Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Rekkehus - Starte enkelt med RBP + OpenHAB?


tjwesterby

Spørsmål

Heisann,

Lest litt på forumet og fant ut at det bare var å melde seg inn. Har ett rekkehus hvor jeg har lyst til å gjøre litt enkel automatisering. Vi snakker styring av en del lamper inne og ute og muligens noen downlights på soverommet, en elektrisk markise, pluss overvåkning av temperatur i en del rom i første omgang. Dette begynte med at jeg ville ha en enkel måte å overvåke temperaturen på i forbindelse med ølbrygging og gjæring, og jeg har begynt å se mulighetene sakte med sikkert. 

Fra før er det såvidt jeg vet, ett par taklamper som kjører ZWAVE det eneste jeg må ta i betraktning da resten er standard lamper plugget i veggen.

 

I utgangspunktet ble jeg tipset om å kjøre en Raspberry Pi med OpenHAB, men ser at det finnes ørten forskjellige muligheter. Vil helst ha noe jeg kan styre fra ett enkelt touchpanel på veggen og fra mobil, men som også kan "vokse" med interessen. Er RBP + OpenHab + Philips Hue stedet jeg bør starte for lyskontroll? Eller er det helt på vidda? Hva er evt enkleste måte å få kontakt med ZWAVE og markise på? Markisen har en veldig enkel fjernkontroll, men tror det er RF den kjører på.

TJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Du kan kjøre flere protokoller, OpenHAB tror jeg er veldig greit, men aldri prøvd det selv. (Tror det krever en del "manuell koding", hvis du liker sånn) Domoticz er et enklere alternativ. Begge er OpenSource med bred støtte for protokoller og enheter.

 

standard-lamper plugget i veggen kan du slå av/på med stikkontakt-dingser

av/på: http://www.clasohlson.com/no/Z-wave-TKB-TZ68G-fjernstrømbryter-på-av/36-5741

dimmer: http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-TKB-TZ67G-dimmer-fjernstrømbryter/36-5743

 

Hue har jeg ikke erfaring med, men de som bruker det sier det er greit. Dog, siden du allerede har Z-wave i lys hos deg ville jeg startet med Z-wave, et interface koster ikke mye, 3-400 kroner for UZB1. https://www.z-wave.me/index.php?id=28

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar Evelen. Ideelt sett vil jeg også dimme lampene, derfor jeg var inne på Hue egentlig. Er kun en eller to taklamper som kjører på Z-Wave. Og siden jeg har en samboer så tenker jeg at WAF teller ganske mye inn her, dvs minst mulig utenpåliggende bokser osv. 

Kanskje jeg må se på Domoticz også, OpenHAB virker fleksibelt men som du sier, en del jobb å få det opp å kjøre... 

Virker som jeg kan kjøpe interfacet Razberry til RBP for å ha støtte for zwave ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
38 minutter siden, tjwesterby skrev:

Er RBP + OpenHab + Philips Hue stedet jeg bør starte for lyskontroll?

Jeg hadde gått for Z-wave istedenfor Hue, men det er smakssak. OpenHAB er et veldig kraftig program, men har en forholdsvis bratt lærekurve. Det finnes andre løsninger som er enklere, f.eks. Domoticz.

 

... og jeg kan ikke la være å si at HomeSeer finnes, selv om det har en høyere kostnad. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
38 minutter siden, Evelen skrev:

Du kan kjøre flere protokoller, OpenHAB tror jeg er veldig greit, men aldri prøvd det selv. (Tror det krever en del "manuell koding", hvis du liker sånn)

OpenHAB2 krever lite manuell koding.. du kan fortsatt (og må dersom du skal over i avanserte saker) men kan også brukes fullt ut med grafisk oppsett, HabPanel er også et bra(og gratis) grensesnitt for openHAB som konfigureres via drag and drop prinsipp.

 

34 minutter siden, tjwesterby skrev:

 OpenHAB virker fleksibelt men som du sier, en del jobb å få det opp å kjøre... 

 

Dersom du tenker på å kjøre på RPI3 så tar det ca 20 min å få satt opp selve OpenHAB og det er stort sett i nedlasningstid... openHABian er et selvkonfigurerende image til RPi som gjør "alt" selv. Plug-in manager er også bra og selvkonfigurerende. Du legger inn hvilken port for eks UZB1 er koblet til, og så dukker enheter opp i inbox-en,

 

34 minutter siden, tjwesterby skrev:

Virker som jeg kan kjøpe interfacet Razberry til RBP for å ha støtte for zwave ihvertfall..

Anbefaler UZB1 ettersom du da kan flytte den til en annen maskin dersom du vokser ut av RPi-en.

 

35 minutter siden, tjwesterby skrev:

Takk for svar Evelen. Ideelt sett vil jeg også dimme lampene, derfor jeg var inne på Hue egentlig. Er kun en eller to taklamper som kjører på Z-Wave. Og siden jeg har en samboer så tenker jeg at WAF teller ganske mye inn her, dvs minst mulig utenpåliggende bokser osv. 
 

