Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Regnestykke med flere variabler, pluss en ny værtjeneste...


Decibel

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig fått levert solceller, og dermed kommer mulighetene til å selge strøm til spotpris.

Det er mulig å tjene ganske greit på å selge strøm når prisen er høy, og heller kjøpe tilbake (med strømstøtte) når prisen er lavere.

Siden man da må betale nettleie , så har jeg regnet meg frem til at spotprisen må være høyere enn ca 145 øre før det lønner seg.

 

For å regne ut litt mer nøyaktig så kunne jeg godt tenke meg å sette opp en formel med litt flere variasjoner, slik at jeg f.eks kunne tatt fremtidig spotpris med i beregningen. 

Er det noen som vet om en måte å utføre et enkelt regnestykke med flere variabler? Eller finnes det en plug-in som jeg ikke har fått med meg?

 

En annen faktor jeg gjerne vil ha med i beregningen, er været.

Dersom jeg vet at været er bra i morgen, og at strømmenprisen er lav nok til at det ikke lønner seg å drive med salg/gjenkjøp, så lønner det seg ikke å lade bilen om natten. Da er det bedre å vente til solen skinner!

Men siden Yr har endret layout på websidene sine, så fungerer ikke lenger den plug-in som jeg brukte tidligere. Er det noen som kan anbefale en plug-in som fungerer for HS4, og som gir meg informasjonen jeg trenger?

 

Er det noen som har tips til hva som fungerer eller ikke fungerer for dere?

Endret av Decibel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Decibel endret tittelen til Regnestykke med flere variabler, pluss en ny værtjeneste...
Moskus skrev (26 minutter siden):

Dette scripter du. Ikke sikkert det er den eneste måten, men jeg tror ikke du finner noen enklere måter.

 

 

Det finnes jo flere plugins som kan hente været:

image.png

 

rnbWeather er gratis, så prøv den først. 😉 

 

Tror nok jeg like godt kan lære meg scripting, ja.

Dette med matte er det flere som spør etter , så det er noe som egentlig burde ligget i systemet, synes jeg.

Kanskje en ide til en plugin?

 

Jeg ble forresten sittende å sjekke forskjellige vær-varsler i går, etter at jeg skrev innlegget. Syntes faktisk rnbWeather var den desidert beste, gratis eller ikke 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste måten å hente inn værdata på er fra api.met.no, der kommer det direkte som en json (eller xml) fil, regner med at det er plugins som bruker den kilden. (yr henter også data derifra og legger på et presentasjonslag)

 

For eksempel, for å få været hjemme, henter jeg fra https://api.met.no/weatherapi/locationforecast/2.0/complete?lat=59.665&lon=10.638 en gang i timen med et cronscript (nei, varselet oppdateres ikke så ofte, men da slipper jeg å tenke noe på når det oppdateres og får hele tiden nye nok data) Hvis noen lager noe selv med data herifra, les bruksbetingelsene, de er enkle men må følges 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tipset av Nunoary (på Homeseer-forumet) om å bruke "Immediate command", som kunne skrives rett inn i eventen. Dette fungerte veldig bra.

I eventen velger man bare å kjøre script eller script command, krysser av for immediate command, og skriver ned en enkel kode. I mitt tilfelle ble koden:

 

&hs.setdevicevaluebyref(4246, ((hs.devicevalueex(1053) + hs.devicevalueex(1057) + hs.devicevalueex(1061))), True)

 

4246 er ID'en på variablen som skal utgjøre summen.

1053, 1057 og 1061 er ID'en på de 3 verdiene jeg ville ha summert.

 

 

Endret av Decibel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, jeg var ikke klar over at det skulle være så enkelt. Da er det supert å bruke Immediate-script, ja. 🙂

Men skal man gjøre det litt smartere, så er det ikke så vanskelig å scripte. 

 

Den enkleste måten å lære seg scripting på er å se gjennom noen enkle scripts. Det er mange gode eksempler her på forumet, f.eks. her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.