Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Jellyfin tråden


Cringe

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som vil dele erfaringer med bruk av Jellyfin som mediaserver hjemme? Kjører ting stabilt? Hva er primærbruken din? Holder det med en eldre desktop (Intel haswell 4700k, 16GB ram og et 970 kort) og en SSD som bootdrive for å kjøre dette sømløst?

 

Jeg har overnevnte maskin-specc og tenker å sette opp Jellyfin på denne. Er det noen "safety conserns" mtp sikring av innholdet? Tenker da brannmur eller lignende, men fortsatt åpent for brukere.image.thumb.png.8e0d1e8f3f478399be5927c66b4a6552.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Plex. Men blir noe av det samme da.

 

Noe å tenke på:

  • 970-kortet støtter ikke x265 codec. Hvis ikke du trenger det, så er det mer enn kraftig nok ja, hvis ikke mange skal streame samtidig.
  • Vil du kjøre serveren på Windows, eller vil du bruke et annet OS? Personlig bruker jeg Unraid. Det koster 60$ for basic, men det er mye guider for hvordan å sette opp mediaserver, VPN osv. på nettet. Å sette opp på Windows går også helt fint da, og er kanskje en grei plass å begynne.
  • Hvordan vil du koble til serveren? Port forwarding direkte til PCen eller via VPN. Det er noe delte meninger angående portforwarding, så det kan være greit å lese seg litt opp hvis du er bekymret for sikkerhet.
  • Strømforbruk: Veldig grovt, så regner jeg 1kr i måneden per Watt forbruk (i sørnorge). Det er også noe å ta med i regnestykket om du vil bruke gammel hardware, som skal svive 24/7.

 

Det er delte meninger om å port forwarde direkte til tjenesten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen nevneverdige fordeler med Plex? Tenker å sette opp serveren med linux. Tolket det litt sånn at Jellyfin kan gjøre samme jobben som plex?

mrkaasa skrev (På 21.2.2023 den 12.46):

Jeg kjører Plex. Men blir noe av det samme da.

 

Noe å tenke på:

  • 970-kortet støtter ikke x265 codec. Hvis ikke du trenger det, så er det mer enn kraftig nok ja, hvis ikke mange skal streame samtidig.
  • Vil du kjøre serveren på Windows, eller vil du bruke et annet OS? Personlig bruker jeg Unraid. Det koster 60$ for basic, men det er mye guider for hvordan å sette opp mediaserver, VPN osv. på nettet. Å sette opp på Windows går også helt fint da, og er kanskje en grei plass å begynne.
  • Hvordan vil du koble til serveren? Port forwarding direkte til PCen eller via VPN. Det er noe delte meninger angående portforwarding, så det kan være greit å lese seg litt opp hvis du er bekymret for sikkerhet.
  • Strømforbruk: Veldig grovt, så regner jeg 1kr i måneden per Watt forbruk (i sørnorge). Det er også noe å ta med i regnestykket om du vil bruke gammel hardware, som skal svive 24/7.

 

Det er delte meninger om å port forwarde direkte til tjenesten. 

Hmmm, jeg tror ikke jeg behøver x265 codec. Har, før jeg fant ut jeg skulle bygge meg en server av gamle deler, gitt vekk et 1050Ti kort til en kollega. Kan være jeg må gjøre en "hestehandel" med han - men det er gjerne litt dårlig gjort 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plex vs Jellyfin handler nok mest om preferanser. Jeg kjøpte Plex Pass i 2012 da det var overlegent den gang (brukervennlighet/transcoding).

 

Angående x265, så klarer du deg nok fint uten det en stund til. Hvis du spiller av media direkte (uten transcoding) så skal jo serveren ikke trenge codec for det.

 

Sammenlikning av forskjellige mediaserver løsninger:

https://github.com/Protektor-Desura/Archon/wiki/Compare-Media-Servers

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrkaasa skrev (11 timer siden):

Plex vs Jellyfin handler nok mest om preferanser. Jeg kjøpte Plex Pass i 2012 da det var overlegent den gang (brukervennlighet/transcoding).

 

 

Takker for svar 🙂 Eneste utgangspunktet jeg egentlig har, er en video fra Linus Tech tips. Før den ble sluppet, så jeg på Plex som en grei plug-n-play løsning. Det virker dog som at Jellyfin gjør mye det samme, mtp min bruk. og Ja det blir nok direkte media avspilling 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.