Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ønsker tips til nettverksskap


Anbefalte innlegg

Jeg har fått lagt inn ny fiberkabel i kjelleren, og ønsker å samle nettverksutstyret på én plass.  For øyeblikket henger nettverksutstyret i et Kiwi handlenett   Har en UDM, en Synology NAS, en liten server og en UPS, samt lurer på å få inn en PoE switch for bruk til kameraer utendørs etter hvert.  Ser etter et greit nettverksskap som ikke koster en formue og som ikke bygger enormt på veggen.  Jeg antar jeg bør ha et 12U-skap.

 

Ønsker tips til valg av skap.  Og gjerne litt inspirasjon til hvordan jeg kan legge opp skapet i en miks av 19" utstyr og "annet" utstyr (hjemmesentral fra Altibox, Synology NAS etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over et 12u skap på Facebook marketplace for en hundrelapp, men finn pleier også ha litt å by på om du bor i mer sentrale strøk.

 

Mitt ser foreløbig slik ut:

20230127_132250.thumb.jpg.517a831478739c95914d55f6c701439d.jpg

 

Øverste hylle er router og en liten switch til privat nett. Under er patchpanel, så en 24-port switch til IOT-nettet. Under det er to raspberry pi med home assistant og pi-hole, disse skal få en mindre 1U hylle rett under switchen. Nederst er en gammel modifisert ups med større batterier, og plass tiltenkt en NAS. Litt overdimensjonert akkurat nå, men jeg flytter om et par månder og legger opp til å kable mest mulig i nye huset så da fylles det opp litt. Venter på 20cm  patchkabler også, så blir det litt ryddigere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant. Har en gammel desktop-PC som jeg bruker som server, så den bygger ikke stort. Ellers blir det vel en og annen Raspberry Pi til mer spesifikke tjenester ved behov. 🙂

 

Etter en del søking endte jeg med et Toten skap fra AV1shop.no: https://av1shop.no/produkt/rack-skap-19-12u-m-glassdor-for-vegg-toten/

 

Dette blir i hvert fall en vesentlig oppgradering fra nåværende "nettverksskap". 😄

 

IMG_0082.thumb.jpeg.0ca7180da60d86ba92c6672e12af8962.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.