Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Komplett nybegynner, hvor begynner man?


noahsark

Spørsmål

Heisann!

 

Er sikkerhetstekniker og har en kollega som er veldig opptatt av smarthjem og slike ting. Jeg ble veldig interessert selv og kunne tenkt meg og begynne med dette. Har da en del spørsmål og tanker. 

Hvilket system? Kollegaen min bruker per dags dato Homey, men skulle visst bytte til noe annet etterhvert. Jeg vurderer også Homey da det for meg ser ut som et solid system som virker bra å bruke.

 

Jeg ønsker å styre lys, overvåkning av inngangsparti, automatisere rullgardiner og forskjellige andre automatiseringer. 

 

Passer Homey bra til dette, og hva vil dere foreslå at jeg begynner med?

 

Takk for svar!

 

Mvh

Noah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

For å teste ut ting kan du vurdere å begynne med Philips Hue og styre lysene. Det gir en lavterskel introduksjon som ikke koster skjorta, og du kan ta en og en lampe inn i systemet etter hvert som du kjøper lyspærer.

Hue kan integreres med alle kjente systemer inkludert Homey når du har kommet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Velkommen til forumet @noahsark 

 

Der er mange muligheter til å komme i gang og mange har spurt før deg. Et søk kan gi mange svar som f.eks dette: https://www.hjemmeautomasjon.no/search/?q=nybegynner&quick=1&type=forums_topic

 

Om du må kjøpe lys så har både Ikea Trådfri og Philips HUE mye flott på Zigbee. Disse kan styres med egen app eller innbygges i et større system. Det kan være en grei start og det kan være lurt å starte litt forsiktig...

 

Ellers så er det mye opp til deg selv, hva du kan, hva du vil lære osv... Jeg er vel på mitt femte eller sjette system nå og føler jeg er kommet i mål med NodeRed men om det passer deg aner jeg jo lite om. Jeg har jobber med programmering i industrien siden midt på -80 tallet men dette her er en heeeeelt annen verden... 

 

Ved siste korsvei laget jeg meg et enkelt lite prosjekt som jeg prøvde å gjennomføre i mange forskjellige system, enten gratissystem eller betalgreier med en demoperiode på noen uker, og vurderte hva jeg skulle velge etter det jeg erfarte ved å komme i mål med prosjektet mitt.

 

Og prosjektet er ikke mer avansert enn en kaffetimer: Kaffemaskinen styres av en standard wallplug og den skal kunne slås på enten fra et eller annet brukergrensesnitt eller fra trykknappen på wallplugen. Når den er slått på skal den automatisk slå seg av igjen etter en fastsatt tid og den skal tåle å herjes litt med uten at timeren går i ball. Bare denne lille øvelsen gir et greit bilde av hva som må til for å lage mer avanserte automasjoner... Og det er mye som ser flott ut ved første øyekast men som likevel blir for komplisert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er enig med @storeulv Philips Hue er en enkel, god og solid start.

Om du etterhvert velger å gå inn med dypere detaljstyring så er ikke investeringen bortkastet. Jeg vil påstå at det er en god investering.

Hue-produktene koster litt mere enn den store kina-bermen, men jeg er ikke i tvil om at det taes igjen på kvalitet.

Jeg har fortsatt en Hue-hub med noen lyspærer og fjernkontroller stående tre/fire år etter at den ble kjøpt.

Grunnen er at det bare virker stabilt og pålitelig. Ingen grunn til å endre noe som virker.

 

Det meste er etterhvert flyttet over til OpenHAB sin zigbee binding. Dvs. på de dingsene jeg fant det passende med mere detaljkontroll.

Og jeg kan styre det som koplet til Hue-huben fra OpenHAB.

Jeg regner uten videre med at det samme er tilfelle med Homeassistant og liknende.

 

Og jeg gidder ikke lengre dille med dårlige produkter.

Firmware-problemer er den store stygge ulven.

Kina-produkter som ikke kan fikses, Ikea med laaaangdrygt fiks av firmware og Osram/Ledvance som best bør kategoriseres i elavfall.

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
noahsark skrev (På 15.2.2023 den 15.44):

Heisann!

 

Er sikkerhetstekniker og har en kollega som er veldig opptatt av smarthjem og slike ting. Jeg ble veldig interessert selv og kunne tenkt meg og begynne med dette. Har da en del spørsmål og tanker. 

Hvilket system? Kollegaen min bruker per dags dato Homey, men skulle visst bytte til noe annet etterhvert. Jeg vurderer også Homey da det for meg ser ut som et solid system som virker bra å bruke.

 

Jeg ønsker å styre lys, overvåkning av inngangsparti, automatisere rullgardiner og forskjellige andre automatiseringer. 

 

Passer Homey bra til dette, og hva vil dere foreslå at jeg begynner med?

 

Takk for svar!

 

Mvh

Noah

 

Jeg har selv vært innom Futurehome, Smartthings, og har nå hatt Homey i snart 2 år. For meg er Homey veien å gå - spesielt etter at "advanced flows" ble tilgjengelig (kostet 300kr) - da har jeg en ut-av-boksen løsning, som ser estetisk bra ut - den kjører 95% av integrasjonene lokalt - og den har et forholdsvis bredt utvalg av apper/integrasjoner - samt at automasjonene nå kan gjøres ganske komplekse -om en ønsker det -eller enkle om det er nok. 

 

Vet det er bredt engasjement rundt Home assistant, men der ble terskelen og skrittene for store for meg -og jeg har forstått at det kan gå endel tid med på alt, om en tar første dukket uti. Men om ferdighetsnivået ditt (du sier du er sikkerhetstekniker) er noe høyere, kan HA være veien for deg. Det kan kreve litt "tinkering" -men fremstår utifra hva jeg har fått med meg de siste årene, som et ekstremt fleksibelt system -og kan kjøres på alt i fra en Rasberry Pie, til en nuc eller en gammel laptop 🙂

 

Ville styrt klar FH og Smartthings slik som tingene er nå. kjøres via cloud stort sett, og selvom Smartthings er påvei over til edge drivere og mer lokalt, så er det litt dårlig støtte for produkter vi bruker mye av her til lands 🙂 og jeg har prøvd å se om det er mulig å kjøre noen form for effektivisering og strømsparing via norpool, strømpriser, tibber eller lignenede, og ikke funnet noe fornuftig her. Det har futurehome, men de har også erfaringsmessig mye bugs og ustabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.