Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva blir resultatet av den nye strømstøtten?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg sittet å knødd og massert noen SQL spørringer i noen timer og tror jeg har funnet et reelt resultat.

 

Utgangspunktet mitt er reelt forbruk i januar i år, til sammen 1217kWh.

For å gå rett på resultatet så ville jeg ha betalt:

  • Med gjennomsnittspris for strømstøtte: Kr 1237
  • Med 80% strømstøtte time for time: Kr 786
  • Med 90% strømstøtte time for time: Kr 691

Siden jeg konsekvent har kjøpt strøm når den er billig har innsparingen min for januar vært 1237 - 786 = 451

Med den nye ordningen blir der ikke noe stort å hente på å kjøpe strøm om natten annet enn litt lavere nettleie (ikke tatt med i disse tallene).

 

For de som gidder å se hvordan tallene er kommet fram så er det slik:

Gjennomsnittspris:

SELECT SUM(`kWh_hour` * (`MndPris` - `StromStotte`))
FROM `EnergiV1` 
WHERE `Timestamp` > 20230000000000 AND `Timestamp` <  20230141000000

 

Det blir litt vanskeligere med strømstøtte time for time for spørringene gir i utgangspunktet negativ strømstøtte når prisen er under 70 øre.

80% strømstøtte, først i tabellform for å kontrollere resultatet time for time:

SELECT `Timestamp`, `kWh_hour`, `CurrentPrice`,
CASE WHEN (`CurrentPrice` - 0.70)*1.25*0.80 < 0 THEN 0 ELSE (`CurrentPrice` - 0.70)*1.25*0.80 END AS Strømstøtte, 
`kWh_hour` * (`CurrentPrice` - CASE WHEN (`CurrentPrice` - 0.70)*1.25*0.80 < 0 THEN 0 ELSE (`CurrentPrice` - 0.70)*1.25*0.80 END) AS Total
FROM `EnergiV1` 
WHERE `Timestamp` > 20230000000000 AND `Timestamp` <  20230141000000
ORDER BY `Timestamp` ASC

og et utsnitt av de 744 radene i resultatet ble:

image.thumb.png.e22723168552d428a4ca294d58af8828.png

 

Summering med 80%:

SELECT SUM(`kWh_hour` * (`CurrentPrice` - CASE WHEN (`CurrentPrice` - 0.70)*1.25*0.80 < 0 THEN 0 ELSE (`CurrentPrice` - 0.70)*1.25*0.80 END))
FROM `EnergiV1` 
WHERE `Timestamp` > 20230000000000 AND `Timestamp` <  20230141000000

ble Kr 785.72

 

Samme greiene en gang til for 90% og da ble summen 697.07

 

Tabellen (eller viewet som det egentlig er, MndPris og StromStotte kommer fra en annen tabell) ser slik ut:

image.thumb.png.2ea561b290b7c490d2326d1388530d36.png

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo hele sommeren på deg til å finne ut hvordan du skal endre systemene. At dette "kanskje" rekker å bli innført til september sier jo litt om hvor langsomt kvernen maler. Men er det fordi en skal ha god tid til å luke ut de med fastpris? Jeg ble nemlig ikke klok på om grunnlaget for støtte er nordpool-pris eller faktisk pris som hver enkelt betaler. Sånn at de med fastpris ikke lenger får støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tid til å tilpasse meg men gulroten for å investere i batterier er plutselig borte... Jeg fant jo også ut i går kveld at beregningene for inntjening av solcelle/batteri er for pessimistiske siden jeg ikke tok hensyn til de timene der strømprisen er under 70 øre, får se litt på det i dag... SQL er et fantastisk verktøy.

 

Flott stasminister vi har:

Sitat

Støre sier det skal bli lettere å følge med i strømprisen. Fellesskapet tar 90 prosent av strømprisen over 70 øre hele året .

Hva som blir lettere å følge med på er vel at en VET strømstøtten time for time i stedet for å måtte vente til slutten av måneden for den er helt 100% avgjort men å påstå at "fellesskapet" tar 90% av strømprisen... Det finnes mange beskrivelser av de som sier slikt men de passer ikke på  trykk... Fellesskapet er jo allerede karnøflet så det holder og så betales noe av ågerprisen  tilbake igjen og så påstår han at ordningen er dyr for staten... Staten tjener jo grovt på at folket sliter med strømregningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:

Du har jo hele sommeren på deg til å finne ut hvordan du skal endre systemene. At dette "kanskje" rekker å bli innført til september sier jo litt om hvor langsomt kvernen maler. Men er det fordi en skal ha god tid til å luke ut de med fastpris? Jeg ble nemlig ikke klok på om grunnlaget for støtte er nordpool-pris eller faktisk pris som hver enkelt betaler. Sånn at de med fastpris ikke lenger får støtte.

Det har ikke vært sagt noe om at en vil luke ut spasialtilfellene med fastpris. Tror det blir akkurat som før. Strømstøtten beregnes slavisk ut fra spotpris og ikke ut fra hva du faktisk betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (19 minutter siden):

Det har ikke vært sagt noe om at en vil luke ut spasialtilfellene med fastpris. Tror det blir akkurat som før. Strømstøtten beregnes slavisk ut fra spotpris og ikke ut fra hva du faktisk betaler.

Men Støre brukte ordene "ut i fra hva en faktisk betaler" flere ganger under intervju med pressen. Men hva det faktisk betyr, er ikke godt å si ..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (9 minutter siden):

Men hva det faktisk betyr, er ikke godt å si ..........

