Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ELKO Smart WiFi termostat


Anbefalte innlegg

Hei, nå har ELKO kommet med termostater som kobles til WiFi og trenger ikke Elko hub.

 

Jeg har koblet dem i Elko appen men de blir ikke fanget opp av HA, ingen integrasjon.

 

Noen som har klart å koble disse til HA? Er det overhode mulig uten integrasjon? Og til sist, noen som vet hvorfor ELKO ikke har integrasjon i HA?

 

https://www.elektroimportoren.no/elko-smart-wifi-termostat-rs-renhvit/5491610/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=CjwKCAiAu5agBhBzEiwAdiR5tO_XFOEnU-G-hT9iWvEDxTcPuvRrP-p4ITYVPJ6oB8wKNZIzxL02ShoCE_MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei,

Var på leting etter forskjellene på Elko Smart Termostat og Elko Termostat WiFi og kom over denne i samme søk.

Fant ut at det er forskjell selvom de begge kjører på 2.4GHz båndet.
For å ikke gå for mye i dybden på det så skal jeg forsøke å begrense det:

 

Info om WiFi generelt:
*WiFi i Norge kjører på 2.4GHz og 5GHz bånd (6GHz på vei inn)
*IoT devicer bruker 2.4GHz båndet sånn i hovedsak, men det er noen få som har støtte for 5GHz også.
*2.4GHz båndet bruker kanalene 1-13, hvor 1-11 er standard (bånd bredde 20MHz og 40MHz)
*Anbefalt og holde 2.4GHz nettverket låst til kanal 1,6,11 og BRUK 20MHz! ikke vær han som ødelegger for alle naboene ved bruk av 40MHz og full sende styrke! 😛
*Til info så bruker Apple produkter kanal 6 for å snakke sammen (AirDrop, ScreenMirroring o.l) så kanal 6 kan være ganske opptatt hvis du har mange Apple duppeditter.

Info om ZigBee:
Zigbee kjører også på 2.4GHz båndet, det samme båndet som wifi bare at de bruker noen andre kanaler... meeen desverre så kræsjer wifi og zigbee kanalene ofte. så litt planlegging er lurt.

Anbefaler å lese denne artikkelen om ZigBee and Wi-Fi Coexistence: https://www.metageek.com/training/resources/zigbee-wifi-coexistence/

 

Og denne for mere info om wifi planlegging: https://www.ekahau.com/blog/channel-planning-best-practices-for-better-wi-fi/

 

-----------------------------
Oppsummert så er Elko smart og Elko wifi forskjellig.
Elko smart som kjører zigbee bruker jeg selv om det får jeg inn i HA ved bruk av Conbee2 usb dongelen. (uten Elko app'n og uten Elko hub'n)
Elko wifi er sikkert mulig å få inn i HA, men da må du ha noe som plukker opp signalet til den. (Tuya kanskje? eller Athom Homey? Hoobs?)

Jeg har noen wifi duppeditter jeg har klart å sette opp i HA ved bruk av Tuya appen på mobilen, så kan hende det funker for deg å?


Har desverre ikke prøvd Elko appen, så vet ikke om det er mulighet for å sette opp API styring fra appen? Kan hende.

 

---------------------------------
Ellers vil jeg anbefale og bytte ut all IoT som kjører på wifi med noe som kjører Zigbee,Z-Wave,BLE e.l for å skjerme WiFi nettverket ditt (da tenker jeg på sikkerhet og kapasitet for andre devicer du har)
IoT devicer som kjører på wifi er enkelt for sluttbrukeren, men om du kjører HA allerede så regner jeg med at oppsett med noe annet enn wifi skal la seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for input.

 

Jeg byttet over til Zigbee varianten og har den koblet til Homey nå, fungerer veldig bra og det ser ut som Elko tar Homey appen på alvor da den oppdateres hele tiden. Jeg fant en liten feil, kom i direkte kontakt med programmer/support som rettet feilen dagen etter.