Mikromoduler til Z-Wave lar seg gjemme ? Også finnes det noen kjekke Z-Wave pærer som kan brukes.

 

Personlig bruker jeg OpenHAB2(oppgradert denne uken, veldig fornøyd) med RFXTRX433 og RFLink til 433MHz radio kontroll, UZB1 til z-wave , Philips Hue til lys på et av rommene(ikke veldig fornøyd) og div annet til ymse duppeditter.

 

Det finnes mange brukende system, det faller stort sett på smak og behag, og i noen tilfeller (HomeSeer ?) lommebok.... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei igjen, her var det mange gode svar! 

@Lazarus Noen spesielle zwave pærer som anbefales til vanlige gulvlamper? Ser ut som UZB1 koster typ 320 kroner fra proshop, virket VELDIG billig, men også da tydeligvis kurant sted å starte for å se om jeg får liv i ting. Med de 433mhz dippeduttene, kan man da feks styre nexa brytere osv, hvis man ønsker å teste ut diverse ting? 
Tar gjerne linker hvis det er steder som er bedre enn andre å handle fra :)

Har som sagt en fjernkontroll til markise, er det noen lur måte å gå frem på for å finne ut type, koder osv? Den var der da vi flyttet inn, og selvfølgelig vil jeg gjerne ha den inn i ett system for å lage scenarioer osv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, tjwesterby skrev:

 Noen spesielle zwave pærer som anbefales til vanlige gulvlamper? 

Jeg har ikke testet dem selv, så har ikke så mange anbefalinger der dessverre...

 

1 time siden, tjwesterby skrev:

Med de 433mhz dippeduttene, kan man da feks styre nexa brytere osv, hvis man ønsker å teste ut diverse ting? 

Ja, Nexa er støttet. det varierer med støtte for andre enheter alt etter hvilken enhetdu går for.

Alternativene jeg har vært borti er Tellstick Duo, RFXTRX433e og RFLink.

Tellstick Duo låste seg en del i mitt system(gikk via en windows service med API), RFXTRX433e fungerer bra og er i bruk daglig, RFLink har enda flere enheter støttet, og tvinger deg ikke til å velge/velge bort noen protokoller + at den støtter andre frekvenser. Det eneste minuset med RFLink er at det ikke er noen god plugin til OpenHAB, enda. ?

 

1 time siden, tjwesterby skrev:

Har som sagt en fjernkontroll til markise, er det noen lur måte å gå frem på for å finne ut type, koder osv? Den var der da vi flyttet inn, og selvfølgelig vil jeg gjerne ha den inn i ett system for å lage scenarioer osv :) 

RFLink sier ifra dersom den mottar signalene og kjenner til protokollen. men enkleste måte er Google... søk på merke og modell og rf protocol for eksempel.

Ofte er frekvens merket på boksen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, tjwesterby skrev:

Etter mye lesing står jeg nå mellom Domoticz, openhab og Home Assistant. Sistnevnte får mye positiv feedback, men er det noen nevneverdige pros Og cons mellom disse for en nybegynner ?

 

Gå for openHAB av disse grunnene:

  • Utrolig kraftig og fleksibel løsning.
  • Bunnsolid når du først har fått den konfigurert og bare lar den putre å gå (uten fikling! ?).
  • Støtter det meste av protokoller og teknologier og nye ting blir lagt til hele tiden.
  • Utviklingen skjer i høyt tempo med et stort og hjelpsomt samfunn i ryggen.
  • iblis bruker det. 
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 minutter siden, iblis skrev:

iblis bruker det. 

?

OK, hvis du ikke skal bruke HomeSeer, så er det faktisk en god grunn! ;) 

 

 

... jeg bare vil si at fordelene med openSource-prosjektene er jo at du kan prøve dem alle sammen, og se hvor enkle de er. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutter siden, Moskus skrev:

1f606.png

OK, hvis du ikke skal bruke HomeSeer, så er det faktisk en god grunn! ;) 

 

Ja, jeg skulle egentlig gjort det om til:

  • iblis bruker det. Og han har prøvd ALT inkludert HomeSeer.

 

?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fantastisk, da blir det nok til å melde seg inn i @iblis sin sekt og prøve ut OpenHAB gitt :)

Men, av ren nysgjerrighet så demonterte jeg bryterpanelet på veggen for å dobbeltsjekke at lampen jeg tenkte på var Z-Wave, og det var den selvfølgelig ikke... Lampen er styrt av Xcomfort ser det ut som. Endrer det noe på inputen over? Funderer også litt på om jeg bare skal kjøpe noen nexa veggkontakter for å prøve meg frem og leke litt, er det samme hva jeg kjøper? 