Tror ikke vi skal tillegge det noe mer verdi enn at det høres riktig ut å si... De som har fastpris vil alltid være unntak fra gjeldende regler så lenge avtalen gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, SveinHa said:

Tror ikke vi skal tillegge det noe mer verdi enn at det høres riktig ut å si... De som har fastpris vil alltid være unntak fra gjeldende regler så lenge avtalen gjelder.

Det er ingen unntak. Alle får støtte på samme grunnlag uansett hva slags avtale de her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (5 timer siden):

Det er ingen unntak. Alle får støtte på samme grunnlag uansett hva slags avtale de her.

Ja, de får strømstøtte som alle andre men jeg tenkte mer på at fastpris er et "avvik" i forhold til "normalen" og det er nok "normalen" som brukes som grunnlag for strømstøtteordningen (selv om det vanligvis legges et enormt arbeid i å tette smutthull også...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En innførte AMS-målere og timebaserte strømpriser for at folk og bransjen skulle kunne få til insentiver for å kunne flytte forbruket til timer av døgnet med lavere strømpriser (som også typisk er da strømnettet er mindre belastet).

 

Så innfører en en ny modell for nettleie som til en stor grad motarbeider dette ved å gjøre det dyrere å forbruke mer effekt uansett om dette skjer i de få timene nettet faktisk er hardt belastet eller ikke.

 

Deretter vil den nye modellen for strømstøtte gjøre det enda mindre interessant å flytte forbruket.

 

Hva sitter vi da igjen med? Nesten tilbake til start?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Hr Kotelett said:

Så det eneste en nå tjener på styring er at en ikke kommer over i neste effektledd?

Trodde en del av dette var for å unngå utbygging av unødvendige kabler.

Vet ikke helt hva slags kabler du sikter til, men argumentasjonen for å innføre effektledd er at folk skal jevne ut strømforbruket over flere timer i døgnet. Ikke bare for å slippe å bygge flere kabler, men for å forhindre at en trenger å dimensjonere strømnettet for store effekttopper generelt. Det er mye forskjellige komponenter i strømnettet som må dimensjoneres for toppene.

 

Men toppene vil vi ha de dagene det er sprengkulde og alle trenger å bruke mye strøm. Jeg er skeptisk til at vi innfører en modell som skal gjelde 365 dager i året for å unngå topper som sannsynligvis er en utfordring noen få dager om vinteren. Ved å tyne infrastrukturen maksimalt (underdimensjonering), så øker også risikoen for at strømnettet ikke takler belastningen om vi plutselig skulle trenge mer kapasitet på grunn av omstendigheter vi ikke har kontroll over (langvarig sprengkulde, sabotasje, ulykker etc.). En kan fort spare seg til en katastrofe som ikke er heldig i et vinterland som Norge.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er innføringen av el-biler som har skapt situasjonen med trinnvis nettleie. Over ganske få år har en stor del av befolkningen fått en last på opp mot 11 til 22kW som kan styres automatisk ut i fra billige timer. Netteiere har vel kjent på frykten at alle med el-bil virkelig skal sette i gang og lade mest mulig økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:

Jeg tror det er innføringen av el-biler som har skapt situasjonen med trinnvis nettleie. Over ganske få år har en stor del av befolkningen fått en last på opp mot 11 til 22kW som kan styres automatisk ut i fra billige timer. Netteiere har vel kjent på frykten at alle med el-bil virkelig skal sette i gang og lade mest mulig økonomisk.

Litt pussig at Elvia har satt ned prisen for å gå opp fra 5kW til 10kW fra 125kr til 100kr fra 1. februar da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (16 timer siden):

Litt pussig at Elvia har satt ned prisen for å gå opp fra 5kW til 10kW fra 125kr til 100kr fra 1. februar da?

Synes ikke dette er pussig. Netteiere er pålagt å la utgifter og inntekter være i sånn noenlunde i balanse. Så dette med effekttrinn, hvordan skal en prise det? Det er nettopp innført og erfaringsgrunnlaget er tynt. Tipper det har vært å holde fingeren i luften og kjenne etter hva slags pris en kan ta og å redusere prisen nå gjør de vel fordi de ser at inntektene blir for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 05/03/2023 at 10:25, OlavT said:

Så innfører en en ny modell for nettleie som til en stor grad motarbeider dette ved å gjøre det dyrere å forbruke mer effekt uansett om dette skjer i de få timene nettet faktisk er hardt belastet eller ikke.

 

Synes gapet mellom dagpris og natt-/helgepris på nettleia er nokså smalt, bare 8 øre/kWh i forskjell hos mitt lokale nettselskap. Kunne godt hatt et skikkelig skille, slik at det ble mer gunstig å flytte høyere effekt til utenfor rushtida.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, RVM said:

 

Synes gapet mellom dagpris og natt-/helgepris på nettleia er nokså smalt, bare 8 øre/kWh i forskjell hos mitt lokale nettselskap. Kunne godt hatt et skikkelig skille, slik at det ble mer gunstig å flytte høyere effekt til utenfor rushtida.

 

Som oftest så er det jo ganske stor forskjell i selve strømprisen, så den blir uansett hovedmotivasjonen. Med den nye strømstøtten som skal beregnes per time forsvinner uansett mesteparten av belønningen for å flytte forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.