 

Klarte ikke å koble Wifi varianten til HA via Tuya. Mulig dette lar seg gjøre via andre bakdører - jeg ga opp.

Samtidig sa programmer/support at de kommer ikke til å prioritere arbeid med å få WIFI varianten kompatible på Homey. Så fint å vite det før man bestemmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei alle sammen

fungerer rs wifi-termostat - elko smart app bra?. Er det noen som bruker det? Jeg kjøpte den og lurer på om jeg gjorde det rette. Jeg vil bare endre temperaturen på gulvvarmen når jeg for eksempel er i utlandet. Hva synes du om elko smart rs wifi? Vennligst kommenter. Jeg leste at det ikke er særlig kompatibelt med homey, men hva med app??

Jeg tenker å installere den på badet og i kjelleren

20231206_222413.jpg

Endret av Placek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har Homey hadde jeg gått for Zigbee versjonen. Større mulighet for smartere styring. Hvis du ikke har Homey og ikke planlegger å kjøpe en hub av noe slags, så er wifi utgaven perfekt og Elko appen er fin og gjør jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

 

og jeg kan endre temperaturen som jeg vil gjennom appen. Jeg har ingen begrensninger? Kan kontrollere det fra hvor som helst i verden, og det skal ikke være noen forstyrrelser? Er applikasjonen stabil?

Har ikke Homey 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener appen er skybasert så du kan styre tempen hvor som helst. Prøv med en stk for å være helt sikker. Tror alle wifi enheter er skybaserte da en helt vanlig router har ikke noe innebygs programvare for å administrere enheter. Synes appen var bra ja, schedule mulighet og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joimagg skrev (På 6.12.2023 den 23.36):

Mener appen er skybasert så du kan styre tempen hvor som helst. Prøv med en stk for å være helt sikker. Tror alle wifi enheter er skybaserte da en helt vanlig router har ikke noe innebygs programvare for å administrere enheter. Synes appen var bra ja, schedule mulighet og.

Kan jeg sjekke strømforbruket til kabelen i Elko Smart-appen? Er det mulig hos ebeco?

joimagg skrev (På 6.12.2023 den 23.36):

Mener appen er skybasert så du kan styre tempen hvor som helst. Prøv med en stk for å være helt sikker. Tror alle wifi enheter er skybaserte da en helt vanlig router har ikke noe innebygs programvare for å administrere enheter. Synes appen var bra ja, schedule mulighet og.

Kan jeg sjekke strømforbruket til kabelen i Elko Smart-appen? Er det mulig hos ebeco?

joimagg skrev (På 6.12.2023 den 22.39):

Hvis du har Homey hadde jeg gått for Zigbee versjonen. Større mulighet for smartere styring. Hvis du ikke har Homey og ikke planlegger å kjøpe en hub av noe slags, så er wifi utgaven perfekt og Elko appen er fin og gjør jobben.

Kan jeg sjekke strømforbruket til kabelen i Elko Smart-appen? Er det mulig hos ebeco?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kom hit av samme grunn som trådstarter. Har Elko WiFi-termostater på hytta og skulle gjerne hatt integrasjon mot HA. Jeg hadde håpet Elko hadde et API mot skytjenesten, men har ikke funnet noe ennå. Har forøvrig Zigbee-variantene hjemme og de fungerer utmerket med Zigbee2MQTT.