Ser også at Clas har tilbud på noen Cotech varianter - http://www.clasohlson.com/no/Cotech-Smart-Home-fjernstrømbryter-3-pack-/36-6010 
Er det i det hele tatt noe poeng for å teste litt, eller kan jeg bare glemme å få noe vettugt ut av det?

 

TJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 minutter siden, tjwesterby skrev:

Ser også at Clas har tilbud på noen Cotech varianter - http://www.clasohlson.com/no/Cotech-Smart-Home-fjernstrømbryter-3-pack-/36-6010 

Cotech Smart Home virker ikke med de fleste mottakere. hvis jeg ikke husker feil.

Hvilken 433MHz enhet har du? Det fleste virker med alle nexa enheter, så definitivt det tryggeste valget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, iblis skrev:

 

Gå for openHAB av disse grunnene:

  • Utrolig kraftig og fleksibel løsning.
  • Bunnsolid når du først har fått den konfigurert og bare lar den putre å gå (uten fikling! 1f601.png).
  • Støtter det meste av protokoller og teknologier og nye ting blir lagt til hele tiden.
  • Utviklingen skjer i høyt tempo med et stort og hjelpsomt samfunn i ryggen.
  • iblis bruker det. 

Er det mulig å bruke openHAB for FirmWare oppdatering av Z-Wave enheter (f. eks. HomeSeer har en slik mulighet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutter siden, hkmod25 skrev:

Er det mulig å bruke openHAB for FirmWare oppdatering av Z-Wave enheter (f. eks. HomeSeer har en slik mulighet)?

 

Nei, dette har ikke blitt implementert enda, men det er laget en feature request for å implementere kommando klassen Firmware Update i fremtiden. 

 

Selv bruker jeg Z-Way for z-wave motoren og der har du full støtte for Firmware oppdatering så lenge du har tilgang på binærfilene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutter siden, hkmod25 skrev:

Er det mulig å bruke openHAB for FirmWare oppdatering av Z-Wave enheter (f. eks. HomeSeer har en slik mulighet)?

Kommer an på produsenten, så Fibaro går ikke pr. idag. Aeotec går jo selvfølgelig, da de gir ut sine binaries.

Endret av Frode Heiland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 minutter siden, iblis skrev:

Selv bruker jeg Z-Way for z-wave motoren og der har du full støtte for Firmware oppdatering så lenge du har tilgang på binærfilene.

Dette er vel fort det største problemet med firmware-oppdateringer, er det ikke?

 

I teorien er det en kjempegod idé! Det er bare at man sjeldent har tilgang til binærfilene.... men kanskje noen vet om et sted de finnes?

 

8 minutter siden, Frode Heiland skrev:

Aeotec går jo selvfølgelig, da de gir ut sine binaries.

Åh? Hvor da? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 minutter siden, Frode Heiland skrev:

Kommer an på produsenten, så Fibaro går ikke pr. idag. Aeotec går jo selvfølgelig, da de gir ut sine binaries.

Dvs. om en har respektive bin file så finnes det mulighet (idag) å bruke openHAB for FirmWare oppdatering?

(Iblis sier at dette er fremd. ikke mulig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Lazarus skrev:

Cotech Smart Home virker ikke med de fleste mottakere. hvis jeg ikke husker feil.

Hvilken 433MHz enhet har du? Det fleste virker med alle nexa enheter, så definitivt det tryggeste valget.

 

 

Hei, har ingen 433MHz enhet enda, ser at du anbefaler to forskjellige tidligere i tråden, er det en som er bedre enn den andre for en rookie?
Tror jeg da heller går for NEXA, så bare at Cotech'en var helt latterlig på pris..

Ser at NEXA har både "vanlige" og "selvlærende" - er den ene bedre enn den andre til bruk med OpenHAB?
 

Vanlig: http://www.clasohlson.com/no/Nexa-PE-3-3-pack-fjernstrømbrytere/36-4602

Alternativ: http://www.clasohlson.com/no/Nexa-EYCR2-2300-2-pack-fjernstrømbrytere/36-4603

 

Og, sikkert spurt en haug med ganger før - jeg har vanlige "elkotype" dimmere på veggen med skruhjul på. Er det fibaro dimmer inni boksen som gjelder (og får den plass i vanlige veggbokser sånn uten videre?) slik at jeg beholder en grei WAF samtidig som jeg kan leke? Så at @Moskus hadde noe om dette i en annen tråd..


TJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, tjwesterby skrev:

Ser at NEXA har både "vanlige" og "selvlærende" - er den ene bedre enn den andre til bruk med OpenHAB?
 

Vanlig: http://www.clasohlson.com/no/Nexa-PE-3-3-pack-fjernstrømbrytere/36-4602

Alternativ: http://www.clasohlson.com/no/Nexa-EYCR2-2300-2-pack-fjernstrømbrytere/36-4603

Hvis du kan unngå de selvlærende, så er det en fordel. De selvlærende tar imot alle signaler etter at de plugges inn, eller etter at strømmen har gått. Da kan det gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.