (Historisk i alle fall). 

Solceller tilfører boligen en verdi i et potensielt salg og man får en relativt langvarig garanti på paneler og arbeid utført. 
Man får også redusert strømregningen i de månedene man produserer. 
Noen har også kjøpt batterier til å lagre og bruke strøm i gunstige tidspunkt, dit er ikke samfunnet kommet helt enda mtp løsninger osv, men det kommer for fullt.


Andre som sitter på gjerdet eller har valgt å hoppe av? Hvilken side hoppet du på?
Det er muligens opprettet i feil del av forumet, menmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmedude skrev (9 timer siden):

Andre som sitter på gjerdet eller har valgt å hoppe av? Hvilken side hoppet du på?

Jeg sitter på gjerdet. Dess flere som innstallerer solcellepanel, dess mer sparer jeg med billig strøm når det er sol. Så jeg er med på fordelene uten å ta investeringen. Og for de som innstallerer solcellepanel så blir gevinsten lavere dess flere andre som gjør det. Det kan bli for stor produksjon i perioder og det er noe som allerede nå er blitt en bekymring for de som skal regulere kraftproduksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal begynne å hente inn tilbud til våren når jeg får målt opp aktuelt tak ordentlig (kjøpte eiendommen i november). Usikkert om det blir investert i år, eller om jeg venter litt. Jeg synes utenpåliggende anlegg er stygge og er ikke helt overbevist av de integrerte systemene man får nå, men jeg må prøve å få studert dem i virkeligheten. For meg er muligheten for å fungere offgrid viktig, men det er ikke helt "standard" enda så det er litt vanskelig å få oversikt over mulighetene. Og så var det prisen da, rundt 20kwp pluss offgrid blir ikke akkurat billig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, thoralex said:

Jeg synes utenpåliggende anlegg er stygge og er ikke helt overbevist av de integrerte systemene man får nå,

Helt enig. Jeg har to anlegg, det ene fyller taket nesten helt ut og ser relativt bra ut, men det andre fyller ikke helt, (nesten etter forskriftene) og det er ikke pent.

Forskiftene sier at det skal være én meter ledig ut mot gavl og 60 cm ved møne (når det er paneler begge veier).  Det blir ikke pent. 

"Solcelletakstein" var høyt oppe på ønskelista, men det viste seg at effekten er noe dårligere og prisen noe høyere, så droppet det.

Har hatt det ene anlegget siden slutten av september 22. De siste septemberdagene ga god effekt, oktober gikk så vidt i pluss (litt over husets forbruk), november, desember og januar gir svært lite. Med snø på panelene blir det null.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (28 minutter siden):

oktober gikk så vidt i pluss (litt over husets forbruk)

Men det er vel fordi du har en såkalt "solstrømkonto", kanskje?

Jeg har lest litt på disse sine betingelser og klarer ikke å se at dette er bærekraftig. Det virker som om dette er noe de bruker for å kapre kunder og tar en kostnad med det. Men hvor lenge kan det vare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, stigvi said:

Men det er vel fordi du har en såkalt "solstrømkonto", kanskje?

Nei, har ikke noe slikt. Velger forløpig å selge overskudd.

 

......

Bør kanskje nevne;

Elektriker somlet vel å lenge men å melde inn plusskunde og ble derfor ikke godskrevet for produksjon.

Var selv opptatt med å montere anlegg nr 2 og oppdaget derfor ikke dette før faktura kom og ikke noe var godskrevet.

Hvis plusskunde ikke er registrert i Elhub, da fungerer det ikke. 

Så derfor:

Logg inn på Din side på Elhub (m/Bankid) og sjekk at Målepunkttype er satt til Pluss.

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, stigvi said:

Jeg har lest litt på disse sine betingelser og klarer ikke å se at dette er bærekraftig.

Ser at noen setter inn på solkonto når prisene er lave og henter ut til samme pris når prisen egentlig er vesentlig høyere. Kan nok være lønnsomt for den enkelte men neppe for strømselger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har der jo vært forsvinnende lite sol de siste 3 mnd og solen står så lavt at jeg mister rundt halvparten av tilgjengelig sol men likevel holder solcellene liv i huset i 8-9 timer på en fin dag.

 

Siden mitt 8.1kWp anlegg med 26kWh LiFePO4 batteri er litt i lavprissjiktet med egendesign og egeninstallasjon så blir det nok en del gunstigere for meg enn de som må kjøpe alt fix ferdig men fra anlegget ble satt i drift 1. mai 22 og ut året har det tjent inn rundt 11% av investeringen og det synes jeg er bra.

 

Strømprisene skal ikke ned og strømstøtten er midlertidig (nåja, det var jo momsen og...) så det er riktig vei å gå... men den billigste strømmen er jo den som ikke brukes og der har de fleste et kjempepotensiale.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kaste inn noen tall så skal Otovo ha 150' for installasjon av ca 4kWp / 16 paneler

Solcellespesialisten ca 100'.

I underkant av 4000kwh produsert årlig, så pris på ferdig installasjon varierer veldig. Jeg kjenner ikke til noen av disse i noen grad annet enn otovo har en del medieoppmerksomhet.

Var det snakk om rentefritt lån på solcelleinstallasjon eller var det bare en våt drøm fra Venstre? Leasing er jo også en interessant tanke så lenge man pr år tjener inn mer enn leasingen så har man 100' / 150' til andre investeringer... 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.