 

Angående de andre spørsmålene i tråden her: Elko-appen fungerer strålende. Jeg har full oversikt over satt temperatur og faktisk temperatur i alle gulv. Det er også mulig å se forbruk, men det fordrer at du skriver inn effekten på varmekablene i appen (dette må du da spørre installatøren om). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alle

du må legge inn i innstillingene hvor mange watt kabelen har og den regner ut strømforbruket selv

 

Jeg har et problem med tilkoblingen, hver gang det ikke er Internett, må jeg pare enheten på nytt. den kobler seg ikke til av seg selv

hvorfor kobler ikke elko smart wifi seg til igjen etter at internett går ut? Jeg er ikke hjemme. Den koblet fra Internett og koblet seg ikke til igjen. Jeg vet ikke hva temperaturen er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være 2G/5G problem, jeg har en router som ikke gir muligheten for å slå av 5G, så måtte plassere ruteren langt vekk for at enheten bypasser 5G ved oppkobling. Hvis du kan gi 2G nettverket eget navn og kobler opp mot det kan det være en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga mitt eget nettverksnavn 2.4, men dette kan faktisk være forbindelsen. Kobler eco smart wifi seg til automatisk etter frakobling?

Ruteren er faktisk nær. 

Men jeg vet ikke hvorfor den ikke kobles til automatisk, sannsynligvis etter frakobling. Må tenke på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Placek,

 

hvordan router/firewall bruker du? Bruker du den som er levert av ISP (Telenor, Altibox etc..)? 
 

har du noen ekstra access punkter eller meshing greier koblet til nettverket der? 
 

og hvordan er passordet ditt? (Ikke post det her) 

bruker du mange spesial tegn? Som f.eks: P@ssw0rd-?!1289xy 

 

problemet du støter på kan være et autorisering problem med at enheten faller ut fra nettverket og klarer ikke komme seg inn igjen, så da prøver den på nytt og på nytt.. også slutter den å prøve.
Kan være at enheten ikke klarer og tyde et tegn eller 2?
 

sliter en del med noen av Wifi enhetene jeg har fra Deltaco pga de kjører wifi4 og er sære.. pga de må jeg kjøre et egent nettverk som er låst til 2.4ghz og som har ett relativt enkelt passord.. og fortsatt så har jeg opp til flere varslinger fra firewall’n min som sier “multiple authentication failures” men det fungerer alikevel 👏🏻😂

 

enkel test du kan gjøre er å endre passordet til noe enklere og lengre. F.eks: V3ldigHemmelig9898

 

hvis du har mulighet for å lage et egent dedikert nettverk for IoT så ville jeg gjort det også. Lås det til 2.4ghz om mulig. 
 

Noen ISP routere har begrensninger, men alikevel mulighet for gjeste nettverk, det kan også testes (ofte at de er låst til 2.4ghz)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle!

 

Har hytte med 2 gulvvarmekablar som i dag er styrt med DEVIreg wifi-termostat.

Desse mister stadig internettforbindelse, og dermed mulighet for fjernstyring

Har fiber-tilknytning og mesh-nett med felles SSID for 2,4 og 5Ghz. Monterte derfor separat aksess-punkt (kabla til ruter) for mine 2 wifi-termostatar, med oppsett iht anbefaling/krav frå DEVI (2.4GHz, kanal 11, 20MHz) Systemet har typisk oppetid på 1-4 veker før eg mister kontakt med termostatane, oftast ein av gangen. Gjennom ruter-app ser eg at aksesspunkt ligg inne på nettet, so problemet ligg sannsylegvis(?) mellom aksesspunkt og termostatar.

 

Er drittlei problemet, og har wifi-modul på DEVIreg som hovedmistenkt - og vurderer derfor å skifte desse til ELKO wifi termostat.

Spørsmålet er om noken har erfaring med kor stabile desse er opp mot ei påklatta wifi-løysing som den eg har?

Vil de heller anbefale Zigbee-termostat + hub? Er dette anerkjent som ei "bedre" og meir stabil løysing?

 

Alle tips og kommentarar mottas med takk!

 

Minor Tim

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Nobø sitt system som er dønn stabilt. Har ikke hatt problem en eneste gang siste par årene. Du må i så fall ha Nobø hub. Denne finnes det en integrasjon til for Home Assistant. I tillegg har Nobø en app.

Edit: Nobø hub kobles til nett via kabel så du er da ikke avhengig av wifi

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Minor Tim said:

Hei alle!

