Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sliter med å koble Tibber Pulse til AMSHAN


Anbefalte innlegg

Har fått lagt inn MQTT og testet med å sende pakker til riktig topic/emne.

 

Har nullstilt tibber pulse, og koblet meg til. Har så gått til http://10.133.70.1/ og legger inn detaljene der.

Etter det trykker jeg på "apply" og pulsen begynner å blinke blått. Men den feiler, enten ved å gi meg error "Wifierr1301" eller bare time ut, også går pulsen tilbake til å lyse grønt.

 

Har også forsøkt å endre wifi nettverket og opprette et gjestenett på 2.4ghz med et mindre komplisert wifi navn, men til ingen forskjell.

 

Noen tips? Funker ikke tibber pulse med ASMHAN lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibber support skriver her: https://support.tibber.com/nb/articles/4605625-har-du-problemer-med-a-koble-pulse-til-tibber-appen

Blinkende sterkt blått lys:

Pulse har mottatt innstillinger fra appen, og forsøker nå å koble til internett og serverne våre.

 

- Koble en usb kabel med strøm til Pulse. Pulse trenger mere strøm når den kobler seg til Wi-Fi.

- Plassering av Pulse er viktig: https://support.tibber.com/nb/articles/5900627-plassering-av-pulse

- Se her for mere informasjon om å bytte nettverk på Pulse: https://support.tibber.com/nb/articles/5490399-pulse-bytting-av-wifi-nettverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var ikke uklar. Men Tibber support rådene er verd å prøve.

Jeg har en Pulse selv og har flyttet den ut av sikringsskapet ved å bruke en lengre nettverkskabel for å få god kontakt med wifi ruter. Jeg har også koblet til usb strøm til Pulse da Kamstrup leverer for lite strøm og gir av og til forsinkelser når data skal sendes hver 10 sekund.

Fargen på lampen på Pulse forteller mye når vi ikke kan se noe på skjermen. Du bytter jo et nettverk. Kanskje WiFi ruteren din ikke har oppdatert rute. Kanskje du bare trenger å slå av og på wifi ruter for å slette feil rute. 

Du kan også bruke MQTT Explorer https://mqtt-explorer.com/ for å se om det kommer mqtt pakker fra tibber pulse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet litt mer. Ser ut som den noen ganger klarer å koble til wifi netteverket, og svarer på ca 2 ping pakker før den detter ut. Den sender aldri noe MQTT pakker som jeg klarer å se hvertfall.

 

Den har funka når vi hadde tibber som strømleverandør, så jeg vet at den funker på nettverket mitt.

 

har forsåvidt også restartet routeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

mqtt_url: adressen til din mqtt på formen username:password@host (f.eks myusername:[email protected]), eller bare host (f.eks 192.168.1.200) hvis din MQTT ikke benytter autentisering.

Vet ikke hvilken mqtt server du bruker, men jeg bruker HA Mosquitto broker addon. Mosquitto krever at jeg må bruke brukernavn/passord authentisering til mqtt kommunikasjon. Regner med at du har sjekket dette, men hvis ikke så kan det være dette som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Mosquitto MQTT addonen.

Mot HA har jeg brukt brukernavn og passord til en HA bruker, samme som jeg satte opp i MQTT configen, som youtube tutorialen sa. Har ogås prøvd uten brukernavn og passord, uten hell.

 

Har også installert Mosquitto MQTT lokalt på PCen for å teste mot den, så jeg kan evt fange opp noen pakker med wireshark, har konfet den så den godtar anonyme tilkoblinger. Har dog ikke prøvd med brukernavn/passord til lokal PC for å se om pakker kommer gjennom da. Kan teste det neste.

 

 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå også testet med å opprette bruker og passord på den lokale Mosquitto MQTT serveren på PCen min. Funker fint å koble til og sende pakker via MQTT explorer, men tibber pulsen klarer tydeligvis ikke å koble til.

 

Får ingen beskjed om tilkoblingsforsøk i Mosquitto vinduet heller.

 

Har også prøvd å gjøre det gjennom et delt nettverk på mobilen, tilfelle det er WIFI nettet som gjør noe rart, men samme problemene.

Har ogås forsøkt å koble til tibber pulse enheten via en annen mobil og sende inn skjema, men samme problem.

Koblet den til stikkontakten med en 5v kladd tilfelle PCen ikke klarte levere nok strøm, men samme ulla.

 

Beynner å lure på om tibber pulse enheten er ødelagt, eller at man ikke kan bruke den på samme måte lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.