Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bytte ut dumme brytere med smarte dimmere


RaoulDuke

Anbefalte innlegg

Hei.

Det er en jungel av produkter og jeg kan trenge litt hjelp med å finne den beste løsningen for meg.

 

På kjøkkenet har jeg en dobbel bryter (første bilde). Den ene bryteren skrur av/på benkebelysning, den andre taklampe. Ønsker å bytte over til smarte dimmere, men må kunne styre lysene separat fra hverandre. 

Er det riktig at jeg kan montere en slik: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-dimmer-400w/4512700/Product.html 

Men hva slags vridimmere kan jeg da bruke? Vil helst ha to vridimmere som man kan kontrollere separat fra hverandre.

Kjører Home Assistant med zigbee. 

 

I stua ønsker jeg egentlig det samme, idag er det installer en dobbel vridimmer (andre bilde) som styrer hvert sitt lys. Egentlig det jeg ønsker å ha videre, men at den er smart. 

 

 

image.jpeg

2023-02-17-13-57-10-755.jpg

Endret av RaoulDuke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produktet du linker til fra Elektroimportøren har kun mulighet for å dimme et lys. I tillegg til at det ikke kan kobles til vridimmer, men kun brytere med fjær.

 

Det er ikke så mange smarte dimmere med to hjul og jeg har aldri prøvd den selv, men dette er et produkt du kan forske nærmere på:

https://www.tronika.no/no/smarthus/zigbee-produkter/zigbee-lysstyring/dual-dimmer-eco-dim05zb.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for oppklaring om Namron produktet. Man må da evt installere to da? også kan man vel bruke en slik https://www.elektroimportoren.no/?Article=4512719 feks, og programmere knappene til å stegvis øke/senke belysningen. Ikke det samme som en vri dimmer, men kanskje et ok kompromiss. Spørs om det er plass til to slike Namron dimmere i veggen da.

 

hakons skrev (16 minutter siden):

Det er ikke så mange smarte dimmere med to hjul

Ja etter å ha søkt endel så er det egentlig det jeg har funnet ut av. Er jo litt merkelig egentlig da! Men det produktet du linker til ser egentlig bra ut. Må bare finnet et deksel som passer også. 

Endret av RaoulDuke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lovlig sent svar, men fant du ut av dette?

 

Med den dimmeren du linker til kan du koble en fysisk impuls-bryter, altså en bryter med fjær bak som alltid står i av posisjon. Da unngår du den batteri-dimmeren du linket til.

 

Den andre dimmeren kan du, hvis det er mulig, sette på den andre siden der hvor lampa er koblet til. Det være seg i takboks el. Problemet er at du da enten må trekke nye kabler for å styre den eller koble opp en trådløs variant slik du linker til.

 

Selv bruker jeg for det meste z-wave. I dette tilfelle ville jeg da benyttet to Fibaro Dimmer 2, koblet en i veggboks og en ved lampe. Fordelen med Fibaro sin dimmer er at hver dimmer har to bryterinnganger slik at jeg kunne satt en dobbeltbryter, den ene koblet direkte til lampa på dimmeren og den andre ville kommunisert trådløst via assisjoasjon. Mulig det finnes tilsvarende Zigbee-dimmere, men det har jeg ingen kunnskap om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
hakons skrev (På 7.3.2023 den 20.39):

Lovlig sent svar, men fant du ut av dette?

Lovlig sent svar tilbake her 😅

Nei, har vel ikke funnet ut av det enda. Synes det er vanskelig. Har ikke lyst på en bryter som alltid er på, vil egentlig bare ha samme funksjon som jeg har bare smart.

 

Dette er funksjonaliteten jeg ønsker, bare at den skal kunne styres ved automasjon og slik den er nå ved å vri på veggen. Virker ikke som om slike løsninger finnes.

2023-02-17-13-57-10-755.thumb.jpg.36b101ac2f890cd1b7e570b55ffafc3e.jpg.242120646af9a48c0349a59d65d1c61c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg nok en løsning er å høre om elektriker kan sette inn en såkalt tabbeboks rett under, på denne måten får du to dimmere over hverandre. Boksen ser sånn ut: https://www.elektroimportoren.no/?Article=1223740&Referer=googleshopping&gclid=CjwKCAjw5pShBhB_EiwAvmnNV8MFfAgiQPoWjVtd3-4idwSOWw4jr-vniL1pVWwF2D97VpHS80KyMxoCbHgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

 

Dette vil gi deg valgfrihet til å sette inn de dimmerne du ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.