 

Har hytte med 2 gulvvarmekablar som i dag er styrt med DEVIreg wifi-termostat.

Desse mister stadig internettforbindelse, og dermed mulighet for fjernstyring

Har fiber-tilknytning og mesh-nett med felles SSID for 2,4 og 5Ghz. Monterte derfor separat aksess-punkt (kabla til ruter) for mine 2 wifi-termostatar, med oppsett iht anbefaling/krav frå DEVI (2.4GHz, kanal 11, 20MHz) Systemet har typisk oppetid på 1-4 veker før eg mister kontakt med termostatane, oftast ein av gangen. Gjennom ruter-app ser eg at aksesspunkt ligg inne på nettet, so problemet ligg sannsylegvis(?) mellom aksesspunkt og termostatar.

 

Er drittlei problemet, og har wifi-modul på DEVIreg som hovedmistenkt - og vurderer derfor å skifte desse til ELKO wifi termostat.

Spørsmålet er om noken har erfaring med kor stabile desse er opp mot ei påklatta wifi-løysing som den eg har?

Vil de heller anbefale Zigbee-termostat + hub? Er dette anerkjent som ei "bedre" og meir stabil løysing?

 

Alle tips og kommentarar mottas med takk!

 

Minor Tim

 



Litt av det samme som jeg har nevnt over her rundt wifi kommer igjen.

Det kan hende du kan klare å løse det uten bytte av termostat, men da må du muligens gjøre noen endringer.

først -> får du feilmelding fra DEVIreg enhetene om feil på wifi'n?
Feilkode:
C1 -> Feil SSID eller passord - C1 - Kan ikke koble til WiFi-nettverket
C2 -> *Ingen IP-adresse - C2 - Koblet til WiFi-nettverket, men har ikke mottatt en adresse ennå (ingen IP venter på DHCP)
C3 -> Ingen internett-forbindelse - C3 - Koblet til WiFi, men kan ikke koble til Danfoss Cloud.
-----------------------------------------
Så wifi:
*Fiber inn = ok
*Mesh-nett? Har du flere enn det ene access punktet du har kablet opp? i såfall ---> meshing = mye forstyrrelse og mye snakking mellom enhetene som igjen lager støy.
*Er passordet komplex? brukes det WPA2 eller WP3 sikkerhet?
*Prøv å splitte 2.4ghz og 5ghz netta og koble alt som er IoT til 2.4ghz og telefon, laptop osv til 5ghz
*Hvis mulighet for oppsett av gjeste nettverk så kan du forsøke det også (gml huset mitt kjørte jeg all IoT på gjeste nettverket (uten "Captive portal", men med "WP2-PSK" (PSK=Pre shared key/passord) og det fungerte fint det. Merk at gjeste nettverk låser enhetene fra å snakke seg imellom)
*La merke til at DEVIreg har notert at termostatenes forventet bruk av nettverket er 3.9mb i mnd og siden det er notert så kan det hende de er designet for å gjøre ett eller annet 1 gang i mnd. ## Sjekk log på nettverk eller kontroller om mulig ##
*Hva er det nye access punktet du har kablet opp? Har det mulighet for routing? (eksempelvis så er Google nest router og google nest access point så å si identiske)
 --> HVIS det nye access punktet har mulighet for routing så dubbel sjekk at den ikke står i routing mode, men i access point mode e.l (navn standard varierer fra leverandør til leverandør)
--------------------------------------
Forstår frustrasjonen veldig godt og ville sjekket det jeg har nevnt over før du bytter til Elko og Kanskje møter samme problem pga nettverks issues.

Har ikke blitt ferdig med kontoret jeg bygger enda, så har ikke fått testet Elko termostaten enda desverre, men jeg har plan om å kjøpe med Zigbee siden jeg kjører HA på lokal server med Sonoff USB dongle og z2mqtt. (Byttet fra Conbee2 og deConz til det jeg har nå og det er Natt og dag på forskjellen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.