Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Montering av taklampe, nybegynnerspørsmål


Marve

Spørsmål

Hei dere

 

Jeg ønsker å montere en lampe i taket og har ikke gjort dette før. 

 

Bilder:

lampe - en hue taklampe

jordningskabel i lampe

ledning

 

Spørsmål

1) Må/bør jeg bruke en jordet ledning siden lampen har gul/grønn kabel (bilde:jord)? Eller er det helt greit å bruke ledningen jeg har (bilde:ledning) og som ble brukt til annen taklampe på samme lokasjon?

 

2) Er det noe mer hokus-pokus enn å koble blå mot blå og brun mot grå?

 

3) Koblingen gjøres bare ved å stikke blå ledning (bilde:ledning) inn i lampens blålednings koblingsdings (bilde:lampe), skru ledningen fast og legge dette inn i "plastetuiet", korrekt? Og tilsvarende for grå/brun?

 

hilsen

Marve

 

JORD

jord.jpeg

LEDNING

ledning.jpeg

LAMPE

lampe.jpeg

Endret av Marve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
storeulv skrev (28 minutter siden):

Det er så vidt jeg vet ikke krav om jording av taklamper, nei.

Sålenge lampen har en jordskrue, og om stikkontaktene i rommet er av jordet variant, er dette et krav jo. Men om det er ujordede stikkontakter, skal ikke det gjøres. Hadde lampen vært dobbel-isolert, derimot, kunne den fortsatt vært uten tilkobling til jord. Men da lampe har jord-tilkobling er den ikke det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Marve skrev (43 minutter siden):

Takk, da skaffer jeg en jordet kabel. 

Er det jeg har skrevet i spm2 og spm3 korrekt?

 

Marve

Nå har du bare brun og blå, ser ikke noe grå..men ja, brun på brun, blå på blå. Jeg ville løsnet sukkerbitene (de koblingene med skruer) og erstattet de med wago siden du har myk kabel (mangekordelet) for å sikre tilkobling bedre. Ser ofte at når folk har koblet selv i sånne, at kordelene står til alle kanter, og enten blir en berøringsfare eller kortslutning/brannfare. Når det er sagt, så er de godkjent. 

 

https://www.clasohlson.com/no/Wago-221-koblingsklemme/p/36-6520

 

Disse er alltid kjekk å ha liggende 😊 

Marve skrev (24 minutter siden):

koblet sammen.jpeg

Det er riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk @Cringe.

 

Vet du hvorfor lampen har både jordningsskrue i monteringsdelen (svart, det jeg fester i taket) samt i lampedelen (hvit)? Må jeg forholde meg til sistnevnte? 

 

marve

Endret av Marve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Marve skrev (1 time siden):

Takk @Cringe.

 

Vet du hvorfor lampen har både jordningsskrue i monteringsdelen (svart, det jeg fester i taket) samt i lampedelen (hvit)? Må jeg forholde meg til sistnevnte? 

 

marve

Tipper det er en utgjevningsforbindelse. Men så lenge den hvite platen skal skrues fast til de blanke metallskruene på den svarte platen, så vil jeg si det ikke er behov for å benytte denne. potensielt der fordi den sort delen kanskje ikke benyttes ved innfelling i systemhimling i f.eks kontorlandskap, og da flytter man jorden over.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som en ekstra kommentar: Dette er en lampe for fast montering i tak, ser det ut som. Da kan du ikke koble til en bevegelig ledning med støpsel uten at du også på et eller annet vis lager til en strekkavlastning på ledningen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
29 minutes ago, stigvi said:

Som en ekstra kommentar: Dette er en lampe for fast montering i tak, ser det ut som. Da kan du ikke koble til en bevegelig ledning med støpsel uten at du også på et eller annet vis lager til en strekkavlastning på ledningen.

 

Lampen er skrudd fast i taket. Da gjelder vel ikke dette? @stigvi

 

mvh

marve

Endret av Marve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.