Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Altibox + Asus router


Kjettern

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har nettopp flyttet inn i nytt hus og her er det dessverre Altibox som leverer. Ikke nok med at det er svindyrt, men jeg får ikke koblet min Asus router direkte opp imot Altibox sitt fibermodem. Jeg ønsker ikke å kjøre bridge-mode da dette allerede har vist seg å være svært ustabilt.

Etter det jeg har lest rundt på nett skal det holde å klone MAC-adressen til routeren hos Altibox. Det har jeg gjort, men Asus routeren min får ikke IP..

Noen som vet hva som er galt? Noe jeg har misforstått?

Jeg trenger kun internett, betaler ikke altibox for å se TV..

Takk for svar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, thoralex said:

Har du satt opp inkommende vlan til 102?

Takk for svar. Jeg har ikke det, men må jeg det? Jeg trodde kanskje vlan styrte utgående lan porter, siden det lå under lan. Jeg får ikke engang wan ip, men må jeg sette opp vlan så gir det kanskje mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, siden internett kommer inn på vlan 102 må routeren vite dette. Routeren ser ettter pakker uten vlan tag, så alt annet blir ignorert inkludert pakker tagget med vlan 102. Prøv å google instillinger for din router, på den jeg hadde var instillinger for inkommende vlan godt gjemt på en ulogisk plass. Den døde for flere år siden, så jeg husker dessverre ikke detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, thoralex said:

Ja, siden internett kommer inn på vlan 102 må routeren vite dette. Routeren ser ettter pakker uten vlan tag, så alt annet blir ignorert inkludert pakker tagget med vlan 102. Prøv å google instillinger for din router, på den jeg hadde var instillinger for inkommende vlan godt gjemt på en ulogisk plass. Den døde for flere år siden, så jeg husker dessverre ikke detaljene.

OK skal prøve det, trodde fortsatt at jeg skulle ha fått wan ip. Vlan på Asus ligger under lan-iptv. Dette ser kanskje riktig ut? 

Screenshot_20230214_072537_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.