Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vaskerom: Aeotec Heavy Duty Switch?


Anbefalte innlegg

Vaskerommet skal «oppgraderes», spørsmålet er om/hvor mange Aeotec Heavy Duty Switch jeg trenger for og få rapportering i Homeseer.

 

Bytter til Høiax-bereder og vil samtidig gjøre vaskemaskin og tørketrommel (tryggere).

 

Nå har jeg 3 slike plug-ins-dingser og selv om de aldri er belastet over 1500 watt særlig lenge vil jeg gjerne gjøre det skikkelig.

 

Erfaringer?

 

PS: På varmtvannsberederen blir det heavy duty uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN gjerne holde med én svitsj til vaskemaskin og tørketrommel, men normalt vil slike apparater gå på separate kurser. I alle fall i nyere installasjoner. Om du har plass i skapet kan du kanskje heller sette inn en Qubino eller lignende strømmåler på de kursene du ønsker forbruket målt?

Merk også at vaskemaskin og tørketrommel vel er induktive laster, og da er ikke Aeotec-svitsjen egnet for mer enn 16A:
 

1 phase (EU/AU)

240VAC, 50/60Hz;          

Maximum:

  • 9600 Watts 40A Resistive;
  • 2400 Watts 10A Capacitive;
  • 3840 Watts 16A Inductive;  

240VAC 5HP AC Motor;

 

Det er noe å ta hensyn til da slike apparater kan trekke en del strøm ifm. oppstart.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Erling skrev (2 timer siden):

1D684A60-1F84-4EBE-B586-7E8BD9A5AAF4.thumb.jpeg.93690b0692927bddb5544406031ffd72.jpeg
 

Kjekk sak, lot seg inkludere i HS4 som en drøm, rapporterer forbruk.

 

👍

Jeg håper det du viser der er en midlertidig sak og ikke sånn du har tenkt å ha det permanent, for her snakker vi cowboy-kobling 😂

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling skrev (På 9.3.2023 den 11.24):

Gir bort 200 liter med varmt vann i morgen tidlig!

Noen som ville ha vannet?

 

Litt sent å si det nå men jeg tømmer av og til hele berederen på 300 liter rett i avløpet for å få bort fett o.l. fra avløpsrørene. Gjør det vel ikke hvert år men en og annen gang... Med solkraft koster det jo ikkeno å varme berederen igjen...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha meg unnskyldt for det som trolig er et dumt spørsmål, men har du en Høiax Connected koblet via en Aeotec?

Hva er hensikten med det?

Begynner å lure på om jeg gjorde noe dumt med å koble av Aeotec’en da jeg fikk samme bereder montert.

Elektrikeren monterte bare en bryter-sak der, men burde jeg ha beholdt Aeotec’en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (1 time siden):

Hva er hensikten med det?

Strømmåling kan være aktuelt. Det var hovedgrunnen til at jeg installerte den selv, for på tidspunktet var det ikke variasjon i strømprisen i løpet av et døgn. 🙂 

 

storeulv skrev (1 time siden):

burde jeg ha beholdt Aeotec’en?

... er det egentlig noen grunn til å fjerne den....? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 minutt siden):

.. er det egentlig noen grunn til å fjerne den....? 

Står den der så kan den jo bare stå men gir Høiax Connected den samme muligheter for info og styring? Aner egentlig ingenting om H.C...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.png.9247e15b85c271998ecd979312098898.png
 

Dette er skjernbildet med info man får på Homey.

Foreløpig har jeg bare satt min til Høiax’ egen styring på spotpris.

Kjapt overslag viser for øvrig at forbruket ligger ca 1,2 kWh lavere per døgn enn på den gamle Oso’en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.