Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mill Panelovner - Oppdateringsfrekvens på strømforbruk


Anbefalte innlegg

Jeg har en oversikt i mitt Home Assistant-oppsett som viser strømforbruk på ulike kilder per time.

Disse stables i grafen med ulike farger, før jeg legger sammen alle kjente forbrukere, for så å trekke disse fra totalen og vise denne som "Rest".

Panelovnene fra Mill lager krøll, da de oppdaterer kun 1 gang per time (ofte 5-6-7min over hel), men ikke alltid. 

Når de hopper over en time blir forbruket påfølgende time doblet i min fremstilling.

Noen som vet om man kan få raskere frekvens på disse avlesningene?

 

Kl 12:00 inntreffer et eksempel på dette her, hvor PO (PanelOvner) ikke oppdateres i timene før, og blir veldig høye i time 11 og time 13, og kunstig lav i 12.

image.png.ee5687c263d70fcb60d3ab5ed41bf3cc.png

 

Her vises synderen, hvor oransje er PO i fremstillingen over:

image.png.da56444a673f50438012f4492f3c59fc.png

 

En annen irriterende ting er at alle mine Mill-ovner, både G2 og G3 resetter kl 01 isteden for 00:

 

image.png.3099d97ec558fba69297618fbc8c56ac.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (På 30.1.2023 den 7.06):

Sett opp egen sensor basert på power entiteten.

 

Først lager du en riemann sum helper, og deretter en utility meter med riemann sum helperen.

 

Da skal du få sanntidsdata som stemmer 🙂

 

Hvilken entitet tenker du på ? Jeg får 3 stk per ovn, en climate og 2 sensorer (den ene heter daily og oppdaterer hver time-ish. Det er denne som er brukt over, den andre yearly) Under vises kun year, men day er identisk.

 

image.thumb.png.9e761ac75fac210c0f94400fe52869d3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med cloud får jeg daglig/årlig forbruk. Lokalt får jeg antall watt (ikke kwh) som jeg kan bruke til å beregne kwh. Jeg har aktivert PID på mine gen 3 ovner, og beregningen av kwh er vanskelig siden de spretter opp/ned hele tiden, men gir likevel et ok estimat. Lokalt fungerer kun med gen 3.

 

Ser ut til at Mill jobber med saken for å gi oss dette med lokalt api:

https://github.com/Mill-International-AS/Generation_3_REST_API/issues/4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, LaStrada said:

Med cloud får jeg daglig/årlig forbruk. Lokalt får jeg antall watt (ikke kwh) som jeg kan bruke til å beregne kwh. Jeg har aktivert PID på mine gen 3 ovner, og beregningen av kwh er vanskelig siden de spretter opp/ned hele tiden, men gir likevel et ok estimat. Lokalt fungerer kun med gen 3.

 

Ser ut til at Mill jobber med saken for å gi oss dette med lokalt api:

https://github.com/Mill-International-AS/Generation_3_REST_API/issues/4

Har du testet hvor nøyaktig Watt forbrukes som raporteres fra ovnene er? Min erfaring er at det virker ganske nøyaktig så lange ovnen er helt av eller helt på. Dersom den jobber med redusert effekt, så ser det ut som om Watt-forbruket som rapporteres er litt "off".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LaStrada skrev (8 timer siden):

Med cloud får jeg daglig/årlig forbruk. Lokalt får jeg antall watt (ikke kwh) som jeg kan bruke til å beregne kwh. Jeg har aktivert PID på mine gen 3 ovner, og beregningen av kwh er vanskelig siden de spretter opp/ned hele tiden, men gir likevel et ok estimat. Lokalt fungerer kun med gen 3.

 

Ser ut til at Mill jobber med saken for å gi oss dette med lokalt api:

https://github.com/Mill-International-AS/Generation_3_REST_API/issues/4

 

Selv med en Riemann Sum Integral-helper? Og metode "Left" ? 

Jeg oppnår god nøyaktighet på veldig aktive effektmålere med dette.

 

 

Thorbjørn skrev (På 1.2.2023 den 12.01):

Hmm. Jeg har en egen power sensor fra Mill Gen 3 pluggene jeg har. Disse har jeg koblet til lokalt fra HA. Hva har du og hvordan er de koblet opp?

Kan det være at power sensoren er deaktivert?

 

Capture.PNG.3a012c105b1018d001c1d84e9dd2e2ac.PNG

 

Jeg har ikke denne sensoren, men skjønner da metoden du foreslår, bruker samme tilnærming på andre enheter.

Siden jeg har endel Gen2-ovner antar jeg dette ikke er en farbar vei for meg.

 

Jeg har jo heller ikke noe veldig godt begrunnet behov heller, annet enn at det er irriterende når et par kWt allokeres til feil time i visningen min.

På sikt har jeg vurdert å leke med lastbalansering for hele huset, og da ville jeg hatt behov for en mer nøyaktig og "live" måling. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.